Tips vid matallergi

Att ha en matallergi kan begränsa ens val när det gäller recept. Matallergi är mycker vanligt och i samband med en kostomläggning där man ska lära sig att laga mat på ett nytt sätt kan det kännas ännu mer orättvist. Att ha äggallergi och gå över till LCHF kan vara skrämmande när nästan alla receptböcker och tidningar flaggar för ägg i alla former till alla mål mat.

Nötallergiker suckar djupt när de Googlar recept efter recept i jakt på bröd utan mandelmjöl och den laktosintoleranta och mjölkproteinallergiska suckar över alla mejeriprodukter som ska vara med i alla recept.

Hur gör man, kan man byta ut det man inte tål mot något annat. Smakar det lika bra sedan? Tyvärr...det blir sällan lika bra eller ens ser ut som på bilden i den fina receptboken. Bäst är att redan från början hitta ett recept utan det eller de livsmedel man inte tål, då blir det bra från början. Den tålmodiga kan självklart laborera och prova sig fram. Här kommer lite förslag o tips på vägen:

NÖTALLERGI
Mandel är ett frö så många nötallergiker tål mandel och det går bra att ersätta exempelvis hasselnötsmjöl mot mandelmjöl rakt av i ett recept.

Kokosmjöl av typen AmanPrana som är ett kokosfibermjöl kan tålas av en del nötallergiker, om man tål vanliga kokosflingor tål man fibermjölet också eftersom det görs av kokosköttets restprodukt som blir efter att man tillverkat "allt annat".  Kokosmjölet har mycket hög absortionsförmåga så man måste minska mängden jämfört med nötmjöl.

Pumpafrön kan malas och ersätta små mängder mandelmjöl, stora mängder ger lite besk bismak. Man kan även använda solrosfrön men då de har högre omega6 halt bör man vara lite mer restriktiv med dem. Sesammjöl kan också användas som ersättning för nötmjöl. Ett tips är att blanda pumpafrö, solrosfrö och sesammjöl/sesamfrö så ingen av smakerna dominerar. Ersättningsmjölet fungerar bäst i matbröd, i söta bakverk kommer den lite beska smaken att tränga genom mer.

ÄGGALLERGI
Ett kokt eller stekt ägg kan man inte ersätta med något annat, men äggets förmåga att binda andra livsmedel kan man ganska enkelt ersätta. Psylliumfrömjöl (Fiberhusk), guarmjöl, johannesbrödkärnmjöl och linfröavkok är bra ersättare för ägg.
Såhär gör du linfröavkok, du kan använda detta i stället för ägg i exempelvis muffins:

Linfröavkok
(Knappt 1 dl motsvarar 1 ägg)
5 msk hela linfrön 6 dl vatten
Koka upp linfrön och vatten och låt det koka ca 3 minuter. Dra kastrullen av plattan, rör om och låt avkoket vila i ca 3 minuter.
Häll linfrömassan genom en sil och pressa mot kanterna för att få ut så mycket slem som möjligt. Låt det silade avkoket svalna ordentligt och vispa sedan upp det kraftigt.

LAKTOSINTOLLERANT
Om man är laktosintollerant producerar kroppen inte det enzym som behövs för att bryta ner laktos. Idag finns i stort sett alla mejeriprodukter att köpa laktosfria eller med tillsatt enzym, så här blir det inte så svårt att hitta ersättning.

MJÖLKPROTEINALLERGI
Här går alla mejeriprodukter bort, även de laktosfria. Ghee, Koncentrerat smör eller kokosfett fungerar som ersättning för smör. Kokosmjölk och kokosgrädde kan ersätta mjölk och grädde i de recept det passar in på.

Jag vet att just mjölkproteinallergiker har svårt med såser, därför delar jag med mig med mitt allra bästa såsrecept som inte bara är laktos & mjölkproteinfritt utan också äggfritt. Såsen passar till kött eller kyckling och receptet räcker till ca fyra hungriga...

INGELAS GLUTEN, MJÖLK & ÄGGFRIA FAVVOSÅS

Det här behöver du:

Så här gör du:
Ner med allt i en gryta! Mixa slätt med stavmixer. Koka upp och låt koka en stund så såsen tjocknar lite, späd med mera kokosmjölk om det blir för tjockt.

Njut!

Print Friendly

Postad i Astma-allergi, FAKTA OM DET VI ÄTER, Mjölk- och gräddfritt den av .
Ingela Jönsson

Om Ingela Jönsson

Jag började äta lågkolhydratkost i hopp om viktras efter många års rörelsehinder som jag fått efter en ryggolycka som gjort mig förlamad i benen. Trots 6 års rehabilitering med sjukgymnastik, styrketräning, vattengympa och flera operationer kunde jag inte gå utan kryckor. Jag kunde inte cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid eller ha en aktiv fritid. Jag plågades av ständig värk och trots att jag åt kalorisnålt med minimalt med fett & mycket fullkorn gick jag upp i vikt. Efter omläggning till lågkolhydratkost gick jag ner 10-15 kg väldigt snabbt, sedan tog det stopp. Eftersom jag hela tiden kunde äta gott utan att vara hungrig beslöt jag mig för att fortsätta äta enligt kostplanen. Efter ca 6 månader kunde jag börja röra på mina förlamade tår, balansen kom tillbaka, jag kunde successivt släppa mina kryckor och trots att läkarna sagt till mig att "du blir inte bättre" kan jag idag: cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid och ha en aktiv fritid. Min kroniska värk har försvunnit och jag har återfått min livskvalitet. Idag driver jag en Handelsbod med café och hälsomottagning i Arlöv mellan Malmö och Lund tillsammans med Kicki Käller som är specialiserad på Biokemisk reparation och sockerberoende. Hela vårt sortiment är naturligt glutenfritt och lågkolhydrat, vi är båda utbildade kostrådgivare. Lågkolhydratkost är anti-inflammatorisk och med rätt matplan kan man äta bort många krämpor. Vi hjälper gärna dig som har en besvärlig kropp, du som har provat allt och inte fått den hjälp du behövt av vanliga sjukvården, läs mer om oss på: http://www.arteget.se

5 thoughts on “Tips vid matallergi

  1. Erik

    Jag kan tycka att det är intressant att se vilka ämnen man hittills har noterat som korsreaktioner mot gluten. Jag vill minnas att man talar om att nötallergi kan vara korsreaktion på björkpollenallergi.

    Nedan på engelska från: Cyrex Test Array 4; Mestadels andra spannmål men också mjölk, kaffe, choklad, sesam, soja, jäst, ägg, potatis.

    Rye, Barley, Spelt, Polish Wheat, Milk , Chocolate , Oats, Yeast, Coffee, Sesame, Buckwheat, Sorghum , Millet, Hemp, Amaranth, Quinoa, Tapioca, Teff, Soy, Egg, Corn, Rice, Potato.

Kommentera