Fem steg till en mindful jul

Jag blir alltid varm i hjärtat när jag tänker på min barndomsjul. Julen som luktar hembakade pepparkakor, glittrar av pynt och inslagna paket och där alla är rödkindade och pirrigt förväntansfulla. Precis så där charmigt varm och innerlig som när Ernst julpysslar i teverutan. Glada barn, perfekt griljerad skinka och nystrukna julgardiner.

Brukar din jul bli lika stämningsfull som på teve? Eller går du precis som jag gjorde, runt med en känsla av att du borde städa, pynta, baka, skicka julkort och bjuda på adventsfika lite mer. I jakten på den försvunna barndomsjulen börjar kinderna glöda av stress istället för pirrig förväntan.

mindful

Barn kan mindfulness
Din barndomsjul var speciell för du kunde vara närvarande i nuet. Som alla barn, tillät du dig att glädjas av att baka pepparkakor, utan att tänka på vad du måste hinna göra imorgon efter jobbet. Du kunde känna att det doftade gran i huset, utan att bli irriterad över makens val av barrande pinne till julgran. Idag blir du stressade av det som ska hända i framtiden och tillåter dig att bli uppfyllda av frustration över saker du inte alltid kan göra något åt. Du föds till att vara mindful, men när du växer upp glömmer du bort konsten att bara vara.

Sedan några år tillbaka gav jag mig själv den bästa presenten – jag började använda mig av mindfulness. Mindfulness är en enkel metod för den stressade nutidsmänniskan att öva sig i att vara närvarande i nuet. Det har sina rötter i zenbuddhismen, och har sedan 70-talet utvecklats och anpassats till vår moderna värld av forskare inom medicin och psykologi.

Mindfulness ger oss enkla meditationsövningar och tekniker att träna närvaro och självempati. Idag används dessa verktyg bland annat till att reducera stress, minska smärta och sömnproblem, samt öka välbefinnandet hos människor i alla åldrar.

Min barndomsjul har kommit ett steg närmare. Inte på grund av att jag har hunnit kryssa av fler saker på ”att-göra-listan”, utan därför att jag är mindre stressad och kan njuta av varje ögonblick.

Vill du hitta tillbaka till din barndomsjul?

Vägen till en mindful jul
1. Börja med att ge ditt vuxna och stressade jag lite uppmärksamhet, så slipper det ta lika mycket fokus av dig sedan. Genom att skriva en lista på allt du vill hinna göra innan dopparedagen, får du alla måsten ur huvudet och kan lättare njuta av ögonblicket.

2. När listan är skriven stryker du en femtedel av alla måsten. Och när det är gjort, delar du ut en tredjedel av alla göromål som är kvar till andra i familjen. Maken får köpa svärmors present i år och julbordet får bli ett knytkalas. Släpp på kontrollen och frigör tid till dina mindfulnessövningar.

3. Det är inte svårt att vara mindful - det är svårt att komma ihåg att vara det. Påminn dig själv genom att välja ett litet föremål som en slät liten sten, en knapp eller något annat som får plats i din ficka. Det föremålet är din mementovän. Memento är latin och betyder påminnelse. Varje gång du känner din mementovän i fickan kommer du ihåg att sänka axlarna, dra ett djupt andetag och vara i stunden ett litet ögonblick.

4. Bestäm vilken stund under dagen du får möjlighet att öva mindfulness genom meditation. Genom att unna dig femton minuter, några gånger under veckan kommer du snart att känna dig mindre stressad och mer närvarande.

5. I tidig julklapp får du av oss en mindfulnessövning som du i lugn och ro kan lyssna på. Det är också en extra speciell mindfulnessövning, för den hjälper dig att känna självempati - medkänsla med dig själv. Genom att investera 7 minuter genom att lyssna på övningen - investerar du i dig själv. Och din hälsa.  Luta dig tillbaka och lyssna.

Fler gratis mindfulnessövningar hittar du på min blogg mariahelander.se 

Därmed önskar jag dig en riktigt mindful jul och ett närvarande nytt år!

Print Friendly

One thought on “Fem steg till en mindful jul

Kommentera