VÄRKLIGHETEN

En smärtfri kropp är ett tempel av lycka!
Att vakna på morgonen och utan problem svinga benen över sängkanten, duscha och göra sig i ordning för att arbeta, sedan lite eftermiddagsärenden, familje och fritidsmys...idag är detta lycka för mig - men min vardag har inte sett ut på det viset hela tiden.
http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-image-pills-image10174576Jag har en smärthistorik som höll på att driva mig till vansinne, den dränerade mig fullständigt på livsglädje och vissa stunder var mitt enda fokus  att ligga ner blixt stilla på ett precist vis  och andas väldigt lugnt o långsamt för att i just den stunden inte känna smärtan. (Typiskt skulle det då oftast börja klia på näsan, ringa på dörren eller så kom katten och puffade på uppmärksamhet och det onda skar genom kroppen igen.)

- Jag vet hur det är att aldrig få sova en hel natt.
- Jag vet hur det är att inte kunna gå ur sängen utan att först "ladda" med starka värktabletter 30min före uppstigning.
- Jag vet hur det är att inte kunna klä på sig själv.
- Jag vet hur det är att behöva be om hjälp för kunna duscha eller gå på toaletten.
-  Jag vet hur det är att känna sig som en bromskloss och glädjedödare i sociala sällskap för att alla andra ska behöva ta hänsyn till en.
- Jag vet hur det är när man har så ont att den enda lösningen man kan se på problemet skulle vara att bli nersövd med narkos eller att man tog livet av sig.

Idag är jag fri från smärta! Utan att jag visste om det startade jag min läkning i samma stund som jag la om kosten till LCHF.
LCHF är en anti-inflammatorisk kost och genom att reducera omega6 fettsyror samtidigt som man ökar omega3 fettsyran, samt göra en del andra kloka kostval kan kroppen läka ut även de mest besvärliga inflammationer.
Tro nu inte att det är en quick-fix att äta sig smärtfri, för min del har det tagit ett par år - mest beroende på att jag inte gjort rätt från början, därför vill jag ge er med värkproblematik mina bästa kosttips så ni kan bli smärtfria lite snabbare:

- Ät fet fisk ofta! Minst tre dagar/v.
- Ät gärna ägg, fågel, skaldjur, viltkött/lamm eller gräsbetes nötkött
- Undvik griskött (om det är utegrisar som fått har fått bra mat kan du äta det ibland)
- Ät inte charkprodukter (rökt skinka, kassler, bacon, korv etc)
- Frossa i krispiga ovanjordgrönsaker fyllda med vitaminer, mineraler o antioxidanter.
- Tag bort allt gluten/spannmål
- Ät aldrig halv/helfabrikat, laga din mat själv från grunden av bra råvaror.
- Undvik oljor, använd äkta smör, ghee och ekologiskt kokosfett.
- Ät bara sparsamt av nötter/frön
- Tag dubbel dagsdos av ett högkvalitativt omega3 tillskott
- Tag 1msk ekologisk gurkmeja & 1msk mald Ingefära/dag eller motsvarande mängd i kapslar
- Ät lite ekologiskt kokosfett varje dag (mixa i pannkakssmeten, såsen etc)

Lycka till! Du kommer att märka skillnad - redan efter några veckor - sedan blir du succesivt bättre om du inte gör avsteg.

Kram från en som numera kan kramas utan att det gör ont 😉

(PS. Ingela fortsatte här att berätta mer om värk/Pia)

Print Friendly

Postad i Fibromyalgi, Fysisk hälsa, Reflektioner, Värk den av .
Ingela Jönsson

Om Ingela Jönsson

Jag började äta lågkolhydratkost i hopp om viktras efter många års rörelsehinder som jag fått efter en ryggolycka som gjort mig förlamad i benen. Trots 6 års rehabilitering med sjukgymnastik, styrketräning, vattengympa och flera operationer kunde jag inte gå utan kryckor. Jag kunde inte cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid eller ha en aktiv fritid. Jag plågades av ständig värk och trots att jag åt kalorisnålt med minimalt med fett & mycket fullkorn gick jag upp i vikt. Efter omläggning till lågkolhydratkost gick jag ner 10-15 kg väldigt snabbt, sedan tog det stopp. Eftersom jag hela tiden kunde äta gott utan att vara hungrig beslöt jag mig för att fortsätta äta enligt kostplanen. Efter ca 6 månader kunde jag börja röra på mina förlamade tår, balansen kom tillbaka, jag kunde successivt släppa mina kryckor och trots att läkarna sagt till mig att "du blir inte bättre" kan jag idag: cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid och ha en aktiv fritid. Min kroniska värk har försvunnit och jag har återfått min livskvalitet. Idag driver jag en Handelsbod med café och hälsomottagning i Arlöv mellan Malmö och Lund tillsammans med Kicki Käller som är specialiserad på Biokemisk reparation och sockerberoende. Hela vårt sortiment är naturligt glutenfritt och lågkolhydrat, vi är båda utbildade kostrådgivare. Lågkolhydratkost är anti-inflammatorisk och med rätt matplan kan man äta bort många krämpor. Vi hjälper gärna dig som har en besvärlig kropp, du som har provat allt och inte fått den hjälp du behövt av vanliga sjukvården, läs mer om oss på: http://www.arteget.se

