Ät mat med mest och bäst innehåll

Det här med c-vitamin. Varför är den allmänna uppfattningen att apelsin är en c-vitaminbomb? Vem har lurat i oss det? Antagligen de som vill att vi skall köpa apelsiner. Kapitalismen styr.

Men vet ni vad, apelsiner är inte alls några c-vitaminbomber om man jämför med grönsaker som broccoli, brysselkål, blomkål, paprika, grönkål och nässlor. Visste ni att nässlor är en växt som innehåller jättemycket c-vitamin. Det ogräs som vi skyr som pesten som växer överallt i allas trädgårdar. Det är en c-vitaminbomb. Nässelsoppa borde vi äta för att få i oss c-vitamin. Paprikan vinner bland grönsakerna med 205mg/100g c-vitamin. Så drick paprikajuice istället för apelsinjuice om det är c-vitamin du vill ha i dig och samtidigt mindre socker. Nyponpulver verkar vara vinnaren. Finns på hälsokosten att köpa. Den vanliga nyponsoppan man kan köpa i affären är det inte mycket nypon i och dessutom är det en massa socker som jag inte vill ha där i.

En lista på hur mycket c-vitamin det är i olika matvaror baserat på Livsmedelsverkets näringstabell:

Nypon 270mg/100g

Paprika 205mg/100g

Nässlor 175mg/100g

Havtorn 131mg/100g

Grönkål 120mg/100g

Brysselkål 85mg/100g

Broccoli 83mg/100g

Blomkål 73mg/100g

Apelsin 73 mg/100g

Vi som äter lågkolhydratskost och väljer bort frukten får ofta höra att vi kommer att dö i skörbjugg. Om någon säger det till er så visa den här listan. Många som börjar med att äta lågkolhydratskost äter alltså MER c-vitamin eftersom man äter mer grönsaker när man tar bort pasta, ris och potatis.

Ät Ultimat!

 

Print Friendly

Postad i FAKTA OM DET VI ÄTER, Frukt, Grönsaker den av .
Anna-Maria Johansson

Om Anna-Maria Johansson

Anna-Maria Johansson bor i Kungsbacka och är en före detta elitidrottare/ledare inom konståkning, utbildad pedagog och Lic. Kostrådgivare inom lågkolhydratskost. Hon är tack vare lågkolhydratskosten numera en nykter socker- och brödberoende som brinner för människors rätt till en bättre hälsa som hon är övertygad om finns inom ramen för lågkolhydratskost. Hon driver kostrådgivningsföretaget Ultimat med inrikting mot både privatpersoner och företag genom rådgivning, kurser, föreläsningar och hälsodagar/event. Ät Ultimat!

5 thoughts on “Ät mat med mest och bäst innehåll

  1. Jeanette H-H

    Vi äter nästan alltid paprikan färsk okokt. Dessutom äter vi ofta rå blomkål och vitkål. Jag har kommit fram till att ingen annan än jag i detta hus vill ha grönsakern kokta/stekta/stuvade så vi har mera och mera gått över till råa. Så här behövs ingen frukt. Men som godis kan barnen äta ekologisk kiwi och som morgonmål då och då turkisk jogurt med ekologisk banan (en halva var). Själv äter jag då och då apelsin, inhemska äpplen och kiwi. Nektarin och små avlånga plommon är stor favorit, men det är godis. Jordgubbar odlar vi själva i små mängder och nu har vi även buskblåbär, krusbär och vinbär på gång på gården. Min man planterade just några körsbärsträd. Så vi blir troligen säsongsätare när det gäller frukt. Ekologiskt från egen trädgård. Det ser jag inte som ett problem. Men godis är vad det är.

Kommentera