Att åldras eller inte åldras så snabbt, det är frågan…

woman-costume-collecting-onions-cart-full-veg-vegetables-fresh-fruit-season-30838085Ingen slipper undan, varken du eller jag, hur mycket vi än sköter om oss. Jag passerade 50 för några år sedan och på alla sätt märks det att kroppen inte orkar med samma tempo längre. Desto mer behöver jag sköta om den. Tänker en del på åldrandet och vilket ansvar vi själva kan ta. Vad är det för vits att bli gammal om man inte mår bra under tiden, tänker jag. Sjukvården kommer inte ta hand om mina småkrämpor, det måste jag göra själv.

Kosten är oerhört kraftfull för att förhindra att åldrandet accelererar. Prio 1, ett blodsocker i balans. Alla unika processer i kroppen behöver dessutom vitaminer, mineraler, enzymer, vatten för att kunna fungera. Här ligger lågkolhydratkosten väldigt bra till i den variant du mår bra av. Du kan t.ex. inte bygga dina könshormoner utan kolesterol, du kan inte bygga sköldkörtelhormoner eller signalsubstanser utan protein. Dessa påverkar ditt välbefinnande oerhört mycket, hela livet och särskilt når du åldras.

Det är ju just detta ”byggmaterial” du prioriterar på din tallrik: fett och protein. Men det räcker inte, du behöver dina ovan-jord-grönsaker också för att hjälpa alla processer fungera optimalt.  Du behöver även ha en attityd till din kost att kvalitet får vara en prioritet. Det handlar inte om att äta oxfilé varje dag, det handlar om att välja det bästa efter plånboken, att laga från grunden och att undvika snabbmat och skräp. I vår familj har vi alltid prioriterat maten, även under tider av tuff ekonomi. Vi ville lära våra barn att mat är inte bara att bli mätt, det är att stötta kroppen med rätt bränsle. Vi har samlats till middag varje kväll och ätit tillsammans. Det har gått en del tid i köket i vår familj och ibland får vi inte heller ihop vardagen, men vi är väldigt sällan sjuka. Det är inte tur, det är kosten.  Jag är övertygad om att den attityden också hjälper dig att inte åldras i förtid. Vissa av oss har besvärligare med navigeringen kring sötsaker. Något litet övertramp ibland stjälper inte allt, men det du gör dagligen behöver du ha kontroll över.

Jag lever efter en för mig viktig regel. När du känner av obalanser, försök göra något åt dem. Gå inte och dra med värk, med extrem trötthet, med magproblem, med oro och tro att det går över. Kroppen är ju det skal du ska bo i tills livet är slut. Vårda det ömt, det går inte att byta ut. Fundera över hur du har levt den senaste tiden och kanske hitta en förklaring. Sen justerar du det så långt det är möjligt eller söker läkare eller terapeut. Så har jag tänkt och agerat länge för att inte störa kroppens processer i onödan. Man åldras snabbare av sjukdom och obalanser. Ofta hittar man en lösning och det blir bra igen. För andra är det svårare eller man har otur att drabbas av en genetisk belastning och hamnar i sjukdom, men det finnas alltid något du kan göra även om det inte räcker fullt ut. Lyssna med dina vänner om de kan rekommendera någon som är duktig. Är andra nöjda är det stor sannolikhet att du också ska bli det. För min del är det stressen som belastar mig mest. Jag har en känslighet för det och hamnar lättare i stress än andra. Då måste jag också ha flera alternativ för att hitta lösningar.

Stress och sömn är nästa steg efter kosten det absolut viktigaste du ska prioritera. All sjukdom har en gång startat med en tanke som skapat en känsla av stress som skapat obalans i kroppen. Känslor skapar handlingar, ofta nedbrytande handlingar. Jobba ännu mer, tröstäta ännu mer, dricka ännu mer rödvin osv. Sömnbrist är också väldig stress för kroppen. Nöj dig inte med att du inte kan sova. Se över din sovmiljö vad gäller temperatur, sängbekvämlighet, ljud, avskildhet, hur du varvar ner innan du går och lägger dig etc. Hjälper inte det då finns det kosttillskott, mental träning, i värsta fall läkarhjälp för att lära sig sova etc. Ingen kropp kan hålla sig vital som inte får tillräckligt med sömn. När jag får trassel med sömnen, då går jag och lägger mig i en annan säng och bryter det dåliga mönstret. Det kan räcka med några dagar. De viktigaste timmarna är 22-02. Då sker många viktiga processer i kroppen vad gäller oskadliggörande av virus och bakterier, påfyllning av tillväxthormon etc. De flesta av oss mår bäst av att sova 7-8 timmar/natt. Och så glöm inte att skratta ofta, glädjas åt det lilla och få igång rörelse i kroppen utifrån din förmåga. Ingen kropp som sitter helt still kommer att åldras frisk och stark.

 

Print Friendly

3 thoughts on “Att åldras eller inte åldras så snabbt, det är frågan…

  1. Mycket bra skrivet, Louise! Är ju själv i samma ålder och försöker ta hand om mig med bra mat med så många olika vitaminer och mineraler som möjligt, lagom med träning, undvika att dricka alkohol mer än nån gång ibland, strävar efter tillräckligt med sömn och försöker minimera stressen så gott det går. Ser fram emot att bli äldre, blir ju hela tiden klokare av allt jag läser varje dag 😉

  2. Kalista

    Du sätter fingret på vad jag tycker 🙂 Bra skrivet! Har man dessutom ett arbete som man trivs med, så betyder det också mycket för hälsan, både psykiskt och fysiskt. Jag sade upp mig från ett arbete som dränerade mig i kropp och själ, och var arbetslös några år. Är nu nästan klar med en högskoleutbildning och hoppas på jobb.
    Jag är inte säker på att jag orkat med att lägga om kosten om jag inte bytt spår i arbetslivet. Att jag sade upp mig har påverkat min syn på mig själv; att jag är värd att må bra. Vilket jag gör med lchf 🙂

Kommentera