Sportdryck och energikakor

Vid långlopp på skidor och maratonlopp fyller jag på med sportdryck. Det kan slinka ner energikakor också, om jag ska vara ärlig. Men inte på träning. Inte ens långpass. Då håller jag mig till vatten.

Vad jag däremot gör är att fylla på med egen sportdryck eller egna energikakor, antingen före eller efter pass. Eller både före och efter. Det ger snabb energi och fyller på med näring. Dessutom enkelt att göra själv och antagligen betydligt billigare än alla dessa preparat som finns att köpa i dag.

Återhämtningsdryck

En enkel återhämtningsdryck gör man snabbt i mixern efter träning. En riktig ”energi och mineraldrink” kan denna årstid bestå av banan, vatten, lite cashewnötter och kirskål. Bladgrönsaken kirskål – som kanske växer i din trädgård också? – är full av vitaminer och mineraler. Den smakar bäst som späd. Vår och försommar är alltså rätta tiden att plocka den.

Energikakor

Energikakor i form av ”raw-foodbollar” är alltid bra att ha till hands 🙂 Fungerar både före och efter passet. Mixa till exempel dadlar (och/eller gojibär), nötter, kakao och kokosfett. Det går givetvis att variera innehållet med olika smaksättningar. Kaffe, kanske jordnötter, jordnöts- eller mandelsmör, kokos, kanel, kardememma, superfruits, vanilj etc.

Ekologisk, näringstät och enerigrik påfyllnad!

blogger-image-1713618720

 

blogger-image-201551592

Print Friendly

Kommentera