2 Kommentarer

Ekologiska grönsaker från Ås Trädgård utanför Östersund
Ekologiska grönsaker från Ås Trädgård utanför Östersund

Grönt, gott och nyttigt

Nu är det strålande tider för oss som älskar att förgylla vår tallrik med härliga, närodlade grönsaker. Förr om åren, innan jag hittade till min variant av lågkolhydratkost, då var det på sin höjd lite tomater och lök som fanns hemma i kylskåpet. Då oftast använda som tillbehör till en pastasås... Jag växte upp med väldigt många olika sorters grönsaker som mamma odlade hemma i vår fjällnära trädgård. Trots det kyliga klimatet så fick hon mycket gott att frodas både på friland och i växthus. Men senare blev det tyvärr pastan och mackan som blev den dominerande maten hemma i mitt kök. Som tur var så åt jag även under den här tiden en hel del grönsaker som tillbehör till proteinrik mat som kött och fisk när jag jobbade i olika restaurangkök. Smör och bearnaisesås blev det förstås också en hel del av, hade turen att bara jobba på bra restauranger med riktig mat. Alla de vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra väldigt viktiga små beståndsdelar vi får från grönsakerna är så mycket bättre än de som många stoppar i sig idag, de från multivitamintabletter. Många tror tyvärr fortfarande att LCHF är en kost som inte innehåller grönsaker, men jag försöker visa att det inte stämmer genom mina bloggar och kokböcker. more

Tävling Nelly

Idag börjar denna fina tävling och du har två veckor på dig att delta (det avslutas 9/9-14). Den som vinner får ett presentkort på sportartiklar på hela 1500kr från Nelly! Klar du ska vara med!

Tävlingen organiseras av CupoNation med priser från Nelly. Hos Cuponation kan du just nu hitta en exklusiv Nelly rabattkod som är giltig denna vecka ut.

Gör så här för att delta:

1. Publicera din bild/recept på din egen blogg med en kort och koncis motivering till varför just din måltid är Sveriges bästa efter tränings-måltid.

2. Klistra in texten som följer i slutet av ditt blogginlägg: Jag deltar i tävlingen ”Sveriges godaste efter tränings-måltid” som anordnas av CupoNation i samarbete med PTPhilipKostrådgivarnaFitnesschloeLiveitloveit och Functional Fitness

3. Kommentera bland kommentarerna till detta inlägg, med en länk till ditt blogginlägg.

4. Nu är du med och tävlar!

4 Kommentarer

ModSemestern är slut och vi lägger en fantastisk sommar bakom oss. Vardagen rullar in med full kraft. Hur känns det, känns det bra och inspirerande eller trist och vemodigt? För mig som älskar sol och värme känns kylan, regnet och de kortare dagarna inte som en ”hit” direkt, men eftersom inget av detta går att påverka så är det lika bra att acceptera. Och förutom detta med vädret så har jag en vardag som jag tycker om, som jag själv förfogar över och som jag kan påverka hur mycket som helst. Har du också det? Trivs du i den vardag som nu rullar in och för med sig ditt liv, är vardagen full av regnbågens alla färger eller känns den mest som oändliga nyanser av grått?

I mitt arbete möter jag massor av människor, alla olika och med olika bekymmer och behov. De har problem med magen, vikten, hormonerna och orken. Vissa har ont men de flesta känner sig allmänt energifattiga och håglösa. ”Vad kan jag göra Therese, kan du hjälpa mig? Jag har ju nyss haft semester men känner mig tröttare än någonsin. Säg bara vad jag ska köpa för tillskott så gör jag det, jag MÅSTE få tillbaka orken och lusten, både för min egen skull och för familjens!”

Så låter det nästan alltid vid första kontakten, desperationen tränger igenom de frampressade orden. Så vi pratar magbesvär, vi konstaterar hormonella obalanser, vi diskuterar sömnvanor, mat och olika tillskott som kan understödja läkningen. Allt är hoppfullt och visar en väg framåt. Tills vi kommer till kärnan, orsaken, roten.

”Hur har du det, egentligen? Är du glad? Ser du fram mot en ny morgon när du går och lägger dig på kvällen? Vill du gå till ditt jobb? Vill du komma hem till din partner? Träffar du dina vänner? Gör du roliga saker?”

