Kostrådgivarnas veckomeny

Här får du 20 stycken (!) färdigkomponerade veckomenyer. Det är minst fem rätter på en vecka, tillsammans med en färdig inköpslista som du enkelt kan skriva ut. Livsmedlena är färgkodade så du kan stryka någon rätt i inköpslistan om det inte passar dig.

Rätterna är ibland strikt LCHF, ibland liberal. Ta hjälp av en kostrådgivare för att lära dig vilken nivå du bör äta.

Inköpslistan och recepten i PDF:erna är för fyra personer.

* = utan mjölk, grädde, crème fraiche (eller med tips på hur)

Menyerna är sorterade utifrån dessa rubriker:

  • Vardagsveckor
  • Från Finland
  • Från kokböcker
  • Från kocken

Vardagsveckor

Menyn är gjord av Erika Björklund ~ Recept & inköpslista (20)

  • * Måndag:  Köttfärs- och vitkålsröra
  • * Tisdag: Mandelfisk, broccoli och hackat kokt ägg
  • * Onsdag:  Ingefärsmarinerad kyckling, stekt squash och krämig gräslökssås
  • * Torsdag:  Laxfiléer med ugnsgrönsaker och fetaostkräm
  • * Fredag:  Skink- och broccolipaj
  • * Helg:  Rullader med gräddsås och vitkålsgratäng

Menyn gjord av kostrådgivare Ylva Larsson ~ Recept & inköpslista (19)

  • * Måndag:  Köttfärssoppa med ostplättar
  • * Tisdag: Fisk under täcke av persilja med broccolimos
  • * Onsdag:  Gubbröra special
  • * Torsdag:  Sesampanerad kyckling
  • * Fredag:  Ratatouille och fetaostfyllda jättebiffar
  • * Helg:  Lax i Parmaskinka med grillad blomkål

Menyn gjord av: Angelica Hemlin (Matgiken) ~ Recept &  inköpslista (18)

  • Måndag: Ugnsfalu med krämigtomatsås
  • Tisdag: Snäll fiskgratäng
  • * Onsdag: Kål Bolognese
  • Torsdag: Godaste blomkålssoppan
  • Fredag: Tacogratäng
  • Helg: Hjortgryta med svamp och bacon

 

Menyn gjord av: Klara Desser ~ Recept & inköpslista (17)

  • Måndag: Köttfärslimpa med smörfräst vitkål
  • Tisdag: Kycklinggryta med blomkålsris
  • Onsdag: Fläskpannkaka
  • Torsdag: Ugnsgratinerad falukorv med kålmos
  • Fredag: LCHF-pasta med kyckling och svamp

 

Menyn gjord av: Jeanette Sjösten ~ Recept & inköpslista (15)

  • *Måndag:  Enkel moussaka
  • Tisdag: Fiskgratäng med spenat
  • Onsdag: Ajvarkyckling
  • *Torsdag: Fisksoppa med kokos och curry
  • Fredag: Zucchinipaj med rödlök  
  • Helg: Fläskfilégryta med sallad och guacamole

 

Menyn gjord av: Jeanette Sjösten ~ Recept & inköpslista (14)

  • Måndag: Kycklinggryta
  • *Tisdag: Thailändsk fiskgryta
  • Onsdag: Köttbullar i gräddsås
  • *Torsdag: Busenkla laxen (Pia Nyberg)
  • *Fredag: Fannys örtkyckling
  • *Helg: Zucchinipanna och fläskfilé

 

Menyn gjord av: Klara Desser ~Recept & inköpslista (11)

  • Måndag: Stark korv med tomatsallad och broccolimos
  • Tisdag: Stekt torsk med rättikagratäng och spenatpesto
  • Onsdag:  Kycklinggryta med örter
  • Torsdag: Laxsoppa med thaismaker
  • Fredag: Grillade fläskfiléspett med fetaostsallad
  • Helg: Lammkotlett med chèvrekeso

 

Menyn gjord av: Cecilia Hedqvist ~Recept & inköpslista (9)

