Mental styrketräning

Stress är ett ord som är på mångas läppar nuförtiden. När man frågar folk hur de mår så får man ofta höra hur stressade de är. Det springs omkring på jobbet, det springs till dagis eller fritids och sedan springs det omkring därhemma. Det är en ständig jakt på att hinna med så att man sen kan få lugn och ro, men jakten verkar istället ofta mynna ut i trötthet och uppgivenhet eller rent av ångest. När man väl får en stund över så orkar man bara ligga i soffan och zappa på TV:n fast man kanske hellre hade gjort något annat.

Det kan finnas många olika anledningar till att man känner sig stressad, stress är ju egentligen känslan av att man inte har resurser nog att möta de krav som ställs på en. En vanlig orsak är förstås att man har för mycket att göra och för lite tid att göra det på, och det är oftast det vi tänker på när vi pratar om stress. Men det finns andra anledningar till stress och det handlar då ofta om att man upplever att man inte duger. Många går omkring med en oro för att man inte gör tillräckligt bra ifrån sig, att ens prestationer inte riktigt räcker. En vanlig tanke är att man egentligen är en bluff och så fort någon kommer på det, då är det kört. Inte konstigt att man känner sig stressad då, när man bara går och väntar på smällen!

Inom KBT så pratar man om att göra en realitetsbedömning av tankarna, dvs. fundera på om de egentligen är realistiska (tycker folk verkligen att jag inte duger, har de sagt det?) eller om det finns ett annat sätt att tänka. Man jobbar med att få klienten att inse att tankar är just tankar i hens huvud och inte den objektiva verkligheten. Det gör en väldig skillnad när man lärt sig att INTE tänka: ”Jag är värdelös” utan istället tänka: ”Nu fick jag en tanke om att jag är värdelös, kan jag tänka på något annat sätt?” Det lär man sig förstås inte i en handvändning utan det tar ett tag och det kan vara bra med hjälp på vägen. Det handlar ju i grund och botten om självkänsla, att känna att jag är värd något, inte bara för det jag gör utan också för den jag är. Och har man gått igenom hela sitt liv med en känsla av att man inte är så mycket värd så är det svårt att tänka om. En del väljer att gå i terapi, vilket oftast är en mycket god hjälp, men en del har inte möjlighet till det och för dem finns det andra vägar. Det handlar om mental styrketräning, att styra sina tankar åt ett mer positivt håll för att få lugn och harmoni men också kraft och energi.

Ett sätt som kan vara effektivt är att lyssna på CD-skivor eller nedladdade ljudspår som syftar till att stärka självkänslan och ändra sättet man tänker om sig själv. Ofta börjar dessa övningar med en avslappningsövning för att sedan övergå i mental träning. Avslappningsövningarna är viktiga, de hjälper kroppen och hjärnan att varva ner så att man sedan är mottaglig för påverkan. Man får hjälp att tänka positivt om sig själv och se sitt värde, oavsett prestation. De gamla invanda tänkesätten kan då luckras upp och man banar nya vägar för tankarna att vandra. Detta är förvånansvärt effektivt om man har tålamod och tränar ofta. För det är mental styrketräning det handlar om och som all styrketräning så krävs det ständig påfyllnad, ständiga träningspass, annars går resultatet förlorat. Hitta en tid på dagen då det passar och försök köra ditt styrketräningspass varje dag eller i alla fall varannan. Själv har jag lagt in en samling ljudspår i telefonen och den har jag på nattduksbordet tillsammans med mina hörlurar. Nästan varje morgon när jag vaknar lyssnar jag på ett ljudspår, ett som känns passande just den dagen. Det kan handla om just att stärka självkänslan, det kan också handla om att peppa mig inför något nytt som ska hända eller att lära mig att säga nej till något jag egentligen inte vill göra. Min favorittränare heter Eva Johansson, hon har också skrivit flera bra och lättlästa böcker. Jag använder CD:n ”Mental träning och avslappning”, det finns också en bok till om man vill läsa mer och göra lite fler tankeövningar. Du som vill testa, titta på http://www.utbildning-co.se/sv/ eller hitta din egen favorit någon helt annanstans. Det är väl värt att prova, så ge det en chans.

Lycka till med din mentala styrketräning!

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .

Om Johanna Ekne

Johanna Ekne är miljökonsult och kostrådgivare med kognitiv inriktning. Det betyder att hon inte bara är intresserad av vad vi äter utan också varför vi ofta äter fel fast vi egentligen vet bättre. Johanna ger föreläsningar och kostråd till privatpersoner och företag, vid ett personligt möte eller via mejl eller Skype. Nu håller Johanna också på att utbilda sig till stressterapeut och blir färdig vid årsskiftet.

One thought on “Mental styrketräning

Kommentera