LCHF för nybörjare del 5… Inte utan min pasta, min macka, min potatis..för då skiter jag i det här…sådetså:)

Nä utan mjölig pasta
blir livet aldrig mer detsamma.
Utan macka
så börjar du hacka.
Utan potatis blir det så trist att leva
det är nästan så du skiter  i det hela.
Om jag säger att det kommer en dag när du inte längre bryr dig
kommer du tjuta att du inte tror mig.
Så  därför min vän här kommer tipsen
som passar till biffen.
Så sluta tuta här kommer maten
som ska ligga på faten
och du blir frisk som fan
och troligen snyggast i hela stan.
Nu ska jag snart lägga av,
av dessa nödrim kan man lätt få skav.

Håll till godo här kommer något så ovanligt som recept från Lanner.

Rör inte min pasta...
Rör inte min pasta...

Iställetförpasta:
Strimlad stekt vitkål

Strimla vitkålen och förkoka den några minuter. Stek sedan i smör. Snåla inte. Krydda med valfria kryddor. Jag gillar spiskummin, salt, peppar och lite gurkmeja för den snygga färgens skull.

LCHF pasta
3 ägg
100 gram Philadelphia
salt
0,4 dl fiberhusk

Vispa äggen fluffiga med elvisp. Vispa sedan i Philadelphiaosten salt och fiberhusk.

Bred ut på oljat bakplåtspapper. Grädda i ugnen 150 grader  10-12 min

Gör snygga spagettistrimlor med pizzadelaren. Servera med med valfria pastasås.

Iställetförmackan:
Det finns idag en uppsjö av LCHfbrödrecept. Jag håller fast vid det klassiska fröbrödet. Busenkelt, snabbt och det går att lura i Ickeellsehåeffare det.

3 ägg
3 dl riven ost
5 dl valfria frön. Jag brukar ta pumapfrön, solros och sesamfrön

Moffa ihop ingredienserna till en härlig gegga. Bred ut på bakplåtspapper. Häll på och pensla ut olivolja. Krydda med flingsalt och exempelvis timjan.

Grädda på 225 grader i ca 15 minuter.

Iställetförpotatis:
Vitkål eller blomkål i ugn

Värm ugnen till 225 grader. Klicka ut 50 gram smör i långpannan och ställ in tills  smöret smälter. Lägg i blomkål eller vitkål eller båda. Salta med flingsalt och krydda med vitlöksflingor. Vänd runt i smöret. Lägg några klickar smör på. Kör det hel i ugnen i ca 20-30 minuter. Rör runt i halvtid.

IställetförHamburgerbröd:
Tag ett stort salladsblad och tjoffa in hamburgaren och alla smarrig tillbehör. Så fräscht, så krispigt och så enkelt att man blir en smula tårögd.

Så var vår femte LCHF för nybörjare slut. Nej nej du behöver inte börja gråta om några veckor hörs vi igen.
Fram tills dess, njut av livet, maten, våren, träningen, blommorna, fåglarnas kvitter, sol, regn och varendaste andetag. Lova mig det!

Må väl!

 

 

 

Print Friendly

Postad i En nypa humor, Reflektioner den av .
Johanna Lanner

Om Johanna Lanner

Johanna är kostrådgivaren med författartalang och fyller sina inlägg med finurligheter, ironi och allvar. Johanna är utbildad massör, hudterapeut och kostrådgivare samt har läst ledarskap, humanekologi, filosofi, idrottspsykologi och friskvård. Målet för Johanna är att ingen tjockis någonsin ska behöva känna sig lika misslyckad som hon gjorde. Blogg.

2 thoughts on “LCHF för nybörjare del 5… Inte utan min pasta, min macka, min potatis..för då skiter jag i det här…sådetså:)

Kommentera