Ordlista

Läser du på innehållsförteckningen? Förstår du vad det är i recepten? Här kommer lite förklaringar om vad olika ord och produkter är för något. Mycket enkla förklaringar utifrån allmän kunskap. Vill du gräva djupare, gör det!

Allt nedan är inte bra eller dåligt  men detta förekommer inom lågkolhydratsvärlden så det är en fördel att känna till vad det är för grejer.

 


Agavesirap är mycket rikt på fruktos vilket gör att det går hårt åt levern. Undvik.

Atkins Finns low-carb-produkter med detta namn. Atkins hade inte koll på transfetter, härdade fetter. Han återinförde kolhydrater i mängder efter viktminskning. Doktor Atkins levde för övrigt inte själv som han lärde.

Bakepro är proteinpulver gjort av vassle.

Björksocker är en sockeralkohol, xylotol.

Cikoriakaffe är inget riktigt kaffe och görs av spannmål. Det vill vi inte ha om vi äter naturlig LCHF.

Erytritol se Sukrin.

Fiberfin är resistent majsmjöl och det hette tidigare Hi-Maize. De bytte namn för några år sedan (kanske för att många LCHF:are inte vill ha majs?!). Majs är enkelt förklarat snabbare kolhydrater än socker och äter vi naturlig LCHF så vill vi inte ha detta. Några minns kanske Kostdoktorns upptäckt av att Dreamfield lowcarbpasta är värre än vanlig pasta. Ungefär så är det med fiberfin. Vi luras att tro att blodsockret inte höjs så mycket eftersom det tar längre tid innan höjningen sätter in (därför ger det felaktigt ett lågt GI). När blodsockret väl är höjt tar det sedan många timmar innan det går ner till normalt värde igen. Högt blodsocker betyder fettinlagring. Alltså, om du bara ser till mängden kolhydrater och struntar i vad livsmedlet faktiskt innehåller kanske du äter sådant som lagrar fett i din kropp - om det är ditt mål, fortsätt!

Fiberhusk är ett mjöl som görs av skalet från en frö som heter psyllium (även kallat loppfrö). I kontakt med vätska bildas en geléaktig massa som binder samman ingredienser vid bak & matlagning. Skalet består av vattenlösliga fibrer och är bra bakteriemat för tarmfloran. Eftersom man inte använder vanligt mjöl och gluten i LCHF-recept blir fiberhusk nästan oumbärligt i LCHF skafferiet, då det har lite glutenliknande egenskaper.

Fibrex görs av fiber från sockerbeta och det passerar i stort sett rakt ut. Det kan vara lite tufft för känslig mage/tarm men annars helt ok i vår kosthållning och det höjer inte blodsockret.

Fruktos i rimlig mängd och i dess naturliga form (bär, frukt, honung) klarar den friska människokroppen av att hantera men i koncentrerad form ger det leverskador och fetma därför att det omvandlas till glukos i levern. Fruktos hinner inte synas på 90 minuter som är den tid man testar GI på, varför GI-värdet ger en felaktig bild av "nyttighet".

Havrekli är kli från havre.

Heläggspulver är ett frystorkat ägg som ofta innehåller en massa e-nummer, kolesterolet i ägget oxiderar (härsknar) lätt och det härskna kolesterolet  är väldigt skadligt för kärlen till skillnad från kolesterol i dess naturliga form. I till exempel färdiga maträtter, pulversåser och brödmixer kan kolesterolet vara härsket redan innan produkten kommer ut i butikshyllan. Läs mer på Äkta vara 

GI kan innehålla både gluten, frukt och annat och är inte så likt naturlig LCHF som en del tror.

Glutamat är en tillsats som vi bör undvika. Finns i kemiskt framställt jästextrakt och då går den som ingrediens vilket gör att produkten ändå kan ha texten "utan tillsatser".

