Att äta sig till hälsa

Det pratas en del om diabetes och lågkolhydatkost. Att det är bäst att äta mat som inte höjer blodsockret när man har diabetes står mer och mer klart, även om man i vården inte hänger med riktigt än. Fortfarande får diabetiker kämpa för att få hjälp och stöd att ändra sin kost för att må bättre. Det är obegripligt för mig när det är så logiskt och lätt att se sambanden. Om jag har en sjukdom som gör det svårt för min kropp att sänka blodsockret till hälsosamma nivåer så ska jag så klart äta sådant som hjälper mig att hålla blodsockret nere på naturlig väg. Det är ju självklart! Hallå alla läkare, häng med! Det är ju dessutom så lätt att testa och se direkt hur mycket bättre patienterna mår om de äter rätt. Jag har själv testat hur mitt blodsocker reagerar på olika slags mat och kunde se att en måltid med potatis, pasta ris eller bröd skickade upp mitt blodsocker i taket medan till exempel en lunch med lax, grönsaker och fet sås lämnade blodsockret helt oförändrat (testerna finns på min blogg om någon är intresserad). Jag har bekanta som har diabetes och lever enligt de gamla kostråden med mycket kolhydrater. Det är sorgligt att se hur de vräker i sig pasta och sedan skjuter upp insulin för att kompensera. Vad kommer detta att göra med deras kroppar i längden? Ja, det räcker ju med att se på gamla diabetiker som har ätit så här hela sitt liv för att få svaret på det.  Medan många diabetiker som testat lågkolhydratkost upptäcker att de, redan efter någon dag, drastiskt kan minska på insulinet eller till och med sluta med det helt.

Trots motståndet på sina håll så känns det ändå som om detta logiska samband mellan diabetes och lågkolhydratkost börjar vinna terräng lite varstans. Bra, fortsätt så! Här finns enorma hälsovinster att göra men det finns också stora fördelar rent samhällsekonomiskt. Diabetesvården kostar stora pengar och antalet diabetiker i världen förväntas öka lavinartat. Om vi fortsätter med de gamla kostråden alltså, annars kan det se helt annorlunda ut i framtiden!

Det finns också andra sjukdomstillstånd och diagnoser där lågkolhydratkosten skulle kunna göra stor nytta. Ett exempel är reumatiska sjukdomar av olika slag. Nästan 10 % av Sveriges befolkning har någon reumatiskt diagnos. 10%! Det är många det! Själv har jag Sjögrens syndrom, en reumatisk sjukdom som ger torra slemhinnor, trötthet och i mitt fall även muskelvärk. I mina dåliga perioder går jag runt med en konstant influensavärk i kroppen vilket tillsammans med tröttheten försämrar min livskvalitet. Och då har jag ändå, än så länge, en väldigt mild variant av sjukdomen. Reumatism är en autoimmun sjukdom som ger en inflammation i kroppen och vad vore då bättre än att skippa socker och spannmålsprodukter fulla med Omega 6 som eldar på inflammationer? Även detta känns för mig självklart. En reumatiker ska äta mat som motverkar inflammationer och det gör lågkolhydratkosten. I mitt fall blir det ingen stor skillnad när det gäller värken, den är i huvudsak beroende av väderläge och stressnivåer men när det gäller energinivån är det stor skillnad när jag äter lågkolhydratkost. Andra reumatiker vittnar om att de fått betydligt mindre värk sedan de bytte kost.

Även här ligger vården efter, många läkare hävdar fortfarande att det inte spelar någon roll vad man äter. Själv blev jag dock positivt överraskad när jag för första gången efter diagnosen träffade min reumatolog. Jag berättade trotsigt att jag åt lågkolhydratkost och väntade mig det vanliga förmaningstalet men istället sa han: ” Det gör du helt rätt i, kolhydrater och reumatism är ingen bra kombination!” Jag trodde jag skulle trilla av stolen.

Förhoppningsvis får han snart sällskap av sina kollegor. Än finns det hopp!

Print Friendly

Postad i * VECKANS KOSTRÅDGIVARE *, FÖRDEL NATURLIG KOST den av .

Om Johanna Ekne

Johanna Ekne är miljökonsult och kostrådgivare med kognitiv inriktning. Det betyder att hon inte bara är intresserad av vad vi äter utan också varför vi ofta äter fel fast vi egentligen vet bättre. Johanna ger föreläsningar och kostråd till privatpersoner och företag, vid ett personligt möte eller via mejl eller Skype. Nu håller Johanna också på att utbilda sig till stressterapeut och blir färdig vid årsskiftet.

One thought on “Att äta sig till hälsa

  1. Lena Winther

    Hej, Jag har blivit bra i min reumatiska sjukdom psoriasisartrit av LCHF. Hade så ont i lederna så jag jobbade halvtid och hade sjukersättning på halvtid. Testade en massa mediciner som inte gav någon smärtlindring eller förbättring och tröttnade på att stoppa i mig mediciner som bara gav olika biverkningar.Slutade mot min läkares vilja med alla mediciner utom kostisonsprutorna i knäna som jag fick var 3:e månad i knäleden för att ens kunna gå.
    Letade efter alternativa metoder på nätet och hittade LCHF. Körde igång i november-08 och redan efter 3 veckor började smärtorna och svullnaderna minska. Jag är nu sedan flera år symtomfri och har inte ätit enda medicin mot ledvärk sedan jag började med LCHF.Har inte heller behövt några kostisonsprutor i knäna sedan starten. Läkarna tror ju självklart inte på LCHF utan de förklarar mitt mående med att jag är i ett bra skov, synd eftersom det kunde hjälpa många andra om detta var mer känt. Idag är jag väldigt tacksam att inga mediciner fungerade på mig så att jag hittade LCHF.

Kommentera