  • Måndag: Sallad med getost och valnötter
  • Tisdag: Kräftstjärtar med vitlök, creme fraiche och baconströssel
  • Onsdag: Kyckling i grön currysås
  • Torsdag: Lax bakad i pecorino- och citronvinägrett
  • Fredag: Tacotallrik ala LCHF
  • Helg: Per Morbergs oxrullader i gräddsås (LCHF-anpassad)

 

Menyn gjord av: Jeanette Sjösten ~ Recept & inköpslista (7)

  • Måndag: Biff stroganoff
  • Tisdag: Räk- och avokadosallad
  • Onsdag: Köttfärssås med zucchinispaghetti
  • Torsdag: Fisksoppa med kokosgrädde
  • Fredag: Revben och stekt aubergine
  • Helg: Kycklingklubba och sallad

 

Menyn gjord av Pia Nyberg ~ Recept & inköpslista (6)

  • * Måndag: Kålibåli
  • Tisdag: Panerad fisk med remouladsås
  • * Onsdag: Baconomelett
  • * Torsdag: Koriandernudlar med räkor
  • * Fredag: Kyckling Korma
  • * Helg: Plankstek och snabb Bearnaise

 

Menyn gjord av: Jeanette Sjösten ~ Recept & inköpslista (5)

  • Måndag: Falukorv i ugn och blomkålsmos
  • Tisdag: Fiskgratäng med rökt fläsk
  • Onsdag: Renskavspytt med zucchini och svamp
  • Torsdag: Thailändsk röd curry-kyckling
  • Fredag: Lax med pepparrot
  • Helg: Tacogratäng

 

Från Finland

Menyn gjord av: Nina Westerback ~Recept & inköpslista (13)

  • Måndag: Stekt fisk med kokt ny lök med blast och smörfrästa nässlor
  • Tisdag: Nötfärsbiffar med chevrefyllning, stekt äggplanta och paprika
  • Onsdag: Lyonsallad
  • Torsdag: Grisbog i ugn med stekta maskrosknoppar och smörkokt timjanmorot
  • Fredag: Röding i ugn med smörkokt squash
  • Helg: Hel kyckling i ugn med grillad grön sparris samt sallad av kirskål och maskrosblommor

Från kokböcker

Menyn gjord utifrån Anna Halléns ”LCHF för familjen” ~ Recept & inköpslista (10)

  • Måndag:  Annas kyckling i ugn
  • Tisdag:  Ugnspannkaka
  • Onsdag: Chicken à la King
  • Torsdag: Laxfilé i gräddsås med curry och banan
  • Fredag: Cappricciosa pizza med pizzasallad
  • Helg: Sesampanerade fiskpinnar

Menyn gjord utifrån Anna Halléns "LCHF - för kvinnor" ~ Recept & inköpslista (4)

  • Måndag:  Moussaka
  • Tisdag:  Spansk fisk
  • Onsdag: Fläskpannkaka
  • Torsdag: Grekisk snabblax
  • Fredag: Indisk kycklingwok
  • Helg: Oxfilégratäng

Menyn gjord utifrån Anna Halléns "LCHF - husmanskost"  ~ Recept & inköpslista (3)

  • Måndag:  Köttfärssås med variationsmöjlighet
  • Tisdag:  Dilltorsk med skirat smör och rivna morötter
  • Onsdag: Korv stroganoff
  • Torsdag: Fisksoppa med lax och räkor
  • Fredag: Krämig kyckling i ugn
  • Helg: Kryddstekt ryggbiff

Menyn gjord utifrån Klara Dessers "LCHF - näringsriktig och naturlig mat"~ Recept & inköpslista (2)

  • Måndag:  Viltskav med grädde och blomkålsmos med tomat
  • Tisdag: Fisk med smörsås och ägg 
  • Onsdag:  ”Pizza” med köttfärs, tomater och oliver
  • Torsdag: Laxsoppa med massor av dill och spenat
  • Fredag: Kycklinggryta med blomkålsris
  • Helg: Lamm med chèvre och grönsaker

Mästerkocken

Menyn gjord av: Jimmie Lannér ~ Recept & inköpslista (16)