GMO betyder att något är genmanipulerat. Allt är säkert inte dåligt men vi har ingen aning om vad effekterna blir på oss. I USA har man börjat märka produkter "non-GMO" eftersom många vill välja bort detta.

Hi-maze Se fiberfin.

Husk är samma som fiberhusk fast annan producent och eventuellt annan storlek på malningen.

Jästextrakt  bör vara "naturlig" då den är utan glutamat. Annars får du en kemiskt framställd produkt där glutamat ingår (har du Candida bör du dock undvika helt) .

Kli är frukt- och fröskal från ett sädeskorn. Finns olika sorter, t.ex. vetekli, havrekli, rågkli.

Kokossocker innehåller mycket fruktos - inte bra! Se fruktos.

Kruskakli är fibrer (och har ej geleartad effekt). Lågt kolhydratsinnehåll men gluten från vetet kan hamna med skaldelarna även om själva skaldelarna inte innehåller gluten. Vill du ersätta kruskakli i ett recept kan du prova motsvarande mängd

  • mandelmjöl eller pofiber som är snällare mot tarmen än kruskakli.

Mjölkpulver äter du om du vill du ha ökad inflammation och sabotera din tarm på samma vis som gluten gör. Läs mer på Kostkoll.

Modifierad stärkelse är socker.

Netcarbs är något som en del inom LCHF räknar. Då kan man exempelvis tillåta sötningsmedlet maltitol trots att det höjer blodsockret. Man äter också gluten, majs, tillsatser och light-produkter så länge det är ett lågt kolhydratsinnehåll. Fettandelen som är så viktig i LCHF glöms ofta bort och härdade, processade fetter används flitigt.

Oliofruktos ett allt vanligare ämne som utfyllnad i livsmedel.  Blir som fibrer eftersom vi inte kan bryta ner det.  Tillsätts i en del flytande sötningsmedel och just för att det är en fiber marknadsför man det som superhälsosamt. "Inte onyttigt" är nog ett bättre ord än "nyttigt" för detta. De med känsliga magar kan reagera starkt.

Pofiber är ett glutenfritt fibermjöl gjort av potatisfiber som väger fjäderlätt och därför inte tillförr speciellt många kolhydrater. Används i bakverk eller som ströbröd. Om man har känslig mage får man vara försiktig, många får magknip av för mycket Pofiber.

Processat är något som är kemiskt påverkat och det är sällan man kan göra detta utan att ta till kemilådan

Psylliumfröskal är hela skal från psylliumfrön (loppfrön) och kallas även psylliumfrö och psyllium. Psyllium sväller mycket så därför brukar det räcka med 1tsk – 1msk beroende på vad det är du ska göra, använd recept.

Raffinerat är något som är kemiskt påverkat och det är sällan man kan göra detta utan att ta till kemilådan

Stevia (E 960) är en grön växt och är inte det som vi äter som "steviasocker". Växten är fullt naturlig men processen att bli vitt pulver har viss kemi inblandat.

Sukrin är en sockeralkohol (E968). Ger inte en oönskad laxerande effekt som andra sockeralkolholer gör.  Kallas även Erytritol.

Yaconsirap  innehåller 30% FOS men ingen kan berätta vad övriga 70% består av. Man utvinner sirapen från Yakonroten och hur processen går till är inget som redovisas, annat än som "naturligt". Blodsockret sänks, ja, eftersom insulin skjuts in men vill du slita på insulin-mekanismen när det inte behövs? När blodsockret sänks mycket skapas dessutom ett sug efteråt, något många vill undvika.

 

 

Och du! Du kan inte byta ingredienser rakt av eftersom de har olika egenskaper. Exempelvis mjölsorter.
Hitta recept med exakt det du har i skafferiet om du inte gillar att experimentera - mycket.
Mariann tipsar här om du ska byta från mandelsmjöl till kokosmjöl eller tvärtom.

Print Friendly

One thought on “Ordlista

Kommentera