Njut av höstens primörer

Ekologiska grönsaker från Ås Trädgård utanför Östersund
Ekologiska grönsaker från Ås Trädgård utanför Östersund

Grönt, gott och nyttigt

Nu är det strålande tider för oss som älskar att förgylla vår tallrik med härliga, närodlade grönsaker. Förr om åren, innan jag hittade till min variant av lågkolhydratkost, då var det på sin höjd lite tomater och lök som fanns hemma i kylskåpet. Då oftast använda som tillbehör till en pastasås... Jag växte upp med väldigt många olika sorters grönsaker som mamma odlade hemma i vår fjällnära trädgård. Trots det kyliga klimatet så fick hon mycket gott att frodas både på friland och i växthus. Men senare blev det tyvärr pastan och mackan som blev den dominerande maten hemma i mitt kök. Som tur var så åt jag även under den här tiden en hel del grönsaker som tillbehör till proteinrik mat som kött och fisk när jag jobbade i olika restaurangkök. Smör och bearnaisesås blev det förstås också en hel del av, hade turen att bara jobba på bra restauranger med riktig mat. Alla de vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra väldigt viktiga små beståndsdelar vi får från grönsakerna är så mycket bättre än de som många stoppar i sig idag, de från multivitamintabletter. Många tror tyvärr fortfarande att LCHF är en kost som inte innehåller grönsaker, men jag försöker visa att det inte stämmer genom mina bloggar och kokböcker.

Höstens primörer på Östermalmshallen
Höstens primörer på Östermalmshallen

 

 

 

 

 

 

Så passa på att njuta av alla färger och smaker som finns i ett överflöd just nu. Många grönsaker går mycket bra att frysa, en del som de är, till exempel spenat, grönkål och hackade örter. Tomater och paprika går bra att skära i bitar och frysa som de är till olika såser och grytor. Broccoli, blomkål, vitkål, zucchini och aubergine passar bra att förvälla ett par minuter i saltat vatten i mindre bitar, för att sen stekas eller kokas klart när de tinat. Lösfrys grönsakerna så är det enkelt att ta fram till middagen under hela vintern.

Här på Gårdsnära hittar du många lokala odlare, annars kan du söka på gårdsbutiker och grönsakshandlare i din närhet på nätet eller fråga på Turistbyrån, de brukar ha bra koll på det. När jag var i stugan i Gnesta förra veckan så köpte jag tomater och rödbetor av en eko-bonde vid Kattnäs kyrka. Där tog man det man ville ha från ett litet bord, vägde och lämnade pengarna i en stubbe som gjorts om till sparbössa. Kattnäs Trädgård

 

 

 

 

 

Dagens recept blir en enkel rödbetsrätt som jag gjorde i stugan och serverade till pannbiffar. Jag köpte ekologisk nötfärs, men det går lika bra med lamm eller vilt. Fetaosten till rödbetorna var gjord på buffelmjölk, det var första gången jag testade den. Mycket krämig och god, bra för alla oss som inte mår så bra av komjölksprodukter. Rödbetor är en del tveksamma till i LCHF-sammanhang eftersom de växer under jord, men de innehåller inte så hög andel kolhydrater, 6,9 g enligt Fineli.

Här har Klara Desser svarat på en fråga om just rotfrukter och LCHF och här delar Dr Annika Dalhlqvist sin syn på rotfrukterna. Smörstekta rödbetor med buffelost

 

 

 

 

 

Smörstekta rödbetor med fetaost 2 port

  • 250 g kokta rödbetor, jag hade en avlång sort som ger fina, jämna skivor
  • 50 g fetaost
  • 2 msk smör
  • 2 msk pumpakärnor
  • 1 tsk balsamvinäger
  • Flingsalt
  • Hackad persilja

Skölj rödbetorna och koka dem mjuka, det tar ca en halvtimme till 45 minuter beroende på storlek. Spola i kallt vatten en stund och gnid av skalet. Vill du inte bli helt röd om händerna så lägg in dem i en plastpåse och gnugga av skalet genom plasten. För att inte skärbrädan ska bli röd så brukar jag lägga rödbetorna på ett dubbelvikt hushållspapper när jag skär dem i skivor. Bryn smöret i en stekpanna, lägg i skivorna och bryn ett par minuter på båda sidor. Smula över fetaosten och flingsaltet. Låt dra på eftervärme en stund med lock på, så blir fetaosten mjuk och god. Ringla balsamvinäger och strö persilja över.

Ett vitlökssmör blir ett mättande och gott tillbehör. Under bilden hittar du länkar till fler av mina gröna recept, många fler finns också i mina kokböcker som du hittar här. 030

 

 

 

 

 

 

 

Zucchiniplättar

Svampdolmar med halloumi

Marinerad aubergine och paprika

Marinerade cocktailtomater

Paprikachutney

Gulgrön ratatouille

Zucchinisallad med örter

Indisk grönsaksröra

Currykål

Smörstekt svartkål

Print Friendly

3 thoughts on “Njut av höstens primörer

  1. Jenny

    Vilket bra inlägg, hållermed... Kolhydrater från naturens skafferi är ingenting att "vara rädd för" utan se det som en vitamintillförsel... Ha en bra dag, här i Norrbotten är det sol och höstkrisp i luften.

Kommentera