Har du ont i axlar, nacke och rygg?

Så här i semestertider hoppas jag att du får tillfälle att koppla av, koppla bort, ladda batterierna och kanske lite extra tid att reflektera över hur du mår, har det och unna dig tiden att ge dig själv lite extra egen tid. För visst behöver vi det, lite till mans? Jag prioriterar lite extra tid för mig själv som återhämtning efter en intensiv vår och försommar med några extra lediga dagar, vilar ögonen mot horisonten, vistas utomhus mycket och tar hand om kroppen såväl på insidan som utsidan.

Hur har du det med din kropp? Ont någonstans? Läs min "favorit i repris" som publicerades härom året.

 

Du är nämligen inte ensam. I mitt arbete som massör möter jag dagligen människor som av olika anledningar har värk av olika slag. Det kan bero på skador eller sjukdomar men mest vanligt är det arbetsrelaterade besvär. Stillasittande kontorsarbeten och stress är mycket vanliga orsaker till att två tredjedelar av Sveriges befolkning någon gång får ont i axlar, nacke eller rygg.

Du kan göra flera enkla saker för att förebygga den här typen av värk på naturlig väg. Här är många tips!

På arbetsplatsen:

Byt arbetsställning ofta – växla mellan att sitta och stå (gärna med höj o sänkbart bord!

Ställ in arbetsstolen rätt.

Ta korta pauser. Skaka armar och ben. Rulla försiktigt på axlar och nacke för ökad cirkulation. Sträck på dig och sitt rak i ryggen.

Stå upp och prata i telefon om du inte måste sitta vid datorn samtidigt.

Stillasittande kontorsarbeten och stress är vanliga
anledningar till värk i axlar, nacke och rygg

Placera hyllor med pärmar och andra hjälpmedel du behöver en bit ifrån dig så du ”måste ta dig ärenden” och resa dig ofta.

Be om att få förebyggande massage direkt på arbetsplatsen. Det blir vanligare på företagen och är ett billigt sätt för arbetsgivaren att få långtidsfrisk och mer effektiv personal.

 

Hemma:

Skaffa dig en grundkondition. Stärk främst din kropp, sedan konditionen. Belasta ditt skelett. Varje dag. Gör något som du tycker är roligt. Har du bara 10 minuter? Jamen, då använder du de 10 minuterna! Det som blir av är det som räknas.

Sträck på dig. Flytta gärna axlarna lite neråt och bakåt. Har du värk i axlar och nacke är det vanligt att du är spänd i bröstmusklerna och att axlarna är uppdragna och konstant spända. Balansen är viktig på fram och baksidan av din kropp. ”Man får se lite märkvärdig ut och brösta upp sig lite om man vill”, brukar jag ofta säga till mina kunder. Det gör gott för kroppen.

Sov gott. Ha en bra kudde och en bra säng som ger dig rätt stöd och återhämtning under natten. Skaffa gärna en ”kramkudde” om du sover på sidan. Den kan du luta kroppen mot, krama eller lägga under bålen vilket ger extra avlastning och extra stöd.

Ät bra sammansatt mat som stärker din kropp och hälsa. (Bra balans mellan protein, fett och lågkolhydratsval. Undvik socker och stärkelserika produkter!)

Använd spikmatta för att minska värk och stress i kroppen. 15-20 minuter om dagen inför sänggåendet gör gott. Spikarna stimulerar huden och det blir en hormonutsöndring av må bra och lugn och ro hormoner som endorfiner och oxytocin.

Använd vetevärmare. Många känner ett lugn och minskar spänningar med en varm vetevärmares tyngd på axlarna.

Ett varmt bad. Gärna med uppmjukande och renande epsomsalt eller avslappnande lolja med lavendel eller annan rogivande eterisk olja. Det är inte vetenskapligt bevisat att ett varmt bad gör effekt, men det känns gott. Avsluta gärna med Arnica-salva eller stimulerande liniment som ökar cirkulationen och lindrar värk i stela muskler.

Stretcha hela kroppen några minuter varje dag. Det ger ökad kroppskännedom, förlänger korta muskler och minskar värk och stress. Ta gärna hjälp av en välutbildad massör,  personlig tränare, sjukgymnast eller liknande för att anpassa ett program efter dina behov.

Unna dig att vara onåbar ibland. TV-fri, dator-fri och telefon-fri kan göra gott för stressade och upptagna nutidsmänniskor.

Om din ekonomi tillåter, gå på massage ibland. Det finns många olika typer av behandlingar och de anpassas alltid efter dina egna behov med hänsyn till din hälsa. Klassisk massage kan vara tufft behandlande eller bara lätt avslappnande, Hot Stone massage med heta lavastenar eller en avslappnande Aromaoljemassage.

Njut av livet.

Du har rätt att må ditt allra bästa!

Cecilia

 

Vill du få fler tips och råd om massage, terapeutiska behandlingar och hälsa skriver jag om det på Cecilia of Swedens företagsblogg . Passa också på att ”gilla” Cecilia of Sweden på Facebook . Du kanske blir sugen på att prova en behandling? Välkommen till mottagningen i Lerum. Din tid bokar du online

 

 

Print Friendly

Postad i Fysisk hälsa, Reflektioner, Sömn, Stress den av .
Cecilia Blidö

Om Cecilia Blidö

Kostrådgivare och Certifierad Massör som driver friskvårdsföretaget Cecilia of Sweden med mottagning i Lerum utanför Göteborg. Cecilia ger individuell kostrådgivning, friskvårdande behandlingar och håller kurser i kost och hälsa. Cecilia är även initiativtagare och grundare av det nationella hjärteprojektet ”Naturlig Mat i Skolan” för barn & ungas hälsa med välbesökt blogg och aktivt forum på Facebook. Cecilia är skribent och kan också anlitas som föreläsare i hela landet.

Kommentera