Aldrig mera banta – med KBT

För du ett krig mot övervikten? Använder du nya dieter eller gamla beprövade metoder för att utrota kilona som har intagit höfterna och belägrat magen? Kanske du lyckas besegra övervikten, men inser snart att du måste vara på din vakt eftersom den ligger och lurar i närmsta chipsskål eller bakom din kylskåpsdörr. Ska du verkligen behöva leva i en ständig krigszon? Måste du slåss mot suget och övervikten?

Du kan inleda din vapenvila redan nu genom att bestämma dig för att - aldrig mer banta!

Bantningen är en av orsakerna till att du inte kan hålla vikten. Att banta tar kanske bort dina extrakilo ett tag, men eftersom du inte har gjort något åt orsaken bakom din övervikt kommer kilona smygandes tillbaka så fort du slutar banta.

Din vikt är inte enbart ett resultat av vad du har ätit, utan den visar viken livsstil du har haft under de senaste åren. Därför är inte en kortsiktigt diet lösningen – du behöver tänka på hur du vill leva, äta och må – nu och resten av livet.

Genom att lära känna din fiende och förstå varför du äter kommer du åt orsaken till din övervikt. Maten används till mycket mer än att ge energi och hålla kroppen frisk. Kanske äter för att trösta dig, dämpa stressen, pigga upp dig själv eller när du känner att du har varit riktigt duktig.

Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en mycket resultatinriktad behandlingsmetod inom psykologin. Med hjälp av den kan du lära om ett beteende och förstå varför chokladbiten du längtar efter känns mer nödvändig än att komma i nyårsblåsan om fem månader.  Genom att tänka långsiktigt och ändra på dina vanor steg för steg – kommer du åt det som ligger bakom den bottenlösa längtan efter godis, mackor eller chips.

Om du är nyfiken att lära dig mer om KBT och viktnedgång så häller jag en helgkurs i Stockholm den 17-18 maj. Läs mer här.

Följ dessa fem steg för att nå en sund hälsovikt – för resten av livet:

  1. Släng ut vågen och tänk långsiktigt
    Släpp alla tankar på att gå ned ett visst antal kilo på en begränsad tid. Nu gäller det istället att ändra på vanor och hitta ett levnadssätt som du kan tänka dig att ha för resten av livet. Risken finns att du tappar motivationen om siffran på vågen inte visar vad du vill på kort tid. Bestäm dig istället för att komma i favoritjeansen eller mät framgången med ett måttband. Och ge dig själv rimligt med tid!
  2. Dra ned på kolhydraterna
    Genom att jämna ut din blodsockerkurva kommer du att hålla dig mätt längre och slippa det akuta sockersuget när blodsockret faller. Håll nere kolhydraterna och ät fett, protein och grönsaker ovan jord, så kommer du att snabbare uppleva mättnad som håller i sig längre. Din kropp känner sig trygg och din hjärna behöver inte skicka ut dig på kolhydratsjakt i kylskåpet.
  3. Börja långsamt – orka hela vägen
    Skriv en lista på vilka vanor du behöver ändra på. Som att byta ut fikabullen till något sundare, eller införa en kvällspromenad istället för fastna framför teven. Därefter väljer du ut några vanor som du börjar med – inte allihopa. Misstaget vi ofta gör när vi vill gå ned i vikt är att vi börjar för stort. Då tappar vi snabbt motivationen, för att ingen orkar gå från soffpotatis till hurtbulle från en dag till en annan.
  4. För ”hunger och sug”-dagbok
    Lär dig skilja på hunger och sug. Suget kommer ur en känsla, ifrån en gammal vana eller på grund av ett blodsockerfall.  Anteckna när suget kommer och försök lista ut vad det beror på. Kanske du är irriterad på din kollega, stressad över jobbet eller känner dig ensam och uttråkad? Innan du svara på suget, se om det finns något annat än att äta som du kan göra åt din känsla.
  5. Skapa dig en ”Första hjälpen-box”
    Fyll en låda med idéer på vad du kan göra istället för att äta när suget ramlar över dig. En biobliljett, ett korsord, en intressant tidning, ett nagellack eller dina egna goda råd på vad som kan bryta ditt beteende. På så sätt ligger du steget före ditt sug och lär dig skapa nya sunda livslånga vanor istället för att föra ett krig mot övervikten.
Print Friendly

Kommentera