Här blir det ofta en paus i samtalet. Eftertanke. ”Men jag har ingen ork för det roliga! Jobbet suger musten ur mig, jag är helt däckad när jag kommer hem. Situationen på jobbet är helt orimlig, men jag kan ju inte bara sluta gå dit, vi måste ju ha mat på bordet. Sexlusten är död och de extra kilona gör ju inte saken bättre. Och med småbarn och allt… Jag försöker ju orka och hinna med träningen men det hjälper inte! Och så har jag min gamla pappa att tänka på också, han är sjuk så… Och barnen tar ju all ledig tid. Och även om jag vill så… Nej, jag är inte glad längre, jag känner mig mest bara stressad, slits mellan en massa måsten och känner mig allmänt otillräcklig. Hur ska jag göra för att orka? Jag måste ju orka!”

Det blir som ett mantra. Ett cirkelresonemang utan slut. En hopplös tankekedja som slutar med uppgivenhet och en känsla av att sitta fast.

Känner du igen dig i det här på något sätt? Om inte kan du sluta läsa nu. Men OM du känner igen dig minsta lilla, OM du känner dig som ett offer för omständigheterna, som om någon annan format det liv du nu sitter fast i, eller du kanske format det själv men sitter likförbaskat fast – då vill jag ge dig en ny tankesträng. Spjärna inte emot den utan försök ta den till dig även om den känns orimlig, du behöver inte gilla den, men prova att acceptera den. En bit i taget.

  1. Jag äger mitt liv. Jag ensam skapar mitt liv. Jag ensam har ansvaret. Jag ensam kan påverka det. Ingen annan. INGEN annan.
  2. Jag har alla förmågor jag behöver för att förändra och leva det liv jag vill. ALLA förmågor.
  3. Det ENDA som hindrar mig är min rädsla – mitt behov av trygghet och kontroll. Men tänk efter, känner jag mig trygg här och nu? Har jag kontroll? Nej, livet låter sig inte kontrolleras. Ju mer jag försöker, desto otryggare blir jag.
  4. Så jag måste utmana rädslan, kliva ur komfortzonen, VARA MODIG – där finns livet. Steget behöver inte alls vara stort, men jag måste börja gå, sätta den ena foten framför den andra. I den takt som passar för mig. Ha tillit till mig själv och livet. Jag kommer inte alltid att veta vad som väntar runt hörnet men den osäkerheten rymmer också nyfikenheten. Den nyfikenhet som väcker livsgnistan och livsglädjen. Allt jag behöver är en gnutta mod. Nu.

Med värme

Therese

Jag har upptäckt att jag kommer ha en del veckor som jag kommer ha svårt att sitta och äta en rejäl lunch. Eftersom jag inte äter Billys panpizza eller en färdig baguette måste jag tänka till lite. Jag har några idéer men jag är säker på att det finns många fler - vad är din favorit? Mejla din favorit, gärna med bild så publicerar jag det här inom kort. Det ska givetvis vara glutenfritt, spannmålsfritt och i övrigt inom metoderna LCHF/paleo. Mejla snarast till pia@kostradgivarna.se

 

OBS! Tänk på att du måste själv äga bilden eller ha tillstånd till att använda den.

Nyttig snacks/snabbmat

Fiskpinnar Deluxe med hjortronsås

Fiskpinnar Deluxe

Fiskpinnar, kan det vara bra mat? Ja, med en egen panering av mandelmjöl eller sesamfrön och en sås på vårt svenska superbär hjortron eller med paprika blir det en höjdare både smak- och näringsmässigt.

Många barn kan ha lättare att få i sig fisk om de får den i en form de känner igen. Så idag får du två olika recept, hoppas det smakar :)

...läs vidare

6 Kommentarer

girl jumping

Det har hänt saker i mitt liv denna sommar. Jag har kommit in i en ny fas då tid plöstligt frigörs. Eftersom jag jobbar hemifrån i mitt företag kan jag själv bestämma när jag ska ta ledigt. Konsekvensen kan förstås bli att det inte kommer in några pengar, men just friheten att bestämma själv är så ovärderlig.
Mina tre barn är stora nu, jag behövs inte på samma sätt längre. Vi ses till middag men däremellan fixar de sin mat själva. En flyktig kram och en smäll i ytterdörren – hejdå, vi ses till middag! Där sitter jag o njuter av min espresso på altanen i solskenet med lite jobbpapper i knäet och planerar tiden som jag vill. Att kunna jobba undan i lagom takt ute i solen är otroligt härligt. Jag är inte ”ligga-på-stranden-typen”, har knappt ens badat i sommar.
Så nu har jag liksom gjort mitt av småbarnsåren, vi har kommit in i en ny fas. Även jag har kommit in i en ny fas – hormonellt. Det händer mycket i kroppen när man är 54 år. Allt är inte roligt, men det mesta är hanterbart och jag njuter av att ha lagt de flesta av mina besvärliga perioder bakom mig. Den har varit snäll min kropp, ställt upp på mycket under åren och jag hoppas det blir många decennier till. Det är dags att tacka den lite mer regelbundet för att vi klarat av så mycket tillsammans.
Den här nya fasen kan väcka en del sorg i många. Allt utvecklas, ingenting är beständigt – precis som i naturen. Men ingen sorg i mig, jag njuter.