  • Måndag: Crêpes med champinjon & skinkfyllning
  • Tisdag: Torsk i paket med blomkålspuré 
  • Onsdag: Kalvschnitzel med klassiska tillbehör
  • Torsdag: Skånsk äggakaga med stekt bogfläsk
  • Fredag: Pannbiffar med rödvinsbrässerad lök
  • Lördag: Hummercocktail med limeaioli och avocadoolja, oxfilé och saffranspannacotta
  • Söndag: Slottsstek med pressgurka

 

Menyn gjord av: Birgitta Höglund ~ Recept &  inköpslista (12)

  • Måndag:  Grillad fläskkotlett med currywok
  • Tisdag:  Helstekt makrill med citronmarinerad zucchinisallad
  • Onsdag: Grillkorv med räksallad
  • Torsdag: Snabblagad laxgryta
  • Fredag: LCHF-pizza
  • Helg: Pannbiff med chili & mynta

 

Menyn gjord av: Birgitta Höglund ~Recept & inköpslista (8)

  • Måndag:  Köttfärspizza
  • Tisdag: Tacofisk
  • Onsdag: Äggröra med paprika och chili
  • Torsdag: Sesampanerad strömming med gräslöksstuvad mangold
  • Fredag: Snabb Chicken Korma
  • Helg: Lammburgare

 

Menyn gjord av: Birgitta Höglund ~Recept & inköpslista (1)

  • Måndag: Biff i Currysås
  • Tisdag: Broccolisoppa med Skaldjur
  • Onsdag: Baconlindad pannbiff med paprikamajonnäs
  • Torsdag: Laxpudding på blomkål med skirat smör
  • Fredag: Kycklingpaj LCHF
  • Helg: Festlax med dillsås

Dokumenten är i PDF och passar för utskrift. Om du saknar en PDF-läsare finns de att ladda hem gratis här.

 

Tips till en enklare och godare vardag

Blad_Birgitta Höglund är kock med lång erfarenhet. Här nedan tipsar hon om hur man underlättar vardagen och ändå får till god mat.

För att göra arbetet lättare, förbered maten som ska lagas till nästa dag. Sätt av en kvart varje kväll och förbered så mycket du kan, då går det riktigt enkelt att laga maten efter jobbet.

Grönsaker kan med fördel skalas och hackas dagen innan och förvaras i en burk i kylen.

Ta fram kött och fisk ur frysen, så får den tina långsamt i kyl. Som ett riktmärke kan du räkna med ca 100-150 gram kött eller 150-200 gram fisk per person. Om ägg ingår i ett fiskrecept kan du minska mängden fisk något.

Vill du ha en kall sås till maten, ja då blir den ju bara godare om smakerna får mogna fram till nästa dag.

 

Print Friendly

32 thoughts on “Kostrådgivarnas veckomeny

  1. Linda

    Hej,
    Det är ju kanon att ni gör en veckomatsedel, jag tycker att det är speciellt bra för jag har ganska nyss börjat med LCHF. Men skulle ni inte kunna skriva ut mängden kolhydrater i varje recept? Jag förstår att ibland beror det på hur mycket tex blomkål eller broccoli man tar, men i grundreceptet skulle ni kanske kunna räkna ut ungefär hur mycket kolhydrater det är i?

    1. Hej Linda! Vad roligt att du uppskattar matsedeln! Det finns två skäl till varför jag inte kommer skriva ut mängden kolhydrater:

      1) jag har inte tiden helt enkelt, detta är en gratissida för besökarna som tar nästan all min tid som det är 🙂 men det är roligt!

      2) För mig viktigast i sammanhanget, som kostrådgivare vill jag uppmuntra mina kunder att sluta räkna på sin mat och istället få ett mer avslappnat förhållande till maten. Stress (över sitt matintag, bland annat) verkar visa sig i fler och fler rapporter vara kanske viktigare för hälsa än man tidigare trott och alltså inget jag vill uppmuntra. Jag vill uppmuntra mina kunder att istället lära känna sin kropp och vilka produkter som passar för just den individen. Är det en specifik produkt du vill kolla upp, som kanske är ny för dig i LCHF-sammanhang, så rekommenderar jag Finska livsmedelsverket (finns på svenska) http://www.fineli.fi/

      Några få människor måste räkna på kolhydrater av olika skäl, kanske en period, kanske bara några dagar. Då fungerar t.ex. MATDAGBOKEN bra: http://www.matdagboken.se Det viktiga är ju inte hur många kolhydrater du äter vid ett tillfälle utan på en hel dag/vecka/månad!