39 thoughts on “VÄRKLIGHETEN

  1. CamillaD

    Tack Ingela!:-) Precis vad jag behövde idag!En fråga om fet fisk..är det ok att äta odlad lax? En del säger att det gör mer skada än nytta i kroppen. Ha en fin dag! mvh,Camilla

    1. Ingela Jönsson

      Inläggsförfattare

      Hej Camilla!
      Den odlade laxen är uppfödd på foderpellets och innehåller något mindre omega3 än vildfångad lax, men det betyder inte att den INTE innehåller omega3 - den har trots allt mer än vitfisk ändå. Försök att variera när du handlar, ibland hittar man vildfångad lax till bra pris och då kan man ju frysa in för att ha o varva med den odlade. Min egna favorit fet-fisk är makrill, den är alltid vildfångad och det finns färdigrensad o urbenade filéer i frysdisken till bra pris.

      1. CamillaD

        Tack för ditt svar och alla tips!:-) Låter spännande med fettsyra profilen,det kan nog vara något för mig! Så inspirerande och glädjande att höra att du gått från att må så dåligt till att nu må bra 🙂

  2. Pia

    Jag har ju hört dig berätta detta förut men blir lika berörd varje gång <3 Berörs att du haft så mycket smörta och berörd av glädje att du vänt det genom kosten!

  3. Renée

    Underbar historia! Själv har jag ätit LCHF i ca sex år och haft problem med smärtor i ländryggen från och till i lika många år och tyvärr blir det inte bättre trots att jag håller fast vid LCHF och tränar yoga, går till kiropraktor osv osv. Känner hur hoppet börjar tryta, men provar nu osteopati som jag verkligen hoppas kan hjälpa.

    1. Ingela Jönsson

      Inläggsförfattare

      Hej Renée!
      Visst kan hoppet tryta när man inte får det önskade resultatet, det tog tid för mig att hitta den PERFEKTA balansen i kosten, det går inte att gå efter någon annans matplan eller råd, man måste anpassa till den egna kroppens brister o förutsättningar. Jag gick själv på vattengympa, massage, zonterapi, laserterapi....you name it - allt jag kunde hitta i jakten på ett smärfritt liv, men det var först när kosten blev rätt anpassad som jag fick varaktigt resultat. Det kan alltså räcka att jag äter en portion revbenspjäll/kotlett från gris med hög omega6 och arakidonsyra med industrimajonnäs/sås för att jag ska känna stel/ömhet i leder/muskler dagen efter. Jag försöker äta så rent som möjligt, ekologiskt i den mån kassan tillåter och aldrig färdiglagat/halvfabrikat - på restaurang väljer jag fisk eller vilt med bara grönsaker och kryddsmör (kolla att restaurangen använder äkta smör!)
      Har du gjort en fettsyraprofil test? Där kan man se svart på vitt om det är inflammationer som spökar och vilka fettsyror man har brist/överskott på så blir det enklare att anpassa kosten.

      1. Renée

        En fråga till: trodde att jag fick i mig hyfsat rätt mängd av rätt fetter, men läste nyss att vi som är "gallblåseberövade" kanske inte kan ta upp det nyttiga fettet så bra pga bristen på gallblåsa. Vad tror/vet du om det? Behöver vi större mängd omega3 osv för att få i oss vad vi behöver? Tar redan nu rekommenderade dosen av omega3 samt d-vit i "lchf-dos".

    1. Ingela Jönsson

      Inläggsförfattare

      Hej Eva-Marie,
      Man blandar ut i vatten och tar det som en "shot", det smakar starkt och är inte gott, men man får se det som medicin. Man kan självklart dela dosen på 2-3ggr/dag så blir det inte så starkt.
      Det finns i kapselform också om man inte klarar att svälja med vatten (yoghurt kan vara ett alternativ också)
      Självklart kan man ha det i matlagningen med; såser, grytor, pannkassmet etc...men man vill ju inte att maten ska smaka detsamma alla dagar...;)

      1. Eva-Marie

        Tack, det ska jag nog klara av att ta. En annan fråga, hur gör du med mjölkprodukter? Använder du det? Jag provade att äta helt mejerifritt men då blev det mycket olja istället (majonnäs mm). Har haft ont i ca 15 år så jag tar tacksamt emot alla tips. Tack för att du delar med dig.

