Bästa råden för att skapa en ny vana

Många av oss anser att det räcker med att vara tillräckligt disciplinerad för att nå sina mål. Men jag hävdar att det inte handlar om disciplin överhuvud taget. Det handlar om motivation.

Vad skulle jag behöva betala dig för att du skulle ta en joggingrunda innan jobbet varje dag? 500 kr? 1000 kr? 10 000 kr? Skulle du göra det om du visste att jag satte in 1000 kr varje gång på ditt konto? I så fall handlar det inte om disciplin eller hur, utan du är tillräckligt motiverad att träna OCH tjäna pengar!

Oftast känns den kortsiktiga motivationen mycket skönare än den långsiktiga. Att ligga kvar i sängen upplever du så mycket skönare än att behöva slita i spåret för något du inte kommer att få uppleva frukterna av förrän efteråt eller kanske till och med om några veckor eller månader.

disciplin

Om du däremot skriver en motivationslista kommer du långt. Skriv ned alla vinster du kommer att få med att gå ut och jogga eller det du har bestämt dig för att genomföra. Om det handlar om hälsa, vikt, självkänsla, glädje, välbefinnande eller vad som nu kan vara viktigt för dig. Låt listan ligga på ditt nattduksbord, så du kan läsa den när du går upp på morgonen.

Eller hitta smarta sätt att ge dig kortsiktiga belöningar. Sätt ett kryss i din kalender varje gång du tränar eller lägg en knapp i en burk. När du gjort 20 kryss eller burken är full, får du ge dig själv en present.

Motivationen kommer att bli din bästa kompis när du har bestämt dig för att ändra på en vana.

Det är viktigt att du tar dig själv på allvar! Det som vi ofta gör – att bestämma oss på söndagen att börja banta på måndagen – hjälper inte mycket. Att börja ta hand om sig själv handlar om en långsiktig inställning – en livsinvestering. Och precis som att börja spara på obligationer, så vet du att det tar tid.

Bästa råden för att lyckas!

1. Börja med att skriva ned en lista på dina vinster med ditt beslut. Denna lista får bli din bästa kamrat under resan. Ha med listan i fickan, sätt upp den på kylskåpet, läs den varje dag!
2. Lägg upp en bank med recept eller skriv en matlista som du kan hålla dig efter den första tiden medan du lär dig att stå på vingliga ben.
3. Ha alltid bra mellanmål med dig och se till att ligga steget före dig själv. Om du ska på konferens, ett hårt träningspass eller en flygresa – stoppa väskan full med nyttiga godsaker så du inte i panikhunger frestas att slänga i dig det som bjuds.
4. Ett avsteg någon gång då och då är inte jordens undergång och det innebär inte att du har misslyckats. Det är snarare en lärorik stund för dig hur du ska lyckas bättre nästa gång.
5. Se över hur du har det med din självempati. Var peppande, snäll och förstående mot dig själv. Det är inte alltid lätt att vara en människa.
6. Just do it! Vänta inte på lusten, orken eller disciplinen. Det är bara DU som kan fixa detta!

Och du – kom ihåg att börja långsamt när du lägger om en vana. Börja inte hårdträna fem dagar i veckan samtidigt som du lägger om din kost och slutar röka. En sak i taget och bygg på.

Print Friendly

2 thoughts on “Bästa råden för att skapa en ny vana

  1. Jessica B

    Mycket i mitt vardagspussel skulle lösa sig om jag steg upp en tmme tidigare på morgonen för att gå en rask promenad med hundarna (motion + nöjdare hundar ). Men sen en stressig period i våras har det varit omöjligt för mig att komma upp tidigare än kl 6 på morgonen, sover som en klubbad säl i 8-9 timmar 🙂 Vill få styrkan och motivationen att få in denna vana!!

  2. Inläggsförfattare

    Härligt Jessica! Grattis till god sömn och till att ha klurat ur VAD du vill ha och behöver.
    Vad tror du om att börja långsamt? Jag brukar rekommendera mina klienter att bestämma sig för hur de vill att sina vanor ska se ut om tre månader. Sen delar de det med tre - och börjar där. Om du vill ta en promenad fem dagar i veckan - börja med att känna dig nöjd med en eller två. Och öka på efter några veckor.
    Tänk också hur du kan underlätta för dig själv de dagarna. Gå och lägga dig tidigare? Lägga fram kläderna kvällen innan? Fixa en promenadvän?

    Heja dig!

Kommentera