Pigg och alert i novembermörkret?

favorit

Louise Edlund har ledigt idag från sitt skrivande så jag rotade i arkivet och hittade denna mycket passande artikel som Louise skrev för ett år sedan. Hur trött är du nu i novembermörkret? Kanske tanken på en tripp tillsammans med Louise  och Therese i vår skulle väcka livsandarna? Det är en unik resa till Venetodistriktet, Italien Louise Edlund och Therese Renåker föreläser om hormoner, signalsubstanser, sömn, stress, kost. Du prova hormonyoga och njuta av utsökt italiensk mat och dryck. Vi unnar oss också ost- och vinprovning och en dagsutflykt till Venedig. Läs mer här.

/Pia


Det kan vara lite tyngre att fungera som vanligt nu när vi ställt om till vintertid. Det är bl.a hormonet melatonin som påverkar oss. Det finns naturligt i kroppen och produceras av den ärtstora tallkottkörteln (epifysen) mitt i hjärnan. Tryptofan är en essentiell aminosyra (ett protein) som är nödvändig vid kroppens tillverkning av serotonin och melatonin  som båda har stor betydelse för sömn, avslappning och om du känner dig glad eller låg i humöret. Det är viktigt att du äter bra proteiner så du får i dig de essentiella aminosyrorna som är byggstenar för de viktiga hormonerna, det kan annars öka risken för trötthet, irritation eller t.o.m. depression. Tryptofan finn naturligt i bl.a  ägg, nötkött, kyckling, mjölk.

För att kunna hålla en bra dygnsrytm mellan sömn och vakenhet är det viktigt att du får in dagsljus i ögonen. Ett bra sätt så här års är att alltid ta en promenad på lunchen. Det gör inget om inte solen skiner, det viktiga är att du är ute i dagsljus. Då ger du signaler till hjärnan att nu är det dag, det är inte dags att bli sömnig än.  Tränar du regelbundet - t.ex. löpning - så försök göra det i dagsljus. Det kan också hjälpa till att ha sitt skrivbord nära ett fönster, sitta på fönsterplats på tåg, flyg, ha ljusa väggar i rummet.

Sen när mörkret faller börjar melatoninet verka. Det är därför vi kan bli så oerhört sömniga på eftermiddagen och innan middagen. Kroppen säger att det är dags att gå och lägga sig. Hade vi levt med naturen hade vi sovit betydligt mer under vinterhalvåret, tagit det lugnare när dagarna är kortare. Men så gör vi ju inte i västvärlden. Vi jobbar om möjligt ännu hårdare, tänder alla lampor för att kunna jobba och vara vakna länge på kvällen, allt ska

Läs hela inlägget här.

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .

Om Pia Nyberg

Pia driver kostradgivarna.se och försöker hålla ordning på detaljerna och alla härliga skribenter. Ibland kommer ett eget inlägg men för det mesta består arbetet bakom kulisserna. Vardagen tillbringas med massera utanför Linköping, varmt välkommen till PIasMassage om du har vägarna förbi. (Mitt profilfoto: caba.se)

Kommentera