6 effektiva tekniker mot oro och grubbleri

Tankarna kommer och går precis hela tiden. Men ibland är det en eller annan tanke som fastnar. Och den tanken dyker upp i olika former om och om igen. Plötsligt har du fastnat i ett ältande som är svårt att bryta sig ur.

Att oroa sig, grubbla eller älta löser sällan något. Din fantastiska hjärna har dessutom svårt att skilja på fantasi och verklighet – om du oroar dig för att göra bort dig på dejten du ska på, - upplever din kropp den oron och stressen precis som om det faktiskt hände här och nu. Därför kommer du må bättre och inte utsätta din kropp för lika mycket stress om du drar ned på oroandet.

Det finns några tekniker för att ta sig ur sina tankeloopar, vissa svårare än andra. 

1. När du känner oron börja komma, ta fram papper och penna och skriv ned din oro på ena sidan av pappret och på den andra sidan söker du efter något som skulle kunna underlätta för dig. En lösning eller ett gott råd. Om du oroar dig för ekonomin – kan t.ex. en budget vara en hjälp.

2. Tänk “värsta tanken”. Oro består ofta av orostankar, som sedan avlöses så kallade trösttankar. Men istället för att trösta eller lugna dig själv, så fortsätter du din orostanke hela vägen. Och fundera kring vad det värsta som kan hända är. Och när du hittat den tanken – vad är det värsta som kan hända då? Det låter rätt obehagligt, men det hjälper dig att ta dig ur tankarna. Tekniken beskrivs ingående i boken Sluta älta och grubbla med KBT.

3. Öva dig i att skapa en distans till dina tankar genom att inse att – en tanke bara är en tanke. När oron kommer så tänk “Där kom det en tanke om att jag inte ska klara av jobbintervjun. Det är bara en tanke. Oron jag känner är bara en känsla. Jag är inte mina tankar och känslor” Dina tankar och känslor har ingenting med verkligheten och nuet att göra, de är bara spöken från framtiden och de behöver inte förstöra din stund just nu.

4. Mindfulness är en underbar teknik för  att hantera sin oro. Genom att dagligen öva sig i medveten närvaro kommer du få lättare och lättare att släppa taget. STAR är en underbar metod som jag ofta använder mig av. Läs gärna mer om den här.

5. Tidigare arbetade jag mycket med mental träning. Då använde jag mig av en teknik som var att föreställa sig en positiv utgång av det jag oroade mig för. Om jag var orolig för tandläkaren, tänkte jag mig hur jag satt  i tandläkarstolen och kände mig lugn och hur bra allting gick och hur nöjd jag kände mig. Spelade upp sekvensen på min hjärnas biograf om och om igen, tills jag inte längre upplevde någon oro när jag tänkte på tandläkaren.

6. Realitetspröva dina tankar. Tänk dig att du pratar med din bästa vän om det du oroar dig över, vad skulle din vän säga till dig? Fundera kring om hen skulle stycka att din oro är sannolik eller realistisk. Kommer det verkligen att hände, det du oroar dig över? Och vilka råd skulle din goda vän ge dig?

Bestäm dig för en teknik och pröva den i några veckor för att se om den funkar för dig.

oro

Print Friendly

2 thoughts on “6 effektiva tekniker mot oro och grubbleri

  1. Erik

    Jag vill slå ett slag för glutenfrihet i detta sammanhang. Glutenfrihet har haft en otroligt positiv påverkan i mitt fall vad gäller just oro men också dåligt självförtroende. Numera är jag i det närmaste helt befriad från oro och dåliga tankar och mitt självförtroende är neutralt och balanserat - det bara är.

    Jag vill verkligen rekommendera glutenfrihet inte bara för vikten och den fysiska hälsan utan också och särskilt för den mentala hälsan.

Kommentera