Hälsosam fika

Vad vackert det är ute nu med alla lysande färgklickar från löv och buskar. Även om det brukar se ut så här varje höst så är det som att det är extra vackert i år. Naturen lockar till såväl joggingturer som mysiga utflykter med familjen med medhavd fika.

Höstlöv

En tjej som gjorde fina framsteg när hon gick kurs hos mig hörde av sig igår och undrade om jag hade tips på fika som är gott och lite nyttigt.

Vad är nyttigt?
Vad som är nyttigt beror på naturligtvis på vem du är och hur du brukar leva. Brukar du äta godis, kakor, bullar, tårta så är frukt och bär mycket nyttigare alternativ. Som mellanmål kan frukt ihop med protein och fetttkälla, exempelvis omelett, vara mycket bättre än bara frukt. Då höjs blodsockret inte lika mycket och du fyller dessutom på med massor annan bra näring som mineraler och bra fetter. Hälsosam mat är för många sådan mat som ger kroppen massor näring och dessutom inte ger så mycket blodsockertoppar. Sådant som gör gott för kroppen, som får oss att må bra när vi äter, efter vi ätit och på lång sikt.

Rawfoodbollar
På min blogg har jag lagt upp recept på bland annat goda rawfood-kanelbollar av nötter, kallpressad rapsolja, kokosolja och smaksatta med dadlar, kardemumma och kanel. Bättre alternativ än kanelbulle eftersom det innehåller mer näring. Ur blodsockersynpunkt är dadlar också sött även om fetterna och proteinet i bollen gör att blodsockret inte höjs lika kraftigt som av en kanelbulle. Variera mängden dadlar för att hitta det som blir lagom sött för dig. Om du använder samma recept men tar bort kardemumma och fyller på med kokosolja, kakao och vaniljpulver i smeten har du ett bra alternativ till kokosbollar. Jag har även i havregryn men det går säkert bra utan om man vill vara försiktig med kolhydrater. Rulla avslutningsvis bollarna i kokos.

Omelett och smoothies
Till fika kan du även göra en omelett och servera med antioxidantrika granatäpplekärnor eller bär. Att mixa hemmagjord mandelmjölk (eller mjölk om man föredrar det) med eller utan yoghurt och med frysta fruktbitar eller bär kan bli läckra smoothies. Gör flera stycken i olika färger och häll upp i mindre glas så att man kan prova flera. Ge färg, smak och extra näring genom att variera med olika innehåll som exempelvis mörkgröna bladgrönsaker, mynta, frön och kanske kiwi för en grön drink. En mer tropisk och gul med mango eller ananas och kokosflingor. En rosa med hallon och lime. En brun med kakao och lite riven ingefära. En lila av blåbär och vaniljpulver. De flesta blir extra krämiga med några skivor fryst banan i om man inte tycker att det blir för sött. Gillar du mjölkprodukter kan du göra smoothiesarna extra proteinrika med naturell kesella.

Bär och cashewgrädde
Du kan även göra det enkelt. En stor skål bär. Färska eller ett paket frysta som fått koka upp en kort stund och svalnat en aning. Väldigt gott med exempelvis cashewgrädde som för övrigt passar till mycket annat också. Bara att mixa cashewnötter med liten mängd vatten och kanske med lite vaniljpulver. Mixar du i någon dadel eller en bit söt frukt i grädden smakar det som ett alternativ till kaksmet. (Ett välkänt glassmärke har en populär glass med "kaksmet" i så det här blir ett hälsosammare alternativ.)

Är det verkligen bra att äta sött till fikat?
Bara för att det ska vara gott behöver det inte smaka sött. Det är ofta den vanan som är ett problem. Att vi från barnsben lär oss att man firar med sötsaker. Hemmagjorda frökex, med en tjock skiva ost och grönsaker eller guacamole på, kan också passa bra till fikat. Eller rulla ihop skivor av rökt lax med romröra kryddad med citron, svartpeppar, dill och lite majonnäs eller bara mosad getost och strö på något favoritfrö. Gröp ur större gurkbitar och fyll med liknande röra men med räkor istället för lax. Eller en röra på kapris, majonnäs, gräslök, salt och peppar på kokta ägghalvor. Sätt bitar av fetaost, oliver och olika grönsaksbitar på tandpetare.


Vad du än väljer att äta för fika, servera det med en stor kanna grönt té. Det är fullt med hälsosamma antioxidanter och teanin som gör dig skärpt likt kaffe men ger en mycket mer skön lugn och avslappnad känsla. Välgörande för kroppen mot stress. Eller slå hett vatten över någon ört, kanske i kombination med kryddor. Gör ett lugnande te för magen av anis, fänkål och kummin eller te av kamomill för ro inombords. Läs på om örter och kryddor av olika slag för att se vilka positiva effekter de kan ge och prova de härliga smakerna. Ofta känns det väldigt fräscht efteråt i jämförelse med en latte.

Eftersom ursprungsfrågan var ”gott men lite nyttigt” tar jag mig här friheten och avslutar med ett recept som kanske inte direkt är kopplat till hälsosam mat. Det är ju en ren efterrätt men jämfört med traditionellt fikabröd så är den här inte så söt. Dock fantastiskt god och full av smaker och antioxidanter.

Min favoritchokladmousse
Mängden blir lagom till ungefär 8 små glas, exempelvis snapsglas. Dela ca 100 gram fin mörk choklad i bitar. Välj gärna choklad med kakaohalt på minst 85%. Helst också så ren som möjligt, utan aromer och annat onödigt och om möjligt en ekologisk och kanske till och med fairtrademärkt. Lägg bitarna i en större djup tallrik som får vara lock till en mindre kastrull med lite vatten i botten. Värm på svag värme och rör om i chokladen tills bitarna har smält. Lyft tallriken åt sidan. Vispa 2 äggvitor hårt i egen bunke. Rör i 2 äggulor i den smälta chokladen tillsammans med 1-2 teskedar honung. Blanda ihop äggviteskummet med chokladblandningen. Smaksätt gärna med något eller några av förslagen nedan eller gör olika kryddningar i olika glas:

  • lite havssalt
  • chiliflakes
  • torkad pepparmynta
  • malen eller riven färsk ingefära
  • malen kardemumma

Oavsett kryddning passar chokladmoussen jättebra med hallon till. För chokladälskare att avnjutas vid speciellt utvalda tillfällen.

Flera av recepten nämnda finns mer utförligt på min webbsida matkarlek.se.

Print Friendly

One thought on “Hälsosam fika

Kommentera