Pepparkakshus och mindfulness

Smågodis, florsocker och vetemjöl hemma hos en kostrådgivare – vad är det som står på? Ingen fara, det är endast för pyssel, inte för att ätas! phus

Det finns väldigt många jultraditioner kring mat, och inte minst hur och när och var maten ska lagas. Både rent allmänna som att lutfisken ska i blöt på Anna-dagen och mer familjespecifika som exakt hur kålen ska tillagas. Här gäller det att välja det som är viktigast och hemma hos oss väljer vi att pyssla med pepparkakshus och julgodis.

När jag själv numera inte längre äter socker, halkar såklart en del av mina principer över på barnen, eller ja de är ju vuxna fast ändå mina barn. Numera gör de också glatt julgodis utan socker och fokuserar på andra smaker som choklad, salt och mint, som blev ”årets smak” i både fudge och ischoklad hemma hos oss. Förra året tror jag de valde apelsin som ”årets”. Och knäck är ju alla glada att vi numera hoppar över, för dels tog det en evinnerlig tid att röra i smeten och efteråt hade vi ju klistrigt kladd överallt. För att inte tala om all knäck som sen satt fast i tänder och gamla lagningar. Ja, det är inte lite trassel som socker kan ställa till med när man tänker efter!

Jag har egentligen aldrig tyckt om smaken på pepparkakor, men jag har alltid älskat doften av ett riktigt pepparkaksbak. Därför trixar jag inte med specialrecept på LCHF-pepparkakor utan smyger hem paket med socker och mjöl från butiken och gör en vanlig deg. Den får sen bli gubbar, grisar och gummor att hänga i julgranen, stora hjärtan i fönstren och så några konstifika byggen.

Recept på julgodis hittar jag hos kända och pålitliga receptkreatörer som Birgitta Höglund och Marianns LCHF . Chokladbollar, fudge, ischoklad, kokoschoklad och annat kul har de redan uppfunnit. Sen väljer jag givetvis ingredienserna med omsorg. Den mörka chokladen, det fina kokosfettet, de ekologiska citrusfrukterna gör att det blir några få och riktigt exklusiva bitar som vi sen stoppar i munnen.

Och poängen med den här lite spretiga texten? Familjetraditioner är viktiga, inte minst i juletider. Vi behöver inte ställa dem alla på kant efter en kostomläggning till sundare mat. Det är bara att flytta fokus en smula från det kontinuerliga tuggandet. Och när glinen åkt hem med sina bygg- och godisprojekt är det helt sagolikt att lägga sig på rygg i kökssoffan och vara mindful.

kökssoffa

Print Friendly

Kommentera