Har du vänt på dygnet?

No 15Ljusa dagar och kvällar byts snart mot mörka morgnar och lika mörka eftermiddagar – jodå, det blir så i år också, jag lovar.

Har du vänt på dygnsrytmen? Är du nattuggla, har svårt att somna på kvällarna och är hopplöst trött på morgnarna? Det kan naturligtvis vara en fråga om stress och binjuretrötthet, men det kan också vara så enkelt att det elektriska ljuset spelar dig ett spratt. Så fort det börjar skymma tänder vi ju belysningen, och det elektriska ljuset påverkar oss alla, vare sig vi är nattugglor eller morgonlärkor.

Amerikanska forskare har testat hur det elektriska ljuset påverkar vår inre biologiska klocka. Man mätte ljusexponeringen hos åtta personer, morgon-respektive kvällspigga. Dessutom mätte man deras nivåer av melatonin, sömnhormonet. Åtta ersoner är ju inte så många, men OM nu resultaten är allmängiltiga så är de onekligen intressanta. Resultaten visar nämligen att när vi utsätts för elektriskt ljus så startar vår biologiska natt två timmar senare och vi vaknar innan vår ”naturliga natt” är slut. TVÅ timmar, det kan ju förklara ett och annat för en morgontröttis som jag!

Men det finns en bot, menar forskarna, det går att skruva klockan rätt igen – helt enkelt genom att ta bort det elektriska ljuset. Om du istället låter dig styras av solens uppgång och nedgång (helt utan elektriskt ljus) under en vecka, så räcker det för att bli mer synkad med din inre klocka. Samtliga deltagare i försöket blev mer synkade efter EN vecka utan elektriskt ljus. Mer solljus på dagarna och mindre elektriskt ljus på kvällarna hjälper oss helt enkelt att flytta vår sovtid bakåt och alltså bli piggare på morgnarna. En vecka…

Kanske är det en klok idé att förbereda sig för höstmörkret genom att tillbringa en augustivecka i tält eller under bar himmel?! Låta solen styra helt och hållet. Eller åtminstone ge tusan i att tända belysningen när det börjar skymma, få se hur länge man håller sig uppe och vaken i skumrasket. Då kanske till och med jag kan komma i säng i tid...

Tänk att få gå in i oktobermörkret och vara pigg när klockan ringer på morgonen – det vore ju nå´t…!

Print Friendly

Postad i Reflektioner, Sömn den av .
Therese Renåker

Om Therese Renåker

Therese är den kloka kostrådgivaren som i sin dagliga verksamhet specialiserat sig på kvinnor och kvinnors hormoner. Med ett stort intresse för människans livsbetingelser i allmänhet och hälsa i synnerhet ger Therese oss perspektiv på vad som händer och sker i och runt omkring oss. Therese är verksam som rådgivare, utbildare, skribent och föreläsare med hemmabas i Norrköping. Egen blogg

5 thoughts on “Har du vänt på dygnet?

  1. Stearinljus, eller även eld överhuvudtaget säg ha en lugnande effekt och hjälper sömnen. Det finns inget bevis (vad jag vet) men man tror det är våglängden på ljuset från eld som inte påverkar hormonutsöndringen så som solljus och elektriskt ljus gör.

    1. Therese

      Therese

      Intressant! Jag har också läst någonstans, ingen aning om var dock, att stearinljus inte påverkar på samma sätt. Och nog upplever vi väl den typ av ljus annorlunda mot elektriskt ljus!

  2. Underbart råd. Ska försöka att göra det. Har helt totalt vänt på dygnet och somnar inte förrän sju på morgonen vilket är helt vansinnigt. Det går ut över humöret och tålamodet. Sov också bättre när jag inte använde datorn på två dagar, blev mycket piggare då och när jag gick ut i dagsljus oavsett om det var sol eller inte, så blev det ännu bättre. Men nu ska jag försöka att inte använda vanliga lampor, får se hur det går.

Kommentera