Alternativträning

Jag ska börja åka rullskidor, säger en bekant till mig då jag nyligen mötte henne utanför Willys. Hon är entusiastisk. Och om det skulle finnas minsta tvivel till denna träningsform innan hon träffar mig, lär det vara borta nu. Jag är ju den stora förespråkaren för just denna träningsform. Av sina skäl.

Det är knäna, säger hon. Jag kan inte springa längre.

För mig har löpningen varit den träning som dominerat. Tills för några år sedan. Knä, höfter, hälsena, vad… Att hitta alternativa träningsformer har varit nyckeln för min del. Nyckeln till att fortfarande vara i god form.

Just rullskidåkningen är enligt mig optimal. Involverar stora muskelgrupper och ger både kondition och styrka. Och skonsamt mot kroppen. Men det finns fler alternativ. Nu i vår ska vi utöka våra gemensamma träningsdagar till att omfatta både torsdagens löpning samt en cykeldag på måndagar. Det var givet. Att en andra träningsdag skulle bli ”alternativträningsdag”. Nu valde vi cykel i stället för rullskidor. Trots allt är cykel enklare. Med mounitinbiken kommer vi ut i terrängen som om vi var ute på ett löppass. En kuperad bana ger mycket på kort tid. Vi får ut maximalt på en timme 🙂

För egen del är jag först och främst skidåkare. Vägen dit kan se olika ut. Löpning är inte allt och skador betyder inte att man behöver ge upp. Själv har jag hittat rullskidåkningen och cyklingen. Min bekant, som inte är skidåkare, väljer ändå rullskidåkning. Hon vill ha alternativ till löpningen.

Det spelar egentligen inte så stor roll vilken alternativträning du gör, hitta något du trivs med. Vad det nu än må vara. Och har du inget mål i form av lopp etc så är alternativen ännu större. Jag får ju hålla mig till alternativ som ger kondition och styrka - eftersom målet är skidlopp.

Print Friendly

Kommentera