Vad ska jag äta?

Äter du LCHF?

Frågan är inte helt ovanlig. Jag får den då och då. Men, nej, jag äter inte någon ”diet”. Däremot överensstämmer mycket av det jag äter med just LCHF. Jag undviker gluten, lättprodukter och socker och håller mig till så bra råvaror som möjligt (ekologiskt så klart!). Sen vet jag ärligt talat inte hur mycket jag äter av vad. Inom vilken procent är min andel av kolhydrater? Var och en måste ju hitta vad den mår bra av och vissa klarar säkert mer kolhydrater och olika kolhydrater bättre.

Det är många som undrar hur man ska kombinera träning och LCHF-kost. Själv tränar jag ungefär fyra dagar i veckan. Tränar jag på morgonen, vilket oftast bara blir helger (eller semester), äter jag inget före. Det fungerar för mig. Även långpass på upp till drygt två timmar går hur bra som helst. Förutsatt att jag ätit en bra måltid kvällen före och då menar jag en med sås/fett, protein och härliga grönsaker (kan även förekomma efterrätt…).

I övrigt tränar jag ofta kortare pass, upp till en timme. Jag äter lunch mitt på dagen och på kvällen tränar jag. Jag brukar inte äta mellanmål men skulle jag vara hungrig kan jag äta något lätt någon timme eller några timmar före träning.

 Jag äter något efter träningen, men inte alltid en hel middag. Jag ligger inte på den träningsmängden eller den intensiteten att jag känner att jag behöver få i mig massor av mat efteråt. Jag äter mer liknande en lättare lunch. Kolhydrater, fett och protein, utan gluten (skulle det slinka ner en macka innehåller den troligtvis varken korn, råg eller vete). Maten är dessutom av ekologiska råvaror.

Vad lär man sig av detta? Att vi alla är olika kanske. Vad som passar mig, passar kanske inte dig. Tränar man inte hårdare än mig, utan ligger mer på en må-bra-nivå (just nu är jag skadad och tränar mindre än jag brukar) så känner inte jag att man behöver tillföra mer mat. Jag tror det viktiga är att det blir rätt mat – sådant som fyller på med energi, vitaminer och mineraler. Banan och cashewnötter tycker jag är perfekt att ha till hands efter ett pass. Det tillför bland annat magnesium vilket passar alldeles utmärkt då man ansträngt sig.

Att dricka vatten vid träning är nog allmänt vedertaget i dag. För inte dricker man sportdryck – om det inte gäller långlopp?

Däremot tror jag att den som elitsatsar och/eller tränar riktigt mycket/hårt, ska vara mer noga att fylla på med rätt mat (typ LCHF men med något mer kolhydrater) både före och efter.

De flesta tränar nog trots allt, inte som eliten. Kanske räcker det då att äta mer som ”vanligt” (och då menar jag en LCHF-liknande kost)? Du som äter strikt LCHF kanske ska öka kolhydraterna något både före och efter träning, men annars?

bild

 

Print Friendly

Kommentera