Vems semester har du?

Det pratas mycket om kost på detta forum och konstigt vore det ju annars. Det är mycket diskussioner om vad vi äter och det ges tips på hur man ska gå ner i vikt eller slippa värk eller bli piggare genom att ändra sin kost. Och en koständring kan göra STOR skillnad för vårt välmående, det är inget snack om saken. Många upplever att de får ett nytt liv när de går över till lågkolhydratkost; de blir piggare, gladare, snyggare. Ändå är det en del som känner att de inte når ända fram; kilona sitter envist kvar eller värken och tröttheten fortsätter att plåga. Vad är det som inte funkar? Vad gör man för fel?

Problemet kan vara att man fokuserar för ensidigt på just kosten. För visst är det viktigt med rätt kost men det är inte allt. Det finns andra faktorer som är viktiga när man ska titta på sin hälsa. En av dem är stress. Om du äter rätt men ändå inte upplever någon förbättring i ditt hälsotillstånd så är din stressnivå en av de bitar som du bör titta närmare på.

Stress är i grunden något positivt och vår förmåga att stressa upp oss är något som människan har behövt i alla tider för att klara sig ur tillfälliga kriser. När vi på stenåldern blev anfallna av något farligt djur eller en fiende till exempel; då var det vårt stressystem som räddade oss ur knipan. Ett snabbt påslag av stresshormoner gjorde det möjligt för oss att öka vår kapacitet och antingen slåss eller fly. Genom den fysiska ansträngningen som detta medförde klingade stresshormonerna snart av och vi gick tillbaka till vår normalnivå så fort faran var över. Kroppen fick en chans att återhämta sig igen för att kunna vara på topp nästa gång det var dags.

Men vad är det som händer idag när vi stressar? Sällan är det något farligt djur som hotar eller någon fiende som vill slåss utan istället lever många i ett mer eller mindre konstant tillstånd av stress, på jobbet eller hemma eller rentav både ock. För att vi har för mycket att göra, för många bollar i luften samtidigt eller för höga krav på oss själva. Vi upplever ständigt att vi inte har resurser nog att möta de krav som vi ställs inför och det stressar oss ytterligare. Då fortsätter kroppen att utsöndra stresshormoner, timme efter timme, dag efter dag. Och de flesta av oss är inte särskilt fysiskt aktiva så hormonerna får inget utlopp utan stannar i kroppen. Och den återhämtning som kroppen måste ha för att komma i balans efter ett stresspåslag, den kommer aldrig.

Detta får naturligtvis en rad negativa effekter på vår hälsa. Ständig värk och trötthet är några av dem, viktuppgång eller utebliven viktnedgång är andra. För stresshormoner vill lagra fett! Blir stressen till slut för mycket för kroppen så tillkommer symptom som till exempel yrsel, hjärtklappning, tunnelseende, minnesluckor osv. För en del blir det så illa att de till slut kraschar och det kan ta år för dem att återhämta sig.

Så börja redan nu att fundera på hur dina stressnivåer ser ut. Det handlar dels om att se hur mycket du faktiskt har att göra, på jobbet eller hemma. Har du en tyngre börda än vad du orkar med? Kan du få avlastning eller kan du rentav skippa något? Det handlar också om att fundera på vilka krav du ställer på dig själv; hur mycket DU tycker att du måste uträtta och hur DU tycker att resultatet måste bli. Kan du sänka kraven på dig själv? Nöja dig med något som inte är 100 % perfekt? Fundera också på hur du återhämtar dig, tankar energi. För det är superviktigt! Börja nu under semestern: Är din semester den period av återhämtning som den ska vara? Den tid när du njuter och vilar, laddar dina batterier och känner energin och lusten återvända. Eller slavar du bara vidare för att tillfredsställa andras önskningar om hur semestern bör bli? Är det barnen som styr? Mannen? Svärmor? Eller är det dina egna krav på dig själv som gör att du sliter för att få allting perfekt?

Det kanske är dags att du reclaimar din semester. För vems semester har du egentligen?

 stress

 

Print Friendly

Postad i Stress den av .

Om Johanna Ekne

Johanna Ekne är miljökonsult och kostrådgivare med kognitiv inriktning. Det betyder att hon inte bara är intresserad av vad vi äter utan också varför vi ofta äter fel fast vi egentligen vet bättre. Johanna ger föreläsningar och kostråd till privatpersoner och företag, vid ett personligt möte eller via mejl eller Skype. Nu håller Johanna också på att utbilda sig till stressterapeut och blir färdig vid årsskiftet.

Kommentera