Under sommaren har jag också passat på att fästa alla mina tips och tankar i distanskursen ”Kvinnans hormonkurs”. Jag snickrade ihop den mitt i hettan. Nu kommer också ”Mannens hormonkurs” snart. Jag har skaffat mig så mycket kunskap under åren som gått, både teoretiskt, praktiskt och ur egen personlig erfarenhet, så nu är det dags för dig att kunna ta del av det i lugn och ro framför datorn.
Jag samarbetar med Anna Hallén. Här hittar du distanskursen: https://app.coursio.com/store/annahallen/. 50 korta filmer i kursen varvat med löpande text som du lyssnar på i egen takt.  Ser fram emot en utvecklande höst och din respons.

3 Kommentarer

bild-19..jag äter det med gaffel...

Många tycker det verkar jobbigt att lägga om sin kost till LCHF för att man måste vräka i sig allt det där läbbiga fettet. Skeda i sig smör. Äta fettranden på fläskkotletten. Hälla en halv paket vispgrädde på frukosten. Nej, hualigen.

Därför väljer de flesta av oss kostrådgivare att kalla LCHF för "lågkolhydratkost med naturliga fetter". High Fat är egentligen inget som är mätbart och hur det ser ut och vad det betyder kan bra finnas i den egna fantasin. I praktiken betyder våra råd att du ska akta dig för det "onaturliga", det kemiskt processade fettet som får en sammansättning som inte passar vår kropp och som kan orsaka inflammation. Det gäller margarinet och de härdade fetterna som finns i kakor, bröd, choklad och mycket annat. Om det står vegetabiliskt fett, härdat fett eller delvis härdat fett på en innehållsförteckning så är det dags att dra öronen åt sig. Sen kvittar det om tillverkarna ritar små hjärtan på förpackningen för att påskina att det är en bra produkt för hälsan!

Nej, stek i naturligt kokosfett eller smör, häll olivolja på salladen, gör majonnäs och feta röror på rapsolja och ät fet fisk, avocado och nötter så blir det bra med fettintaget.

Varför jag åt smör med gaffel? Jo, det tog sådan faslig tid innan vi fick in maten på den där restaurangen i Köpenhamn. I den obligatoriska brödkorgen låg ett paket ekologiskt smör som lockade mig att stilla hungern lite. Gott var det också!

No 17 tårtaDet är receptet är inte som andra recept på den här sidan. Det innehåller en väldig massa olika ingredienser och tar hela 24 timmar att göra, men faktum är att du rör ihop den här kakan mer eller mindre medvetet varje dag. Frågan är hur gott din kaka smakar? Om du har bra proportion mellan ingredienserna och fått med dem alla så torde den smaka alldeles förträffligt. Har du däremot glömt bort några eller fått felaktiga proportioner, ja då kanske din kaka blir både torr, vidbränd, hård eller allmänt svårsmält. Exakt hur din kaka ser ut vet inte jag, det finns många varianter på receptet, men här kommer i alla fall mitt recept!

Livets Hälsokaka á la Therese

Ingredienser
  • Rätt mat och dryck
  • Meningsfull sysselsättning
  • Pengar
  • Rörelse
  • Naturkontakt
  • Sol och dagsljus
  • Familj och goda vänner
  • Egentid för reflektion
  • Tro och tillit
  • God sömn
  • Valfri krydda
Gör så här

Ta rätt mängd mat och dryck för just din kropp (eftersom du läser på den här sidan behöver jag inte förklara vad jag menar – du vet!). Tillför sedan en sysselsättning som du upplever som meningsfull och som skänker dig glädje. Den här ingrediensen är oerhört viktig eftersom den upptar så stor del av kakan. Se till att den här ingrediensen är färsk och smakar bra, annars blir kakan lätt sunkig. Din preferens här kan dessutom komma att ändras med åren – var inte rädd för att experimentera lite, fastna inte i den gamla trygga ingrediensen av ren slentrian, trygghet eller bekvämlighet. Lite nya smaker friskar upp!

