Är honung bra?

Ja, jag vet att det är kanelbullens dag idag. Men låt kanelbullarna med sitt socker, gluten och härdade fett ligga kvar i sin kladdiga påse och ha sin dag för sig själv. För idag skriver jag hellre om honung än kanelbullar. Ibland ser man nämligen honung i recept med i övrigt lågt kolhydratinnehåll och det kan ju få vem som helst att undra om det är bra att söta med honung.

JA, om du vill äta ren, oprocessad mat eller paleo/stenålderskost så är honungen ett bra sötningsalternativ.

NEJ, om du vill äta strikt LCHF, för viktminskning, sockerberoende eller diabetes så är honung inte ett val.

Honung är nektar från blommorna, insamlad av bin och blandad med ett enzym som bina utsöndrar. I bikupan har bina producerat vaxkakor just för att lagra honung i. Dessutom fläktar de små liven bort fukten med sina vingar så att honungen inte blir vattnig. En naturens alldeles egna process. När 2/3 av vaxkakan är fylld är det dags för biodlaren att skatta honungen, dvs skrapa loss och slunga den. Därefter får honungen vila. Kristalliseringen startar och honungen får en fastare form. Under tiden måste den röras om ett par gånger om dagen för att inte bli grynig, utan mjuk och len i konsistensen.

Honung består av sockerarterna fruktos och glukos. Fördelningen beror på vilka blommor bina hämtat nektar hos. Raps ger till exempel högre glukoshalt och kristalliserar snabbt, medan nektar från ljung ger högre fruktoshalt och tar längre tid på sig att stelna. Ibland finns det information på etiketten vilka blommor nektarn kommer ifrån, men den bästa informationen får du om du köper direkt från biodlaren. Ifall honungen innehåller mindre än 25 % glukos så stelnar den inte alls. Så är det till exempel med utländsk akacia-honung som är flytande just på grund av sin höga fruktoshalt. Ibland ser man att honungen skiktar sig i burken, och då är det den mjukare fruktosen som lagt sig överst och den hårdare glukosen som finns i botten. Den svenska produkt som säljs som flytande ”honung” har värmebehandlats eller har extra tillsatt fruktos och då får den inte kallas honung längre. Biodlarnas riksförbund är stränga med sina kvalitetskontroller. Om honungen blivit upphettad över 60 grader förstörs nyttiga enzymer och andra oönskade ämnen kan bildas. Den godkända honungen får använda SBR-sigillet på burken.

I den färdiga honungen finns inte bara fruktos och glukos, utan mängder med vitaminer, proteiner, antioxidanter och vissa syror. Det är biet som bildar mjölksyrabakterier i sin mage och som överförs till honungen. Även en del pollen finns i honung, och i pollen finns både enzymer, antibakteriella ämnen och mängder av aminosyror. Många biodlare tar en sked pollen varje dag på sin yoghurt för aminosyrornas skull.

Så nu får du själv avgöra om du vill söta med honung eller inte. Det finns 15 000 år gamla grottmålningar som visar hur människan samlar honung, så det borde vara helt i sin ordning om du håller dig till stenålderskost. Men onödigt sött om du av olika anledningar är känslig för sockerkicken.

Källa: ”Honung – uppskattat sedan urminnestider” , Hemträdgården 4, 2012

Follow on Bloglovin
Print Friendly

13 thoughts on “Är honung bra?

  1. Hanne

    Fast honung påverkar inte blodsockret på samma sätt som raffinerat socker! Ron Fassender har skrivit en hel bok om hur honung skulle kunna bota metabolt syndrom och diabetes och övervikt. Honung är mer komplext än sockerarter.

    Svar
    1. Jenny

      Nej, har den en hög halt fruktos (som nämnts ovan gör den mer flytande) så kommer den inte påverka blodsockret direkt lika mycket - utan däremot hälsan negativt i större utsträckning än socker. Högt fruktoskonsumtion är kopplat till saker som non-alcholic fatty liver (fettlever vilket kan leda till skrumplever precis som alkoholister) och vidare just metabolt syndrom. Fruktos har ett lågt GI just för att det måste processas i levern, vilket i större mängder och vid annan leverpåverkan även bidrar till ökning av de blodfetter som faktiskt har negativ påverkan på hälsan så som triglycerider.

      Att endast stirra sig blint på blodsockerpåverkan är ett av de stora felen GI-rörelsen gjorde (även de har insett att åtminstone inte rekommendera ren fruktos som de gjorde 10 år sedan).

      Stora mängder fruktos är betydligt farligare för hälsan än stora mängder glukos, kroppen har betydligt bättre förutsättningar att hantera ett för tillfället förhöjt blodsocker än stora mängder fruktos som alltså måste processas i levern precis som alkohol. Det är fruktos delen i "vanligt" socker som är den stora hälsoboven. Har man däremot redan förstört sin glukosmetabolism (med insulinresistens etc.) tål man inte heller stora mängder glukos heller (och lågkolhyratskost det enda vettiga alternativet) - men stora mängder fruktos tål alltså inte ens "friska" tillskillnad mot glukos.

      Honung i mindre mängd (någon tesked då och då) javisst, men överväger man att äta större mängder eller ofta är alltså socker paradoxalt nyttigare oavsett honungens "naturlighet".

      För övrigt finns "hela böcker" skrivna om allt möjligt om hur det ska bota allt från himmel och jord, det betyder inte att vad som står i dem i sant.

      Svar
      1. Lena Boström

        Tack Jenny, vi svarade tydligen samtidigt för jag hade inte sett din kommentar. Jag valde kortversionen men ser att du gett en bra förklaring till varför fruktos har lägre GI.

        Svar
      2. Hanne

        Just balansen 50/50 mellan fruktos och glukos i honung är perfekt för processen att göra om glukoset så att det kan lagras som glukogen i levern. Fruktos brukar lagras in som fett men det är något i honung som tillåter levern att metabolisera fruktsorter på ett helt annat sätt än i raffinerade eller konstgjorda sötningsmedel. Men som redan påtalats, det ska vara riktig ouppvärmd honung.

        Svar
    2. Lena Boström

      Ja, fruktos har ju ett lägre GI än glukos så blodsockerpåverkan ser ju lite annorlunda ut. Jag har inte sett Fassenders bok men det låter ganska kontroversiellt. Den tål säkert att tittas närmare på.

      Svar
  2. Samtidigt kan det ju vara bra att påpeka att ska alla nyttigheterna få vara kvar i honungen måste den vara opastöriserad dvs ej upphettad. Många vitaminer tål ju inte upphettning.

    Svar
    1. Lena Boström

      Ja, som jag skrev så förstörs enzymer och mindre önskade ämnen (s k furfuraler) bildas vid upphettning över 60 grader. Honungen tål normalt bara upp till 40 grader för att fortfarande få lov att kallas honung.

      Svar
  3. Hej

    Jätteintressant läsning till och med jag som nybliven biodlare lärde mig en del nytt!

    Har själv ätit LCHF i ca fyra år. Förutom max 5gram kolisar pr 100gra så går på känslan om det triggar ett sockersug efter jag ätit något så hoppar jag över detta nästa gång.

    Fast egenodlad honung är den godaste honungen : ) Prova köp en burk av en biodlare. Smaken är unik. Den som köps i affären är nästan alltid en blandning från många olika odlare därav brukar den honungen smaka ganska likadant.

    Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>