D-vitamin

För två år sedan blev jag uppringd av en journalist på Expressen. Hon hade läst i min blogg om D-vitamin. Jag fick frågor om D-vitamin och om jag ansåg mig piggare då jag åt det. Några timmar senare kom en fotograf och dagen efter var det på löpsedeln, framsida och helsida i tidningen. Några veckor senare var samma bilder och artikel i Kvällsposten och kanske var den i GT också?

För några veckor sedan ringde det igen. Det var en kollega till den journalist som ringde för två år sedan. Samma fråga om jag känner mig piggare, bilder, löpsedel och artikel. Det säljer förstås: Bli pigg med D-vitamin.

Detta har fått mig att tänka på hur vi letar snabba lösningar. Jag får, inte helt oväntat, frågor om D-vitamin och om jag blir piggare då jag äter det. Jag tror D-vitamin är jätteviktigt så här under den mörkare årstiden – men det är inte allt. Vad äter vi? Jag tror att min kost, som vilken kostrådgivare som helst på den här sidan skulle kunna rekommendera, påverkar pigghetsgraden enormt mycket.

Dessutom är jag helt säker på att jag själv skulle tappa väsentligt med energi en höst – om jag inte tränade. Trots bra kost och D-vitamintillskott är jag inte helt pigg då jag efter en heldag inomhus, med bara en kort promenad till och från jobbet, ger mig ut i den mörka höstkvällen för att rullskidåka under gatlampornas sken.

Men sen. Efter träningen. Då är jag pigg.

Med andra ord, det krävs mer än D-vitamin 🙂

IMG_1383

 

Print Friendly

2 thoughts on “D-vitamin

  1. Ja, D-vitamin gör dig piggare, men bara OM du har brist. Har du inte brist är det ingen mening med extra tillskott. Så gäller med alla tillskott 🙂
    Men det är heller inte konstigt många har D-vit brist idag, med tanke på den fettsnåla kosten som rekommenderas. Hur har man tänkt med de fettlösliga vitaminerna som kräver fett här? Inte så långt...

    Och jag håller med angående träningen, den gör mycket i höstrusket =)

    Ha en bra kväll /Evelina

  2. Thomas Jansson

    Efter 5 månader med tillskott blev mitt långtidssocker cirka 10% lägre och en minskning av blodtrycket någonstans mellan 5 - 10% lägre.

    Behöver inte längre glasögon för att läsa textremsan på TV.

    En stor del av led & muskelvärk blev borta. Började med 15 000 IE under cirka 3 veckor och tar nu 5 000 IE dagligen.

    Självklart går det lättare att motionera utan inflammationer i lederna,,,

    Ja - D-vitamin fungerar för mig!

    Kanske borde läkarna börja tänka i andra banor och inte bara skriva ut en massa piller?

    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=1135

Kommentera