Mindful eating under midsommar

midsommar

Våra stora högtider kretsar mycket kring att äta. Vi planerar våra menyer noggrant och lägger ned en extra slant på att få det gott och fint. Men när vi väl stoppar maten i munnen går det ofta i en så rasande fart eller så är vi så upptagna med att sjunga nubbevisa att vi glömmer bort att smaka.

Det här händer inte bara när vi har trevligt med släkt och vänner i midsommartider. När var den senaste gången du åt en hel måltid utan att göra något annat än att bara äta? Händer det inte allt som oftast att du äter under tiden du läser en tidning, ser på teve, förhör dina barns läxor eller facebookar? Innan du vet ordet av har du tömt godisskålen framför den där spännande tevedeckaren eller slukat matlådan medan du besvarar dina mejl.

Om du inte tänker på att du äter, hur ska då veta att du är mätt? Och risken är att du även blandar ihop hunger och sug och stoppar i dig saker som du lovad dig själv att inte äta mer. Du är heller inte varsam med den fantastiska process som maten går igenom i ditt inre och det kan göra att du får problem med tarmarna. När du stressad över den där rapporten du behöver skriva och äter framför datorn för att spara tid, kommer dina stresshormoner lägga krokben för kroppens förmåga att smälta maten. En stund senare svullnar magen upp, du blir gasig och får springa på toaletten.

Att äta medvetet
Idag är mindfulness ett ganska välkänt begrepp. Jag började utöva det regelbundet för sex år sedan och det har öppnat dörren till ett liv i balans och inre ro. Mindfulness är olika tekniker och förhållningsätt, som hjälper oss stressade nutidsmänniskor att vara mer närvarande i ögonblicket. Genom enkla meditationer och vardagsövningar lär du dig att släppa stress och oro, för att uppleva stunden just nu.

Under utbildningen jag gick för att bli mindfulnessinstruktör, fick vi äta våra måltider i tystnad. En stor grupp människor satt samlade runt ett bord med tallrikar framför sig och det enda du hörde var bestickens klirrande mot tallriken. Plötsligt öppnade sig en bortglömd värld och jag kände hur ljuvligt laxbiten smakade, hur krispig salladen var och vad gott det var med vatten. När jag fokuserade på min mat och min kropp, upptäckte jag plötsligt att magen blev snabbare mätt och jag kunde sluta äta trots att halva tallriken var full. Ätandet blev en njutbar och vilsam meditation och jag kunde känna hur bra maten var för min hälsa och mitt välbefinnande.

Varsam mot din kropp
Idag håller jag kurser i mindful eating. En av mina kursdeltagare berättade en gång hur hon alltid brukade äta godis på bussen hem från jobbet. Men efter att hon hade börjat med mindful eating, upptäckte hon en kväll att hon egentligen inte var sugen på godis. ”Chokladbiten smakade inte ens gott! Det var bara en avstressande vana jag hade lagt mig till med.”

Genom att bli mer medveten om maten du äter, kommer du så småningom upptäcka vilken information kroppen ger dig om hunger och mättnad och att det kanske ligger något helt annat bakom det där godissugen. Längtan efter choklad kanske är en gammal vana, tillfällig stress eller helt enkelt att du har tråkigt.

Genom att stänga av teven, datorn och telefonen och bara fokusera på att äta kommer du precis som jag upptäcka hur gott maten smakar. Och plötsligt får din kropp en chans att arbeta i ro med den delikata processen att ta hand om alla näringsämnen. Känn vilken skillnad det gör i mage och tarmar.

Genom att då och då ägna dig åt mindful eating kan lunchen bli till en behaglig meditation, då du både får näring och avkoppling. Ta hand om kroppen och den kommer att ta hand om dig.

Självklart ska du unna dig att skratta och ha trevligt kring tallriken denna midsommar, men kanske du ska pröva att stanna upp mellan tuggorna och smaka på din mat. Känna doften av den, strukturen mot tungan. Och när helgen är slut kommer här tre övningar i mindful eating som kommer att öppna nya dörrar för dig.

Tre enkla övningar i mindful eating:

1. Pröva att förbereda en måltid i lugn och ro, med fokus på det du gör. Sinnena koncentrerade på den fantastiska kavalkad av färger, dofter och smaker. En njutning, en avkopplingsövning och faktiskt även träning i fokus genom att koncentrera dina sinnen på det du gör med dina händer. Se hur många sinnen du kan involvera i din matlagning, genom att lukta på varje råvara, smaka på den, lyssna, känna och titta noga. Om tankarna far iväg, så för varsamt och vänligt tillbaka fokus på det du gör. Matlagningen kan verkligen bli en meditationsövning om du tillåter den.

2. Nästa gång du är på väg att stoppa något i munnen, stanna upp precis innan och tacka för allt gott denna matbit kommer att göra dig. Eller tacka för den njutning den kommer att ge dig. Den lilla stunden hjälper dig att flytta fokus till maten och att du äter.

3. Ät en måltid i tystnad och låt ditt fokus vara vid det du upplever med dina sinnen. Lägg ned gaffeln då och då mellan dina tuggor och flytta ditt fokus till magen. Upplever du något särskilt i din kropp och framför allt i din mage när du äter just denna måltid? Ät länge, tugga långsamt och känn hur det känns när du sväljer och om du kan känna matbitens färd ned i magen. Kan du känna när du blir mätt? Kan du stoppa och lägga ned gaffeln när magen säger stopp? Pröva och se vad som händer.

Print Friendly

Kommentera