Ditt inre rum

Julfirandet är över och jag hoppas att du överlevde med förståndet i behåll. Inte bara överlevde förresten utan fick tid att njuta och koppla av tillsammans med människor du tycker om. För det måste väl ändå vara det som är meningen med julen, oavsett om du tror på Jesusbarnet i krubban eller ej. Vår kropp och vår knopp behöver ju så väl de där stunderna av återhämtning i en stressig tillvaro, utan dem kan vi inte fungera i längden. Det är det lätt att glömma bort när det är mycket som ska fixas, inte bara på julen utan året runt. För vissa fungerar det bra, perioder av stress varvas med återhämtning. Påslagen av stresshormoner dämpas av lugn och ro, samvaro med folk man gillar, kramar, skratt, rörelse, promenader i naturen och annat som får oss att må bra. Då utsöndras istället må bra-hormoner och vi kommer i balans.

För andra är det svårt att hitta de där stunderna av harmoni och jämvikt. Även om kraven minskar så kan man inte riktigt koppla av. Kroppen kanske är stilla men hjärnan fortsätter att rusa på högvarv. Istället för att känna harmoni så fortsätter man att älta allt som borde göras och det känns omöjligt att hitta lugnet. Är du en av dem? När kände du dig lugn och harmonisk senast?

Ett bra sätt att koppla av är att skaffa dig ett inre rum, ett ställe som alltid finns där när du behöver det.  Där du kan känna dig helt avslappnad, utan krav och måsten; en oas där du laddar dina batterier och kommer ner i varv. Det kan vara en miljö som finns i verkliga livet eller en som du fantiserar ihop. Det viktiga är att du håller dig till samma ställe en längre tid och inte byter. Tanken är att din hjärna ska börja förknippa ditt inre rum med de känslor av lugn och ro som du vill skapa. Närhelst du vill varva ner så går du till ditt inre rum och simsalabim, du blir lugn.

Hur gör man då? Jo, här krävs det lite träning för att komma dit du vill. En del klarar det bra på egen hand, andra behöver lite hjälp. Sätt dig eller lägg dig bekvämt tillrätta någonstans där du får vara helt ostörd. Sätt gärna på lugn musik om du vill. Andas lugnt och kom ner i varv. När du känner dig lugn så föreställer du dig att du är i det inre rummet. Måla upp det för din inre syn; hur ser det ut, hur känns det, vad finns det för dofter eller ljud eller andra sinnesförnimmelser? Själv tänker jag mig att jag sitter på verandan på mina föräldrars lantställe som jag älskar. Jag sitter där en sommarmorgon i mitt nattlinne och solen värmer mina fötter. Jag tittar ut över den lummiga trädgården och hör hur småfåglarna kvittrar i träden. En ljum bris smeker mina bara armar och jag känner doften från syrenen bredvid huset. Jag är ledig och det finns inga krav på mig att göra något, jag kan sitta där hela dagen om jag vill. Sköönt!

Den här bilden plockar jag ofta fram när jag vill varva ner. Eftersom jag har använt den så mycket så behöver jag bara tänka på verandan och hur jag sitter där så blir jag lugn. I början kan man få lägga ner lite tid för att komma i rätt stämning men när man använt sitt inre rum ett tag så går det snabbt att varva ner. Tycker man det är svårt att måla upp det inre rummet så finns det hjälp att få i form av avslappningsövningar. Jag har t.ex. använt mig av Eva Johanssons skiva ”Avslappning och mental träning” som du hittar här: http://www.utbildning-co.se/sv/produkter/. Där finns det en övning som heter just ”Ditt inre rum” som man kan använda. Men det finns förstås många andra bra övningar, det är bara ut på nätet och leta.

Lycka till med träningen! Vilket blir ditt inre rum?

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .

Om Johanna Ekne

Johanna Ekne är miljökonsult och kostrådgivare med kognitiv inriktning. Det betyder att hon inte bara är intresserad av vad vi äter utan också varför vi ofta äter fel fast vi egentligen vet bättre. Johanna ger föreläsningar och kostråd till privatpersoner och företag, vid ett personligt möte eller via mejl eller Skype. Nu håller Johanna också på att utbilda sig till stressterapeut och blir färdig vid årsskiftet.

Kommentera