Frukost som mättar små barns magar

Mindre barn vill ha enkla frukostar
Mindre barn vill ha enkla frukostar

Här kommer några enkla frukosttips till dig som har barn hemma som petar i maten.
Alternativen är förstås naturligt glutenfria och det går att få det mjölkfritt också för den som önskar.

Smoothie
1-2 dl turkisk yoghurt, naturell yoghurt
0,5 dl vispgrädde (40%)
Alternativt extra krämig kokosmjölk (mjölkfritt, uteslut grädde också då)
1-2 dl bär, tex hallon, blåbär, jordgubbar, havtorn, gojibär (variera dig i frysdisken)

Tillsätt ekologiskt vaniljpulver efter smak och variera smaksättning med kanel, kardemumma, några myntablad  för smakvariation. Mixa allt ordentligt i mixer och servera i stort glas med tjockt sugrör.

Nöt & frömüsli med egen vaniljyoghurt

10-12 dl grovt hackade blandade nötter. Gärna lika stor andel av vardera cashewnöt, hasselnöt, mandel, paranöt och valnötter.
3-4 dl blandade fröer, välj mellan pumpakärnor, melonkärnor, linfrön, solrosfrön
1-2 dl kokosflingor eller kokoschips
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
Smaksätt med 2 msk kanel, kardemumma eller pepparkakskryddor enligt dina önskemål.
0,5-1dl vatten som stänks över och rörs samman i nötblandningen för att få finare rostning.

Sätt ugnen på 200 grader. Häll ut nötblandningen i en långpanna. Rosta i 15-20 minuter eller tills nötterna får lätt rostning/färg. Var noga och rör i blandningen emellanåt (ungefär var 5-e minut) så inte nötterna bränns vid. Låt nötterna svalna och häll över dem i en stor burk med tätt lock. En mycket mättande müsli fullproppad med livsnödvändiga mineraler och rikt på bra enkelomättade fetter.

Servera tillsammans med turkisk, grekisk eller rysk yoghurt som du smaksatt med ekologiskt vaniljpulver för att ge den en mjukare mildare smak. Ett perfekt alternativ till vaniljyoghurten med tillsatt socker som du hittar i mataffären. Gissa vilket alternativ som barnens  kroppar mår bäst av? Vill du lyxa till det kan du dessutom addera ett par skedar blåbär, hallon eller andra bär.

Småplockstallrik
1 kokt ägg skuret i båtar.
Några köttbullar eller kallskuret efter barnens val och favoriter.
Ett äpple eller annan årstidsfrukt skuren i båtar
Morotsstavar eller gurkstavar eller annan favoritgrönsak.
Några rostade mandlar eller naturella nötter.

Barn gillar att plocka med maten själva och lägg gärna upp några favoritval på en tallrik som frukost, gärna tillsammans med en krämig smoothie.

Vill dina barn ha smörgås? Kolla gärna in mitt förra inlägg om mellanmål där det finns ett enkelt recept på fröbröd som många barn gillar. Du kan addera barnens favoritpålägg. Försök att välja de charkprodukter med så få E-nummer som möjligt. Det finns de med "bara ett e-nummer" numera. Värt att notera är också de dolda sockerarter som finns i många charkvaror. Kolla lite extra på det om du vill hålla nere sockermängden.

Välj en frukt eller bär istället för juice

Fruktjuice, oavsett sort, oavsett hur "färskpressad" eller "osockrad" den är, så är det en ren sockerbomb när den hamnar i kroppen. Tänk efter. Hur många apelsiner behöver du färskpressa för att få ett glas? 3-4 stycken kanske. Hur snabbt dricker du upp det? I ett nafs. Hur ofta skulle du tugga i dig 3-4 apelsiner på samma tid? Inte så ofta. Du skulle inte ens äta 3-4 stycken. Troligen bara en. Någon gång ibland. När du pressar frukten är det fruktsaften du stoppar i magen, fibrerna följer inte med. Ser vi rent evolutionärt på saken har vi heller inte ätit de mängderna frukt så koncentrerat så ofta som idag.

Alla frukter innehåller fruktos som är en sockerart som en del säger är bra för att det har lågt GI, glykemiskt index. Ja, det beror på att fruktosen tar en omväg via levern för att byggas om till ren glukos och sedan hamna ute i blodet och höja din blodsockernivå. Det tar sisådär två timmar och det är under maximalt så lång tid man mäter GI-värden. Det som händer därefter i kroppen tas ingen hänsyn till vid mätningen. För då har mätningen avslutats. Med andra ord, vad händer efter två timmar? Jo, du får förhöjt blodsocker.

Barn är mer aktiva och tål däremot mer socker generellt än vuxna men det är fördelaktigt att  välja andra näringskällor på morgonen om man vill få en stabil mättnad och ge en bra start och klara intensiva skoldagar bättre. Har ditt barn svårt med koncentration till exempel kan det vara något att ha i åtanke. Välj då gärna en säsongsfrukt eller bär som innehåller en högre andel antioxidanter och annat smått och gott som kroppen behöver.

Cecilia

Är du intresserad av dina barns skolmat?
Följ gärna mig på Naturlig mat i skolans blogg i höst. Och häng även med på Facebook.

 

Är du intresserad av dina barns skolmat?
Följ mig gärna med på Naturlig Mat i Skolans blogg i höst. Och häng även med på Facebook - See more at: http://www.kostradgivarna.se/2013/08/nya-vanor-med-barnens-mellanmal-i-skolan/#more-17453
Är du intresserad av dina barns skolmat?
Följ mig gärna med på Naturlig Mat i Skolans blogg i höst. Och häng även med på Facebook - See more at: http://www.kostradgivarna.se/2013/08/nya-vanor-med-barnens-mellanmal-i-skolan/#more-17453
Print Friendly

Postad i Barn, Frukost, Smoothies den av .
Cecilia Blidö

Om Cecilia Blidö

Kostrådgivare och Certifierad Massör som driver friskvårdsföretaget Cecilia of Sweden med mottagning i Lerum utanför Göteborg. Cecilia ger individuell kostrådgivning, friskvårdande behandlingar och håller kurser i kost och hälsa. Cecilia är även initiativtagare och grundare av det nationella hjärteprojektet ”Naturlig Mat i Skolan” för barn & ungas hälsa med välbesökt blogg och aktivt forum på Facebook. Cecilia är skribent och kan också anlitas som föreläsare i hela landet.

Kommentera