Det räcker med en boll i luften

girl-playing-ball-12882978"Multitasking" är raka vägen till ineffektivitet, visar forskningen. Att kunna ha många bollar i luften är ett vanligt önskemål i samband med rekrytering. Men samtidigt visar forskningen att vi blir upp till 40 % mindre effektiva när vi gör flera saker samtidigt.

I Stockholms innerstad - där jag jobbar dagligen - finns det inte en människa som inte "multitaskar". Ständigt uppkopplad på sin Iphone, med en latte med lock i ena handen och ofta en smörgås eller bulle i andra handen, gående till jobbet eller stående i en trång buss. På det viset äter många Stockholmare sin frukost, med konstant stresspåslag. Vad tror ni det blir för matsmältning av det, om det nu ens finns någon näring i dessa skräpfrukostar?

En måltid ska intagas högtidligen! Sitta ner, duka fint, lägg upp en lagom portion på tallriken, stäng av TVn, lägg bort mobilen, ät gärna tillsammans med personer du tycker om, tugga ordentligt. Minst 20 minuter ska en måltid ta! Så lång tid kan det ta innan naturlig mättnad inträder.  Jag brukar säga till mina klienter att tänkt dig hur vi gjorde när vi satt utanför grottan och åt. Länge och med tacksamhet att ha haft lycka i jakten. Det är där vi har våra rötter.

Tillbaka till vår vardag och alla bollar vi har i luften samtidigt. Att ständigt göra minst två saker samtidigt kan skapa långsiktiga problem för oss att sortera bort det som distraherar oss. Skiftet mellan två informationskällor - t.ex. telefonjour och datorarbete, plugga heltid och ändå sköta extrajobb - drar ner förmågan att utföra uppgifterna på ett bra sätt. Vi tappar koncentrationen till båda uppgifterna. Det blir problem just då båda uppgifterna (eller fler) kräver vårt intellekt. Däremot att promenera och prata med en kompis vållar sällan problem eller dammsuga och samtidigt planera middagsmaten.

Med för många bollar i luften riskerar du din mentala hälsa eftersom koncentration kräver energi och den mentala energin är begränsad. Du blir trött i huvudet och fritiden blir inte så kvalitetsfyllt. Inte konstigt att många av oss somnar i soffan framför TVn på fredagkvällen eller vi har mindre tålamod med barnen. Pågår allt det här länge utan återhämtning riskerar vi utmattningsdepression. Det kokar helt enkelt över i huvudet.

Många människor känner att det börjar bli nog nu. Vi måste få möjligheten att ta en sak i sänder och slippa känna att det inte är riktigt roligt längre. För vissa kan det kännas stimulerande att hela tiden ha parallella aktiviteter, men det främjar varken ditt immunförsvar, din noggrannhet eller din långsiktiga hälsa. All ny teknik har medfört att vi har svårt att rikta vår uppmärksamhet på en sak i taget, man kan ju jobba varsomhelst och närsomhelst.

summer-window-thumb20056962Ändringar måste komma från dig. Ingen annan kommer hjälpa dig styra upp din vakna tid. Prova åtminstone en hel arbetsdag att göra en sak i taget och känn efter hur det känns. Blir du avbruten av någon, släpp det du gör och koncentrera dig på den som avbröt. Ta mikropauser var 45:e minut även om du är inne i bra flyt. Res på dig och rör på kroppen, gå fram till närmsta fönster och titta ut en stund. Ögonen behöver växla mellan att titta på olika avstånd för att musklerna i ögonen inte ska stelna till, t.ex. på träden längre bort eller ett flygplan på himlen. Vid datorn har du samma avstånd hela tiden. Ät en ordentlig lunch utan stress. Välj kanske en tid då det inte är värsta rusningen på lunchrestaurangerna. Njut av maten och ät långsamt.

Print Friendly

6 thoughts on “Det räcker med en boll i luften

  1. Pia Nyberg

    "En måltid ska intagas högtidligen!" det är bra att tänka så! Jag har försökt ha 48 bollar i luften i många år och nu när jag har taggat ner så är det så SKÖNT att få göra klart det jag håller på med, med i alla fall 90% fokus.

    Viss multitasking har jag kvar, funderar faktiskt på att ta bort mejlen från telefon t.ex. stavar ju som en kratta dessutom när jag försöker svara därifrån och samtidigt leka med barnen. Samtidigt så slipper jag logga in på datorn för att kolla om jag fått ett mejl jag väntar på. Fördelar och nackdelar.

    KRam!

    1. Louise Edlund

      Inläggsförfattare

      Hej Pia, ja du är väl en typisk "Multitaskare" och det kanske inte var så bra alla gånger.. .:-) Även om vi är tacksamma för allt bra du gör. Träffade en man förra veckan som sa att nu lämnar jag tillbaka min Iphone till företaget. Jag vaknar mitt i natten och känner att jag måste läsa mailen..... Han hade tappat kraften att sätta stopp för sitt stressiga beteende. Och hans fru fick honom att inse att nu måste det bli stopp. Så nu väljer han istället en telefon "som man bara kan ringa med" och läser mailen i datorn några ggr/dag - inte så fort det kommer ett mail.

Kommentera