Ät vad tusan du vill…!

Jo, jag menar det - ät vad tusan du vill!

Är chiafrön LCHF? Är det inte mer paleo om man äter frukt? Hur mycket fett måste man få i sig för att det ska räknas som LCHF? Vet ni vad, jag bryr mig inte ett skvatt. Jag tycker det är fullständigt ointressant vad du väljer att kalla det som ligger på tallriken. Det enda som någonsin betytt något för mig i dessa sammanhang är hur nyttigt livsmedlet som ligger på din tallrik är för just dig. Ligger samma livsmedel på någon annans tallrik så kan läget vara helt annorlunda.

Visst finns det generella nyttigheter och onyttigheter som är allmängiltiga, men du vet att det inte är dessa jag menar. Det är allt det andra, gränsdragningarna, definitionerna, nya påhitt – jag blir bara less. Vad är rätt, vad är fel, frågar du? Det beror på vem som frågar, blir mitt svar.

Inte heller har jag det minsta lust att döma någon för deras val, vare sig det är ”rätt eller fel”. Vill du dricka potatismjöl till kvällsmat och fettkaffe till frukost så be my guest – det är din kropp, ditt liv.

Ni får ursäkta detta hastigt tillkomna inlägg denna lördag, men ibland får man bara nog. Kanske provocerar det någon, upprör en annan och irriterar en tredje – men vet ni vad, jag bryr mig inte om det heller!

Nu tänker jag njuta av solen istället och hoppas att du gör det samma! Trevlig helg. 🙂

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .
Therese Renåker

Om Therese Renåker

Therese är den kloka kostrådgivaren som i sin dagliga verksamhet specialiserat sig på kvinnor och kvinnors hormoner. Med ett stort intresse för människans livsbetingelser i allmänhet och hälsa i synnerhet ger Therese oss perspektiv på vad som händer och sker i och runt omkring oss. Therese är verksam som rådgivare, utbildare, skribent och föreläsare med hemmabas i Norrköping. Egen blogg

7 thoughts on “Ät vad tusan du vill…!

  1. ebet

    Du och Mia Skäringer...
    Kanske vi inte hör till samma djurart, så att vi ska äta artriktigt föda?

    Just för dig?--- Det är i praktiken vad man tycker om, dvs vad man har lärt sig att äta som barn. Är det alltid bra?

    Visst får man äta ihjäl sig, är det det du vill säga?

    Varför skriva ett inlägg om du inte bryr dig?

    1. Therese

      Therese

      Självklart tillhör vi samma art och självklart ska vi äta artegen föda. Stod jag inte för det så skulle jag inte skriva på den här sidan. Men det betyder inte att tallrikarna ser likadan ut för alla, att samma livsmedel kan ätas av alla, att proportionerna är desamma för alla. Det betyder att det inte alltid finns rätt eller fel, att gränsdragningar inte alltid går att göra generella, och att etiketter inte är meningsfulla. Självklart bryr jag mig om människors hälsa, annars skulle jag inte skriva som jag gör. Men jag anser också att människor är vuxna och kan fatta egna beslut utan att behöva ifrågasättas eller bedömas av andra.

  2. Kerstin Irehjelm

    Älskar ditt inlägg! Jag känner också sådär, är det verkligen LCHF om jag gör så här eller så där? Är detta rätt? Så mycket onödig ångest! Så onödiga stresspåslag som förmodligen gör ont värre än de där kolhydraterna. I alla fall i min kropp. För min del handlar det om ett blodsocker under kontroll och så länge jag har det så tänker jag att det inte är nödvändigt att räkna varenda nöt eller vartenda bär, eller, hemska tanke, att jag lyxar med lite mörk choklad. Däremot vet jag att mitt bs sticker iväg när jag känner mig stressad...

  3. Jenny Dahlberg

    Vilket bra inlägg!! Jag blir åxå så trött på alla dessa frågor och påstående där man diskuterar hur mycket fett, proteiner man ska äta. Blir också brydd över hur det i Facebook grupper kritiseras om någon äter blomkål, rotsaker... Tänker då, men låt dessa äta rotsaker! Deras val! Väljer man "nyttiga kolhydrater" kan man väl få göra dessa val utan att bli kritiserad för det? Ha en skön stundande Valborgs!

  4. Ethel Loberg

    Och även inom LCHF kommer nya rön som skapar lite skepsis, lite som i den statliga dietistkåren.

