Att bli mamma för första gången…

Att bli mamma för första gången i mitt liv var något väldigt stort och magiskt. Jag som alla andra föräldrar vill förstås det bästa för mitt barn. För mig är kosten prioriterat och jag gör allt för mitt barn när det handlar om kost.

Jag och min man lever som vi lär när det kommer till träning och mat. Allt som har med hälsa ligger väldigt djupt rotat hos oss båda två. Jag kan säga att det är mycket positivt att vi båda har samma intresse och tänk.

När jag för 10 månader sedan blev mamma till lilla ”Nemi”var det självklart för oss båda vad vårt barn skulle äta. Mjölkersättning var det inget tal om. Om jag skulle få svårt av någon anledning att amma skulle jag först se om man kunde köpa riktig bröstmjölk och sista andrahandsvalet skulle vara mjölkersättning. Jag var lyckligt lottad att jag kunde amma och min mjölk innehöll tydligen mycket energi och näring då Nemi aldrig behövde amma nattetid och hon var inte heller sjuk. Idag ammar hon endast nattetid.

Tro det eller ej så var inte amningen som en dans. Jag fick sår på bröstvårtorna och dessa sår läkte inte förrän efter 2 veckor. Sedan efter två månader fick jag en bröstböld som jag fick dränera med slang som skulle spolas var 4:e timme och jag fick också äta antibiotika. Trots dessa bekymmer fortsatta jag att amma. Hur gjorde man förr? Om stenåldersmänniskor klarade av detta så skulle jag göra det. Nemi måste ju ha mat så det var bara att bita ihop.

Jag helammade min dotter till åtta månader och sedan började hon äta riktig mat som jag successivt ökade på. Mitt mål är att amma henne tills hon är minst 1 år. Jag tror på att amma barn länge. Enligt livsmedelsverket  kan bröstmjölk minska olika infektioner, minska risk för glutenintolerans (då barn som ammar vänjs långsamt vid mat med gluten, medan de ammar) och minska risken att bli överviktig, få högt blodtryck etc.

Enligt WHO  är det bra att amma tills barnet är två år, men så länge kommer jag inte amma.

Idag gör jag egen hemmagjord järnrik gröt och lite tjockare välling. Min dotter tar inte flaska så därför gör jag vällingen lite tjockare då det underlättar när jag ger med sked.  Utöver dessa måltider får hon frukt, bär, rotgrönsaker och vanliga grönsaker som jag plockade i somras och nu är nedfrysta. Jag ger henne olika slags fisk, kyckling och kött som vi själva lagar. Köttet från ko har vi själva varit med och styckat och resten av köttet kommer från älg, vildsvin och rådjur. Hur jag tillagar det är olika. Ibland skär jag upp små bitar av köttet som hon får plocka själv och andra gånger blandar jag i grädde, creme fraiche etc. med lite olika kryddor i. Ofta blir det våra egna odlade kryddor. Ibland mixar jag sönder allt till purè. Rotfrukter ges oftast i form av små bitar eller puré tillsammans med köttet, fisken eller kycklingen. I grönsaksväg blir det oftast ekologiska ärtor från butiken. Bär och frukt som kommer från vår trädgård och blåbär och lingon som kommer från skogen får hon ofta som mellis. Ibland blir det en ekologisk banan från butiken. Ofta blandar jag äppelmos/päronmos/hallon med keso och lite grädde vilket hon gillar skarpt. All mat som är nedfryst är i små istärningar. Det jag gjort är att efter jag tillagat livsmedlen mixat sönder allt och sedan hällt ner dem i is kuber. När det sedan har stelnat häller jag över allt i en påse. Äggröra med smör älskar hon också. Det enda hon får som är egentligen halvfabrikat är blodkorv och vanlig korv. Blodkorv ges en gång per vecka just för järnet skull och hon tycker även det är gott. Allt som ges till mitt barn som är från affären är oftast ekologiskt.

Att tänka på som småbarnsföräldrar när vi pratar om mat är att: barnet inte får äta så mycket salt när de är under 1 år. Tänk på att ge barn järnrik föda framförallt efter 6 månader, ta det försiktigt med gluten där man ska trappa upp försiktigt. Det bör göras under tiden man ammar. Barn under 1 år bör inte äta vissa gröna grönsaker etc. som mangold, rödbeta (läs mer här).

