Frukost & lunch för latmaskar med höga krav

Nu ska jag dela med mig av ett recept på mina absoluta favorit plättar. De är inte bara lätta att göra, de är goda och näringsrika. De är till och med  SUPER näringsrika! En portion (10 små plättar) innehåller nämligen 50% av dagsbehovet av det välgörande kokosfettet. Jag har fått frågan av många som undrar hur de ska få kokosfettet i sig då de har svårt att ha det i kaffe/te, då är dessa plättar ett väldigt bra.  De passar närsomhelst på dagen och kan varieras i det oändliga beroende på vilket tillbehör du väljer att servera dem med, OM du väljer ett tillbehör - de är nämligen så goda att de enkelt slinker ner helt naturella också. Jag väljer att göra smeten naturell utan smaktillsats för att jag ska kunna äta plättarna med olika tillbehör, men givetvis kan man redan i smeten tillsätta äkta vaniljpulver, kanel eller  kardemumma.

Själv är jag ingen frukostmänniska, jag har ganska lång startsträcka på morgonen, därför passar dessa plättar mig perfekt till frukost.......OCH lunch eftersom de går utmärkt att förbereda! Jag gör en dubbel sats plättar varje eftermiddag/kväll och sedan har jag frukost + lunch färdigt till nästa dag! Plättarna gör mig mätt & glad länge och jag får i mig så mycket kokosfett jag behöver på en dag.

Men hur enkelt kan det bli?! Frukost och lunch klart på 15 minuter!
På morgonen äter jag mina plättar naturella eller med lite påströdd kanel & kardemumma och en stor kopp kaffe. Till lunchen kan det bli en klick creme fraiche och några räkor till, eller en klick vispgrädde & lite kanel. Det går ju att variera hur mycket som helst.

 

 

 

 

Det här behöver du till 2 portioner (ca 20 plättar):

Häll alla ingredienser i en bunke, mixa med mixerstav i ca en minut eller tills smeten är helt jämn och fin (det är viktigt att kokosfettet är rumstempererat). Grädda plättarna på plättjärn på medelhög värme. På första laggen kanske du behöver lite extra kokosfett i pannan, det är olika på olika järn, själv använder jag ett teflon plättjärn och det fungerar jättebra.

Plättarna är såklart också ett suveränt mellanmål till hungriga barn!

 

 

 

Print Friendly

Postad i Efterrätter, Frukost, Lunch/middag, Mellis, Mjölk- och gräddfritt, Vegetariskt den av .
Ingela Jönsson

Om Ingela Jönsson

Jag började äta lågkolhydratkost i hopp om viktras efter många års rörelsehinder som jag fått efter en ryggolycka som gjort mig förlamad i benen. Trots 6 års rehabilitering med sjukgymnastik, styrketräning, vattengympa och flera operationer kunde jag inte gå utan kryckor. Jag kunde inte cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid eller ha en aktiv fritid. Jag plågades av ständig värk och trots att jag åt kalorisnålt med minimalt med fett & mycket fullkorn gick jag upp i vikt. Efter omläggning till lågkolhydratkost gick jag ner 10-15 kg väldigt snabbt, sedan tog det stopp. Eftersom jag hela tiden kunde äta gott utan att vara hungrig beslöt jag mig för att fortsätta äta enligt kostplanen. Efter ca 6 månader kunde jag börja röra på mina förlamade tår, balansen kom tillbaka, jag kunde successivt släppa mina kryckor och trots att läkarna sagt till mig att "du blir inte bättre" kan jag idag: cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid och ha en aktiv fritid. Min kroniska värk har försvunnit och jag har återfått min livskvalitet. Idag driver jag en Handelsbod med café och hälsomottagning i Arlöv mellan Malmö och Lund tillsammans med Kicki Käller som är specialiserad på Biokemisk reparation och sockerberoende. Hela vårt sortiment är naturligt glutenfritt och lågkolhydrat, vi är båda utbildade kostrådgivare. Lågkolhydratkost är anti-inflammatorisk och med rätt matplan kan man äta bort många krämpor. Vi hjälper gärna dig som har en besvärlig kropp, du som har provat allt och inte fått den hjälp du behövt av vanliga sjukvården, läs mer om oss på: http://www.arteget.se

24 thoughts on “Frukost & lunch för latmaskar med höga krav

      1. OK, tack för det. Jag tänkte mig att större ägg ger så pass mycket mera vätska att man måste justera mängen fiberhusk uppåt. Men om jag förstod dig rätt blir det inte så utan jag ska använda samma mängd fiberhusk oberoende.

  1. C

    Tack för receptet Ingela. Det var den mest perfekta plättsmeten jag har provat. Är tvärar lite "allergisk" mot själva äggsmaken. Får försöka kamouflera den med nåt nästa gång - då blir de ännu godare.

  2. Ethel Loberg

    Har Du provat med flytande kokosolja, själv har jag mitt kokos i glasburk, placerad på elementet just för att det är lättare att svälja flytande än stelnat. Då kanske det går att vispa smeten för hand eller med elvisp?

  3. HelenaB

    Hej Ingela! Jag har en fråga som jag tror att du är rätt person att ställa den till. Jag har baka en del LCHF-bröd med kokosmjöl och mandelmjöl. Nu senast var det semlor. Jag följde receptet till punkt och pricka men bröden blev beska och jätteäckliga. Det har hänt även andra gånger det är dock inte alltid som det blir beskt fast jag baka likadant varje gång. Vad kan det bero på, har du någon idé?
    Just nu vill jag inte prova eftersom det känns så bortkastat.

  4. Ethel Loberg

    Ja anledningen att jag har mitt kokosfett i en glasburk på elementet är just för att de dagliga skedintagen och oilpulling ska underlättas. Det var efter att ha läst Stoppa Alzheimers Nu av Bruce Fife som jag började med denna "medicinering"

    Och plättar ska det bli, tack tack.

  5. Nu har jag lagat det här receptet för andra gången. Jag förvånas över hur bra det är! Mycket bättre än mina andra recept på plättar.

    Vi lyxade till det och blandade lite snällare sylt av 2 delar stampade råa lingon och en del ekologisk syrlig hallonsylt med hög halt bär . Passade mycket bra till. Vi håller mängderna nere av sylten, det blir precis lagom med en halv tesked per plätt (barnen åt tre).

    Till näst ska jag kanske prova äta med tex räkröra eller tonfiskröra. Jo det ska jag!

    Tusen, tusen tack för det underbara receptet!

Kommentera