Krydda maten mer – för hälsan

Här har jag förberett min egen tacokryddblandning, utan socker och konstigheter.
Här har jag förberett min egen tacokryddblandning, utan socker och konstigheter. Chilipulver, paprikapulver, spiskummin, salt och cayennepeppar. Sedan hackar jag även i krossad och hackad vitlök och finhackad gul lök samt olivolja. Minst lika gott och dessutom med hälsogivande egenskaper. Exakta mått finns på min blogg.

Jag gissar att du som läser den här sidan är intresserad av bra matvanor som är lätta att hålla på lång sikt. Att du är ute efter matinspiration som gör att du når den vikt du önskar eller behåller den du har. Att du vill ha tips på vanlig mat som gör dig friskare och förebygger sjukdomar. Vill du förstärka effekten av matupplägget du väljer för att må bra? Se till att krydda maten ordentligt med örter, chili, lök och olika kryddor. Undvik färdiga blandningar med smakförstärkare, aromämnen och onaturliga smakämnen och satsa istället på så rena kryddor som möjligt. De är fantastiska livsmedel som inte bara gör att maten smakar ännu bättre, många av dessa består av fytokemikalier som skyddar på olika sätt. Det brukar vara väldigt uppskattat hos mina kunder när jag går igenom exempel på dessa och förklarar de olika positiva effekterna samt ger tips på hur man kan använda dem i maten.

Den klassiska vitlöken vars hälsobringande egenskaper är ganska kända är värd att påminna lite extra om. Vitlök är likt många kryddor rik på antioxidanter och är även antiinflammatorisk samt ökar förbränningen. Den har en antimikrobiell effekt vilket innebär att den dödar parasiter, svamp (candida) och bakterier men låter de goda bakterierna i tarmarna leva. Att se till att få i sig vitlök ofta kan sänka blodtrycket, förbättra kolesterolvärden och minska risken för proppbildning i blodet. En del forskning menar att vitlök kan sänka blodfetterna lika effektivt som läkemedel om man äter ca två färska klyftor per dag. Vissa menar att en mindre klyfta dagligen kan räcka och att det också räcker för att få en blodtryckssänkande effekt. Forskningsresultaten varierar men mycket talar för stor nytta.

Många äter vitlök för att lindra förkylningssymptom. Känner jag att en förkylning är på gång skivar jag en rå vitlök på ett frökex, kanske med lite kokosolja, skivad tomat och örtsalt. Ibland med lite ost och persilja. Mot just förkylning kan du även hacka upp en liten bit färsk ingefära som sedan får dra i kokande vatten en liten stund. Det blir ett gott té och ibland har jag i pressad citron. Du kan även testa att låta en krossad vitlöksklyfta få vara med i vattnet. Inte riktigt lika gott men det känns som det gör verkan. Att låta oregano och/eller timjan dra med kan också vara en välgörande huskur, speciellt om du redan är förkyld och vill lindra hosta och slembildning.

Som med många livsmedel bör man vara medveten om att det finns en risk att utveckla allergi om man tar för mycket för ofta. Det allra bästa sättet att få i sig lagom dos borde vara att bara krydda maten med vitlök. Eller att välja tillbehör som exempelvis en god tzatsiki eller guacamole som tillbehör till maten. I dessa används ju vitlöken färsk och ger troligen störst hälsoeffekt, även om man kan få positiva effekter av tillagad också.

Det finns de som blir illamående av vitlök men om du inte tillhör dessa borde det bara vara positivt att ta till vana att krydda maten med vitlök ofta. Den mest kända nackdelen är att man luktar lite. Idag är det så vanligt med vitlök som krydda så andra som fått i sig vitlökskryddad mat känner sällan av det. En del menar att det kan hjälpa att äta lite persilja eller banan strax före exempelvis ett möte om det känns angeläget att inte lukta något.

Man ska även tänka på att inte medicinera sig själv med vitlök i högre doser när man är gravid. Förr användes vitlök nämligen för att framkalla abort. Troligen ingen fara om man bara använder den som krydda i matlagningen. Det är dock bra att känna till att det kan finnas en risk i stora mängder.

En del menar också att vitlök fungerar mot myggor och fästingar och dessa slipper vi ju gärna.

Avslutningsvis ska jag passa på att nämna hur vitlöken till och med kan ha en extra hämmande effekt på tillväxt av cancer. I boken Anticancer, skriven av forskaren och läkaren David Servan-Schreiber, listas vitlök i topp av mat som har mest hämmande effekt på tjocktarmscancer, hjärncancer, lungcancer, prostatacancer och bröstcancer.

Det var den magiska vitlöken. Kanske tar jag upp en annan krydda framöver. Se nu till att krydda maten mer!

Print Friendly

5 thoughts on “Krydda maten mer – för hälsan

  1. Ti

    Även lite ekologiskt kakaopulver skulle kunna bidra med en viss fyllighet - dock inte för mycket, det ska bara anas.

    Gurkmeja är en ingrediens som inte har speciellt mycket smak i sig självt, men som är bra för hälsan, även om det färgar allting gult.

  2. Inläggsförfattare

    Tack för tipset med lite kakao som smaksättning.

    Ja visst är gurkmeja bra, också en av mina favoriter. Gurkmeja är en antioxidant och den är också antiinflammatorisk och skyddar mot viss cancer. En del forskning visar att den skyddande effekten förstärks om man äter gurkmeja med svartpeppar. Jag fixar exempelvis ofta stekta ägg med gurkmeja, svartpeppar och lite örtsalt som del av frukosten till mig och min familj. Min femåring är så van så hon säger att hon inte gillar ägg om de inte är gula. Först trodde vi att hon menade att hon bara gillade äggula men det var gurkmejan hon inte ville vara utan. Som du skrev så är en liten nackdel dock att fläckarna kan vara svåra att få bort om man spiller på kläder och annat men det är det värt tycker jag.

Kommentera