      Hälsningar Pia Nyberg

  2. Monkan

    Tack!
    Matkasse och inspiration var precis vad jag behövde för att orka fortsätta! (Det är så många som har synpunkter på ett sådant här val att jag blir tokig...) Så av ren envishet tänker jag fortsätta ett tag till - och dessutom träna.
    Kram

  3. Stina

    Har köpt in allt till kasse v4. Moussakan var helt fantastiskt god, fast det blev för mycket mat om man skulle kompletterat, med grekisk sallad o tsatsiki. Det blev en mindre sallad o ändå sitter vi nu o pustar lite i soffan. Vilket bra initiativ med inköpslistor o allt. Tack! Tack! Tack!

  4. Ann T

    Åh, så bra. Har gått senaste veckan och funderat på att göra just detta, men känt ett ganska stort motstånd för att börja. Nu har ni gjort det och jag får en massa tid "över"! Helt fantastiskt - tack så mycket!

  5. Kirsti

    Veckomenyerna är verkligen super! Vi äter LCHF sen drygt 3 år tillbaka i vår familj och mår prima av det...men i ibland får man ju idétorka trots alla kokböcker och recept på nätet, att ni tar er tid att göra dessa superfina veckoplaneringar tycker jag är helt fantastiskt-ett stort tack!!!

  6. Pingback:

  7. Pingback:

  8. veran

    Hej!
    Skulle ladda ner inköpslistan för v 6. Men det är inte rätt lista utan v 5. Ingen panik men det underlättar ju så bra med dessa listor. Tack för allt jobb ni lägger ner.

  9. Jenny

    Underbar sida, stort tack! Den gruvsamma biten är ju matplaneringen och inköpslistan, ni gör ju jobbet åt oss och det är underbart. Roligt med nya rätter dessutom, man tröttnar ju lätt på sina egna.

  10. Pingback:

  11. Åsa

    Hade fastnat fullständigt i de gamla vanliga vardagsrätterna och kände att jag verkligen behövde inspiration.... och just då snubblade jag över en länk till den här sidan med alla veckomenyer! Nu ska det bli ett nöje att laga vardagsmat i flera veckor framöver! TACK!!!!!!

  12. Pingback:

  13. Ulrika

    Nu fick jag tillbaka inspirationen med hjälp av alla veckomenyer! Denna sidan kommer att bli en klar favoritlänk. En liten kommentar dock. Soja innehåller i väldigt många fall gluten (vete) så jag undrar vad jag kan ta istället? Detta då jag är glutenintolerant.

  14. Ulrika

    Hej! Jag var lite otydlig i min kommentar, sorry! Jag läste en av veckomenyerna (nr 12) och där står japansk soja som en av ingredienserna i ett av recepten. Den innehåller vete så därför undrade jag vad jag skall använda istället. Tack för tips på annan soja!

    1. Inläggsförfattare

      Ulrika, jag bollade detta med Birgitta Höglund och hon har haft uppe frågan om soja tidigare. Birgitta använder själv Tamarisoya. Tydligen så säger både Celiakiförbundet och Livsmedelsverket att sojasås ÄR glutenfri, trots att den innehåller vete. Birgitta har ställt frågan till Celiakiförbundets FB-sida tidigare och det verkar vara så att ja, de allra flesta sojasåser innehåller vete men de är ändå glutenfria! Därför att när man tillverkar soja fermenteras sojabönorna tillsammans med rostat vete. Därefter extraheras sojasåsen och i detta steg förvinner gluten ur sojasåsen. Livsmedelsverket har gjort omfattande tester på olika sojasåser och funnit att inga spår av gluten finns. Det ska därför vara helt ok för dig som glutenintolerant att äta soja (trots att vete finns med som ingrediens).

  15. Pingback:

  16. Pingback:

  17. Pingback:

  18. Pingback:

Kommentera