Rör sedan i pengar. Det är också en viktig ingrediens, men se till att den inte får FÖR stor betydelse, den tar lätt överhanden om man fäster för stor vikt vid den. Stora kakor är inte alltid de godaste. Om pengaingrediensen håller på att ta över kan det vara en god idé att provbaka en mindre kaka helt enkelt. Satsa på kvalitet framför kvanitet.

Med rätt mat och dryck och en meningsfull sysselsättning som dessutom skänker lagom med pengar är det så dags att tillsätta lite rörelse. Enklast möjliga och för att undvika konkurrens med föregående ingrediens så föredrar jag personligen att helt enkelt gå, långt och länge. Smaken är givetvis olika så du får uppfinna din egen variant här. Fördelen med att vistas ute är man då helt naturligt också får med nästa två ingredienser – sol/dagsljus och naturkontakt. Detta är mycket viktiga ingredienser som många missar i baket. Men utan dem blir kakan obalanserad i smaken, lite för sur skulle man kunna säga.

Nu är du faktiskt mer än halvvägs igenom kakabaket men långt ifrån färdig. Många är här trötta i armen efter allt rörande och vispande men ser du inte till att få med övriga ingredienser så kan jag garantera dig att du snart kommer tröttna på att baka kaka helt och hållet.

Det är dags för familjen och de goda vännerna. Den här ingrediensen kan man inte få för mycket av – häll i så mycket du vill. Det är dem som gör kakan värd att äta, det är dem som motiverar dig att baka en ny kaka när denna är bakad, klar och uppäten.  Så häll i, rör om och krama riktigt ordentligt.

Efter detta är det dags för några mindre kryddor och smaksättningar, men förleds nu inte att tro att de är oviktiga. De upptar kanske inte så mycket plats i kakan men utan dem blir kakan smaklös och…andefattig. Det jag pratar om nu är egentid för reflektion samt tro och tillit. Jo jag vet, det låter lite abstrakt, men låt mig förklara. Du behöver egentid för att kunna betrakta din kaka. Smakade den bra idag, hade du glömt något, tagit för mycket av något? Om du inte får med denna reflektion riskerar du att fortsätta baka en smaklös kaka eller bli tvärtrött på den variant du bakat i alltför många år. Om du skulle upptäcka att dagens kaka smakade sisådär bra så behöver du ingredienserna tro och tillit. Tron på dig själv och tilliten till din förmåga att baka en godare kaka imorgon. Alla har nämligen den förmågan och du kan inte heller köpa någon annans kaka. Du kan ju försöka, men jag kan lova dig att ingen frivilligt ger bort sin utan det slutar med att du hjälper till att baka någon annans kaka istället för din egen – inte bra.

Då kommer vi så till den sista ingrediensen. Sömnen. Om du rört ihop resten av ingredienserna, vägt av, blandat väl och smakat lite på smeten är det bara att skicka in alltihop i ugnen. Denna del är inte heller att förakta, du kan inte kompromissa för mycket med den tid som kakan måste vara i ugnen. Står den inne för kort tid blir den kletig och sjunker ihop, står den inne för länge blir den för hård och torr. Skulle du inse lite för sent att du tagit fel proportioner på alltihop så att till exempel sysselsättningen tagit plats på bekostnad av sömnen så är det ingen fara på torpet. Gör bara om imorgon och försök vara lite mer noggrann med proportionen i nästa kaka.

Det är nämligen det som är det fina i den här smeten – du får chansen att baka en ny fantastisk kaka VARJE DAG! Eller rättare sagt, du bakar hur du än gör, du kan inte undgå det. Så se till att fila på ditt recept, tillsätt vilka smaksättningar du vill och fortsätt tills du hittar den kaka som just du tycker bäst om. Det är ju ändå du som ska äta den.

Lycka till!

Ostomelett med tomat och örter

Festlig och lättlagad sommarmat

Så här på sommaren är det skönt att inte behöva stå så mycket vid spisen. Det gäller för mig även om jag bjuder på mat, då ska det vara något riktigt lättlagat.

Bjöd en god vän på balkonglunch en härlig dag, här får du ta del av resultatet. Receptet är för två, men blir ni fler så gör bara fler omeletter och lägg på en plåt och värm strax innan serveringen.

Vill du göra en mindre omelett, bara till dig själv, så hittar du recept på den Här. Den blir också god att ha som pizzabotten, den mycket läckra pizza jag gjorde finns Här.

...läs vidare