Fyra steg till att få kontroll över kontorsstressen

Är du som jag – att det av någon oförklarlig anledning samlar sig stora högar av papper, att-göra-listor och post runt din dator? Att vissa skåp eller lådor alltid är fulla med en salig blandning av skräp och bra-att-ha-saker. Min sambo och jag har ett gemensamt arbetsrum och våra datorer står bredvid varandra på ett stort skrivbord. Mina pappershögar smyger sig alltid närmare och närmare hans rena och ordnade sida av bordet. Än så läge har jag respekterat hans sittplats och han verkar vara skapad med en ängels tålamod.

Jag vet att alla dessa högar tar av min energi. Att varje gång jag öppnar ett skåp som är fullt av skräp, så gnager det i mig. Men jag har lärt mig små knep mot att rensa ut onödiga tidstjuvar.

Vad det i första hand handlar om är beslut. Att fatta ett beslut kring ett papper eller en sak – var det ska bo eller om det ska tas om hand nu eller slängas. Om vi skjuter på beslutet, hamnar det antagligen på en synlig plats där det ligger och pockar på vår uppmärksamhet eller stoppas undan i den där röriga lådan. Så här mina vänner kommer några små råd om hur vi kan tänka för att underlätta för oss själva.

1. Om du får ett brev eller papper, bestäm direkt om du ska slänga det, spara det i en pärm eller göra något åt det i stunden. Skjut inte upp beslutet.
2. När du får ett mejl – öppna det inte förrän du vet att du har tid att svara på det.
3. Det som tar mindre än två minuter – gör det på en gång. Att skjuta upp saker tar mycket energi, medan att få det gjort gör ditt hjärta lite lättare.
4. Om du dock skjuter upp något – skriv ned det så du inte belastar din hjärna med ett oavslutat projekt.

Kom ihåg – du bestämmer vilka mejl, sms eller telefonsamtal du ska svara på. Du bestämmer över din tid och vad som ska få utrymme i ditt liv.

 

energi2

Print Friendly

Kommentera