    För ett år sen stormade det i en kaffekopp med smör och kokosfett, den stormen har nu lagt sig, kanske för att det fungerade för så många? Nu har stormen flyttat till ett vattenglas med lite potatismjöl. Min tro är att utan nya rön stannar all positiv utveckling.

  5. Linda

    Hej Therese, Tack för ditt inlägg, jag gissar att du skriver detta utifrån det inlägg jag gjorde i FB härom veckan. Jag slår ändå fast att för att något skall "Kallas" LCHF måste det faktiskt vara just LOW CARB HIGH FAT. Visst om du väljer att äta 1 tsk chiafrön så har jag inte problem med det men om jag väljer att äta säg chia pudding med massa frukt och bär och sen mjölk på det ja då är en hel måltid genast 30-40 gr KH skall jag då nolla resten av dagen? Detta är inte en balanserad LCHF måltid för mig, Inte heller är boveteflings gröt med massa jordgubbar och hallon med mjölk en godkänd LCHF måltid för mig. Det finns liksom ganska bra definitioner på VAD som är LCHF och det tycker jag vi skall "värna om". Äter jag inte LCHF utan PALEO skall jag också vara rak med det, äter jag Atkins skall jag vara rak med det. Äter jag "artegenföda" skall jag vara tydlig med det. Anna H och Birgitta H är tydliga med att de inte äter 100% LCHF utan på "sitt sätt" och det önskar jag att vi alla kunde vara lite mera. När jag surfar runt på er hemsida hittar jag denna definitionen och med det blir ju då fettkaffe och potatismjöl högst intressant också kan jag tycka.

    "Våra rekommendationer

    LCHF betyder LowCarbHighFat. Olika personer definierar LCHF olika. Vi kostrådgivare förespråkar en naturlig glutenfri LCHF. Det betyder att vi undviker kemiska färgämnen, smakförstärkare och konserveringsmedel i den mån det går. Det får gärna vara ekologiskt och gärna gräsbeteskött, vilt och vildfångad fisk då de har bättre näringsvärden. Alla piller och pulver (carb-blockers m.m.) går bort. Vi äter god mat.

    För oss kostrådgivare betyder LowCarb att vi inte ska vara rädda för kolhydrater men att vi noga bör välja rätt sorts kolhydrater för rätt person och aldrig i så stor mängd som Livsmedelsverket rekommenderar.

    HighFat innebär för oss att vi äter tillräckligt med naturligt fett för att hålla oss mätta men vi dricker inte grädde och äter inte smör med sked.
    - See more at: http://www.kostradgivarna.se/vara-rekommendationer/#sthash.yQNQFDzN.dpuf "

    Och med detta som bakgrund ser jag fram emot en mera tydlighet inom LCHF och i annat fall kan man ju byta namn på gruppen till tillexempel "artegenföda" som skulle kunna innehålla lite mera olika saker. Eller ändra era definitioner kanske?

    Kostdoktorns definition för säkerhets skull.
    http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#LCHF-definition

    "Hur låg procentandel kolhydrater behövs för att kalla en diet lågkolhydratkost / LCHF?

    Lågkolhydratkost – definition

    Beroende på hur många ”experter” du frågar lär du få ungefär lika många svar.

    Vanliga förslag till definitioner kan vara under 20 energiprocent kolhydrater eller max 20-30 gram kolhydrater per dag, dvs max ca 5 E%. Ibland föreslås högre gränser – 30 eller 40 E%.

    Själv tror jag det är ett misstag att dra upp strikta men helt godtyckliga procentgränser.

    Lågkolhydratkost är det i min mening när man i första hand tänker på att begränsa kolhydratsintaget. Sen fyller man på med fett och protein. Antingen tills man är mätt, eller (för de som vill/behöver) tills man når en viss mängd kalorier.

    Sen kan var och en vara så strikt med kolhydraterna som man själv märker att man mår bäst av. Ju mindre kolhydrater desto bättre effekt verkar man få på vikt, blodsocker med mera.

    LCHF

    LCHF betyder low carb, high fat. Det är en lågkolhydratkost där man i första hand ersätter kolhydratsenergin med naturligt fett. Proteinandelen är alltså ”normal”, eller bara något högre, jämfört med den genomsnittliga västerländska kosten.

    LCHF-kost som den brukar tolkas i Sverige har också vanligen en betoning på naturliga råvaror, som är så lite förädlade / industriellt processade som möjligt. Artificiella ”low carb” produkter med olika slags sötningsmedel rekommenderas inte. Det är även vanligt att man försöker undvika underskott på omega-3 och överskott på omega-6 fett. Något som annars är mycket vanligt i västerländsk kost."

Kommentera