Nå eller behålla toppform

 

DSCN6039

Vad är det för nytta med ett långt liv om inte våra kroppar hänger med? Hur bra jag än äter får jag varken mer muskler eller mer kondition.

Det är klart att kroppen slits. Det är som en maskin. En naturlig förslitning vart efter åren går.

Förtvinade muskler lyfts fram som ett lika stort problem som benskörhet och stelhet ökar med åren. Även om vi äter den mat som är optimal för oss. Vad kan vi då göra för att nå eller behålla toppformen?

Vi kan faktiskt göra något. Vi kan träna. Vi behöver inte vrålträna och hänga med i dagens stora träningstrend. Men vi kan börja här och nu. På en nivå som passar dig.

Ska du börja någonstans är styrketräning ett tips. Börja med enkel cirkelträning. Armhävningar, plankan, rygglyft – enkelt, men så svårt att få det gjort. 30 sekunders styrka och 30 vila. Börja med sammanlagt 10 minuter. Lyckas du sedan (efter att ha ökat träningsmängden i din egen takt) få ihop en kvart fyra dagar i veckan,  är det toppen. Det blir en timme sammanlagt – vem har inte den tiden? En timme. Att avstå från ett TV-program eller missa en fika.

Styrketräning är bästa sättet att belasta musklerna. Det förebygger benskörhet och belastningsskador, stärker skelettet, förbättrar allmänhälsan och ökar orken. Men du behöver inte gå till gymet. Gör vanlig cirkelträning hemma och köp efter hand gummiband eller någon vikt.

Faktum är att lyckas du sedan med tiden få in övningar med flås, oftast upphopp och liknande, kommer du också märka en betydligt bättre kondition. Utan att ens tänka löpning.

Själv älskar jag löpning. Men är skadad. Så just nu är det bara cirkelträning som gäller. För mig är det ett sätt att bibehålla den ”toppform” jag har och ta hand om den kropp som jag ju vill ska hålla – länge.

Print Friendly

3 thoughts on “Nå eller behålla toppform

  1. HelenaB

    Hej Cecilia!
    Jag har över sommaren lyckats bli av med de sista irriterande kilona jag ville ha bort. För att inte tappa för mycket i muskelmassa har jag ihop med LCHF/pf 16:8 växlat med 5:2, kört enkel styrketräning med benböj, armhävningar, rygglyft, armdips och sit-ups blandat med lite vanlig gruppträningsgympa. Det har funkat bra och jag kan nu när träningssäsongen har dragit igång kan jag delta i gruppträningen och maxa upp styrkeövningarna från början.
    Det är klart dock att eftersom jag lättat några kilo så är det ju några kilo mindre att handskas med men ändå. Jag har varit väldigt noga med att inte äta under 1 gr protein/kg kroppsvikt om något har jag snarare ätit lite extra. Det har därför tagit lite längre tid att gå ner men slutresultatet är bättre (tror jag).
    Jag är jättenöjd med mitt upplägg och glad att det har funkat för mig. Andra kanske behöver ett annat upplägg för att få det att fungera. Jag är sockerberoende och prio 1 för mig är alltid att ha detta under kontroll och det påverkar självklart också mina matval.
    Jag är idag lite över 50 och vill definitivt hålla många, många år till som aktiv.

Kommentera