Sockerberoende och frisk

Att tillfriskna och leva i harmoni är fullt möjligt även om det känns hopplöst och mörkt när man är mitt i det. Det är dock en kronisk sjukdom som måste underhållas med massa friskfaktorer och rätt kost för att hållas i schack. Det första som krävs av dig är att du börjar agera IDAG!

Din resa mot friskhet börjar idag och ett första steg på vägen är att ta bort din drog det vill säga allt socker. Skaffa dig kunskap om hur hjärnan och DIN kropp fungerar och hur sockerberoende påverkar dig! Du ska hitta din unika balans mellan kostträning och livsstil för att kunna tillfriskna och det tar tid….låååång tid.

Kost

Du måste ta bort allt som triggar en sockerberoende hjärna direkt. Ta bort spannmål ur kosten, pasta, fikabröd, godis, glass, läsk, snabba kolhydrater i vitt bröd, vitt mjöl. Även frukt bör den som är sockerkänslig vara försiktig med eftersom fruktsockret kan ge blodsockersvängningar och trigga sockersuget. Det som ofta leder till återfall är överätning av frukt och hårt bröd.

Du måste prova dig fram vad som exakt fungerar för just dig och din unika biokemi. Det finns inget facit utan du får själv bli ditt egna facit genom att prova dig fram och känna efter hur just din kropp reagerar på kosten du stoppar i dig.

Alla kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen och kallas blodsocker när det kommer ut i blodet så känn efter vad som funkar för dig.

Det här är en lista som hjälper dig i början när du ska hitta din perfekta tallrik.

Du kan äta allt detta...

... kött, gärna från gräsbetande djur
... kyckling
...vilt
... fet fisk (lax, sardiner, makrill)
... skaldjur
... musslor
... ägg (gärna med hög halt av omega-3)
... ovanjordgrönsaker (ej majs!)
...  fullfeta mejeriprodukter, gärna grädde och smör

Var vaksam med nedan eftersom det kan trigga ditt beroende...

... rotfrukter
... frukt
... nötter
... ost
... övriga mejeriprodukter
... röd paprika
... tomat

Vid festliga tillfällen kan du äta...

... bär

Ät gärna...

... kokosfett (fantastiskt för våra beroendehjärnor och magens bakterieflora)
... tillskott av fiskolja om du inte äter fisk flera gånger i veckan
... kosttillskott med vitaminer och mineraler om du vet att du har brister och inte får i dig tillräckligt via kosten

Undvik...

... halvfabrikat
... tillsatser

Träning

Efter maten och kosttillskott är fysisk aktivitet det viktigaste. Börja träna din kropp för att få mer ork. När du lagt om till fettförbränning i stället för glukosförbränning kommer du har mycket mer ork. Du är avgiftad och får nya krafter och ny energi till att röra på dig. Börja med små steg och ta små promenader som du gör längre och oftare ju längre tiden går. Att gå på pass, investera i en personlig tränare är om man har råd välinvesterade pengar som verkligen kickar igång dig! Bara du tränar något så frigör du endorfiner och det behöver du för att må bra. 

Livsstil

Skapa en sund livsstil i balans. Du måste hitta friskfaktorer varje dag. Du måste ändra dina tankar till positiva sunda tankar. Du måste vara stolt över ditt unika jag. Du måste jobba med din egna relation till dig själv för att kunna stärka din relation till andra som ofta blivit lidande genom beroendet. Du måste hitta din mening i livet. Kunna njuta av naturen, livet och kärleken. Klappa en katt, en hund, lukta på en bebis, gå på massage, umgås med dina nära och kära, skratta, sova.

För att en individ som är sockerberoende ska må sitt allra bästa behövs biokemisk balans. Det får du genom att bejaka din balans mellan kost, träning och livsstil. Du behöver ta stöd och hjälp av de som gått före och kanske behöver du även någon slags samtalsterapeut. Utöver detta behöver du oftast tillskott och be någon som är proffs på detta att ta fram vad just du behöver för att bygga upp din kropp igen. Bitten Jonsson är specialist på vad som behövs för att reparera en trasig biokemi.

Text av Anna Hoffert

Print Friendly

Kommentera