Detta ovanskrivna är det enda man behöver tänka på, annars är det fritt fram om man nu har ett friskt barn. Trots detta kan jag höra från många mammor som jag träffar att de är osäkra på maten så därför ger man hellre burkmat, köpesgröt och välling. Osäkerheten gör att de är rädda att den mat de gör hemma är dålig på något sätt, barnet kan få för stora bitar i sig och att man inte får i barnet all näring som den behöver. Det är framförallt järnet många är oroliga för och därför ger man köpesgröt med extra järn.

Jag blir nästan rädd att många föräldrar tänker så här. Jag tycker faktiskt BVC (barnavårdscentralen) ska pusha på föräldrarna att göra riktig mat. Jag tycker även BVC ska ha utbildning i barnmat/matlagning.

Vi går längre bort från det naturliga att vi står i köket och lagar maten och vi behöver hitta tillbaka dit!

Förr var det naturligt att laga maten till sitt barn men idag är det mer naturligt att köpa all mat i affären!

Jag kan säga att jag är en av de få mammor som alltid har med mig egen hemmagjord mat till mitt barn och det skrämmer mig. Vart är vi på väg?

Att göra egen välling och gröt är tydligen jätteovanligt. Ingen som jag känner gör egen.

Vad beror då detta på att många småbarnsföräldrar gärna köper färdig gröt, välling och burkmat?

Jag tror BVC (barnvårdscentralen) kan ligga på ännu mer och ge ännu mer råd om att göra riktig barnmat, egen välling etc. De tar nog mest för givet att alla föräldrar gör det eller att föräldrarna själva får ta ansvar. Jag har pratat med dietisten på min BVC och han tyckte det var kul att jag var så intresserad. Barnsjuksköterskorna kan mycket men de fokuserar mest på allt annat runt omkring. De ska ju kunna allt runt barnet. Som förälder får man lite papper om tips på mat men inte så mycket mer.

Jag tror också att om föräldrarna äter mycket halvfabrikat etc. så tänker de på samma sätt även till den mat de ger till sina barn.

Jag tror även livsmedelsindustrin ligger på med sin marknadsföring och de ger människor det vi vill ha och då blir det mer vanligt att man köper deras produkter än gör egen mat. Det småbarnsföräldrar vill ha menar jag sådant som går snabbt, ska vara enkelt och gärna lite billigt.

Med mitt brinnande intresse av riktig näringsriktig mat så vet jag så mycket eller tar reda på det jag är osäker på, och just att jag gör detta vet jag vad färdig mat innehåller och därför kan jag då göra ett  aktivt val då den maten i affären inte alls är så bra som man tror.

Om alla föräldrar var lika intresserade eller kunniga (som inte är så svårt då mycket står på innehållsförteckningen etc.) så skulle faktiskt fler välja naturlig mat som man själv gör hemma. Jag har några gånger påpekat att det är mer näring i t.ex. Ekologiska bananer så välj gärna det. När mammorna hör detta så byter de gärna till det.

Att ofta ge burkmat, välling och köpesgröt till sina barn anser jag är lika som att man själv bara äter färdigmat till sig som olika köpesmatlådor, piroger, korv etc.

”För att en blomma ska växa bra, bli fin och må bra behöver den ha rätt näring och omsorg som rätt mängd vätska, planteras på rätt läge i trädgården, få tillräckligt med sol eller skugga. Detsamma är för det lilla barnet. Extra mycket tid bör läggas på omsorg runt barnet och matlagningen.”

Den lilla portion som barnet får i sig behöver då vara så näringsriktig som möjligt. Jämför man då med färdig välling från affären som kan stå i rumstemperatur, hålla länge etc. med sin egna hemmagjorda välling på ekologisk mjölk, smör, kallpressad olivolja, skrädmjöl och mandelmjöl så är förstås det skillnad.

Köpesvällingens innehåll kan se ut så här:

Majsstärkelse, skummjölkspulver, vegetabilisk olja, mältat havremjöl och vetemjöl, tillsatta mineralämnen (kalcium, järn, jod och zink), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin B6, folacin, B12, biotin och pantotensyra).

Baby

Print Friendly

Kommentera