Det finns så mycket känslor…

 

Om det inte vore så att socker och snabba kolhydrater var förknippat med så mycket olika känslor så skulle det nog vara enklare för många att låta bli dem.

Jag minns en olycklig kärlek i tonåren. Få saker tröstar brustna tonårshjärtan men choklad kan hjälpa till att göra det. Jag var ”tvungen” att äta en chokladkaka om dagen. Marabou Gräddnougat. Eller bara vanlig mjölkchoklad. Jag gick till olika butiker och handlade. Ville inte bli igenkänd som ”hon som handlar en chokladkaka om dagen”.

Jag minns inte hur länge det varade men jag minns att det hjälpte. Precis som godis och glass tröstat mängder av gråtande barn. Precis som chips numera är synonymt med ”att mysa”.

Socker och snabba kolhydrater är tröst, mys, belöning… Och det finns ju alltid anledning till det ena eller andra. Jag brukade förr t ex belöna mig med godis om jag gick till tandläkaren och inte hade några hål. Och om jag hade hål tröstade jag mig med lite godis eftersom ”det var ändå ingen idé…” att låta bli.

Detta beteende och dessa känslor grundläggs tidigt. Hos det lilla barnet som får söt bröstmjölk som tröst. Och sedan sittandes i vagnen får de majskrokarna, vete-rånen, fruktjuicen. Och sedan lördagsgodiset. Och fredagsmyset. Och födelsedagarna. Och mutan. Väldigt lätt fastnar man i ett beteende att mycket kretsar kring maten. Och då pratar jag inte om gurkan och avokadon. Nej, om godiset, fikabrödet, kexen, chipsen, ostbågarna, läsken…

För att underlätta för våra barn att göra bra val och att äta nyttigt ligger ett ansvar på oss vuxna att avdramatisera känslorna kring ätandet. Chokladaskar måste inte finnas på julafton. Påskäggen behöver inte vara gigantiska. Myset behöver inte vara chips. Att belöna och muta kan vara nödvändigt ibland, men välj inte sött och snabba kolhydater! Grundlägg inte ett beteende som hos en vuxen kan vara jättesvårt att bryta. Festliga tillfällen behöver inte innebära socker. Och mys är att man umgås och pratar med varandra, inte att man äter chips och tittar på tv.

Idag är det lördag. Mys och fira med samvaro och närvaro och gemenskap med varandra. Lite god mat och lite gott att dricka som pricken över i:et.

Ha en härlig dag!

DSC_1229

Print Friendly

Postad i Sockerberoende den av .

Om Veronica Aderö

Veronica Aderö är kostrådgivare i Stockholm med stort intresse för hälsa, naturlig kost och enkel matlagning som fungerar i folks vardag. Hon erbjuder kurser, föreläsningar och enskild kostrådgivning i olika former som anpassas efter önskemål. Under vintern -2013 kommer en bebis så det är nu en hel del fokus på graviditet, kost, och näring, samt kommer framöver att bli fokus på barn och kost generellt. Veronica driver en välbesökt blogg som heter Kostvägen.

Kommentera