Vinn ”LCHF för varaktig viktminskning” – andra chansen!

Anna HallénIgår avslutade vi en tävling där du kunde vinna Annas senaste bok - nu får du en chans till! Denna gång ska du berätta om undantaag...

Här kommer några rader från boken som kanske kan ge dig ett verktyg för att lyckas för alltid!

 

Hur hittar du då motivationen? När du sitter med godsaken framför dig bör du undvika att ställa frågan: ”Vill jag ha detta?”

Vem vill inte ha något som är jättegott? Klart du gör undantag om frågan presenteras för din hjärna på detta sätt. Istället ska du fråga dig: ”Är detta värt att äta om det motverkar min viktminskning?” Eller som i mitt och mångas fall: ”Är detta värt att äta om jag sedan måste kämpa mot ett outhärdligt sug i tre dagar, med risk för att rilla dit?” För varje undantag du väljer att göra kan du räkna med att det tar ungefär en extra vecka att nå ditt mål. Så med ett undantag i veckan når du aldrig fram.

Bestämmer du dig ändå för att göra undantag så bör dessa vara planerade. Jag väljer som sagt någon gång per år göra undantag med suget som konsekvens. Men naturligtvis äter jag då bara något som är oerhört gott, som gör det värt att sen lida. Jag njuter av dyr gräddglass av hög kvalitet, men bara om min favoritsmak finns. Det finns några knep som hjälper dig att avgöra om just du kan göra undantag och vad dina undantag i så fall kan bestå av.

  • Det ska vara oerhört gott! När du väljer att göra ett undantag ska det vara värt suget som du sedan får kämpa emot någon eller några dagar efter. Undantaget ska verkligen bidra till din livskvalitet och det ska vara så gott att det är värt att skjuta fram ditt önskade mål en hel vecka.
  • Du ska kunna sluta äta när du har tänkt sluta! Om till exempel LCHF-tryffel är det bästa du vet och du bestämmer dig för att äta två bitar är det viktigt att skålen inte är tom när kvällen är slut. Den mängd du har bestämt dig för är den mängd du ska klara av. Tappar du kontrollen och går emot din vilja så är undantaget för kostsamt.
  • Du ska vara nöjd när du har ätit klart! Du ska tänka: ”Vad gott det var, vad glad jag är att jag valde att äta detta!” För mig är det få gånger som jag har känt så.

Om du hör till dem som kan svara ja på alla tre påståenden, ja då kan du göra undantag om du önskar. Men kom ihåg att du samtidigt har flyttat fram ditt mål att bli smal en bit till in i framtiden.

 

Har du fler bra svar när din hjärna ber om undantag efter undantag? Hur kommer du förbi frestelserna? Faller du för undantagen och förblir kämpandes eller har du hittat ett sätt att vinna, lura eller komma överens med din hjärna? Dela med dig av dina vinnande knep för att inte göra undantagen. Fyll i formuläret nedan och du har chansen att vinna nya boken LCHF för varaktig viktminskning.

OBS! Ditt bidrag kan komma att publiceras!

Vi vill ha ditt bidrag senast 16 september 2013.

TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD!

Print Friendly

Postad i Tävling den av .

Om Pia Nyberg

Pia driver kostradgivarna.se och försöker hålla ordning på detaljerna och alla härliga skribenter. Ibland kommer ett eget inlägg men för det mesta består arbetet bakom kulisserna. Vardagen tillbringas med massera utanför Linköping, varmt välkommen till PIasMassage om du har vägarna förbi. (Mitt profilfoto: caba.se)

Kommentera