        1. Ingela Jönsson

          Inläggsförfattare

          Jag använder helfeta mejerier i matlagningen men undviker yoghurtfrukostar. Mejeriprodukter påverkar inte min värk men det kan ju lätt bli för mycket kolhydrater ändå. Jag har hellre creme fraiche än majonnäs tillexempel eftersom oljan i majonnäsen ger för mycket omega6. Brukar göra min egna majonnäsvariant med helfet cremefraich smaksatt med vitvinsvinäger och fransk senap + örtsalt - jättegod bas till kalla såser!

  4. annalinnea

    Hej Ingela!

    Har nyss börjat äta LCHF pga värkproblem (inte fibromyalgi, men muskelvärk) och tänkte ändra min kost utifrån din lista. Jag har några frågor:
    - Jag äter fet youghurt med grädde, bär och pumpa- och solroskärnor till frukost, och njuter verkligen av det. Men du skriver att man ska äta sparsamt av frön och nötter - varför undrar jag? Och gäller det även mandel?
    - Hur ska man tänka med buljong? Man ska undvika oljor, och det är väl alltid olja i buljong?
    - Högkvalitativt Omega3-tillskott - hur vet man att det är det? Och menar du att man ska dubbla den största rekommenderade dagsdosen? Jag äter Active Care Fiskolja (1000mg) och de rekommenderar 1-3 kapslar/dag. Betyder det att jag alltså ska äta 6 kapslar/dag?
    - Går det bra med färsk ingefära istället för pulver, och hur mycket i så fall?
    - Jag äter fick och ägg, men inte annat kött. Vet du om det är bra eller dåligt ur värksynpunkt?
    Tack för en intressant sida!

    mvh
    annalinnea

    1. Ingela Jönsson

      Inläggsförfattare

      Hej Annalinnea!
      Jag skulle ta bort Yoghurtfrukosten och ersätta den med Fiberhusk pannkaka med förslagsvis kanel med en liten klick grädde. Nötter & fröer innehåller mycket omega 6 och lektiner vilket är dåligt för inflammation o värk. Du kan äta någon paranöt/macadamianöt/mandel eller hasselnöt ibland men inte varje dag och max 20-30g per tillfälle.
      Se till att buljongen är fri från glutamat, maltodextrin eller annan smakförstärkare. Om den innehåller veg.olja är det i så liten mängd att du kan bortse från det.
      Priset på Omega3 kapslar brukar gå hand i hand med kvaliteten. Klipp sönder ett par av dina kapslar o lukta på innehållet, om det luktar unket/härsket har oljan oxiderat och då kan tillskottet FÖRSÄMRA dina inflammationer. Här kan du läsa mer om olika Omega3 tillskott http://www.annahallen.se/ar-alla-omega-3-bra
      Färsk ingefära går utmärkt, svårt att säga en exakt dos - beror på om den är ekologisk etc...Du kan göra ingefärste, det är gott! Häll kokande vatten på en bit färsk ingefära o låt dra några minuter.
      Fisk och är är perfekt för en värkande kropp. du behöver inte komplettera med kött om du äter fisk eller ägg varje dag, köp gärna ekologiska ägg om du kan de har bättre näringsvärde, lax/makrill/sill/skaldjur är toppenbra mat.
      Lycka till!

      1. annalinnea

        Hej och tack för ditt svar! Några följdfrågor:

        Är nyfiken på varför det är bra att utesluta youghurtfrukost - är det på grund av att det är mejerivara, eller något annat? Och hur är det med ost och annat från mejerihyllan när man har värk? (Det är ju väldigt många recept som bygger på feta mejeriprodukter och ost.)

        Och hur ska man förhålla sig till bär och frukt - just ur värksynpunkt menar jag?

        Stort tack för hjälpen!

        1. annalinnea

          Och en sak till ...
          Du rekommenderar dubbel dagsdos av Omega3 i din lista, och på sidan du hänvisade till skriver Anna Hallén att man ska få i sig 1 g EPA/DHA per dygn. Är det den dosen du menar man ska dubbla? Och om man äter fet fisk - ska man minska dosen de dagarna då?

          Varma hälsningar!

          1. Ingela Jönsson

            Inläggsförfattare

            Rätt uppfattat, se till at du får i dig minst 2g EPA/DHA per dygn, de dagar du äter fet fisk kan du minska mängden. Själv kör jag samma dos alltid, det är inte skadligt att äta större mängd - tvärtom. (Men det blir ju kostsamt)

        2. Ingela Jönsson

          Inläggsförfattare

          Hej igen 🙂
          Det är inte yoghurten i sig som är dålig, om man tåler kolhydraterna är mejeriprodukter ok, det är nötterna och framförallt fröerna som är dåliga för en inflammerad värkande kropp. Mycket lektiner som skadar tarmväggen så gifter passerar o kommer ut i blodbanan för att sedan främja inflammationer, omeg6 halten är också hög - framförallt i fröerna. Dock vill jag betona att det inte är TABU med lite nötter ibland, men att äta det varje dag är inte bra om man vill bli av med värken.

  5. Jane

    Vilken ögonöppnare!

    Jag var precis till kopiatorn på jobbet, och i hela min kropp spjärnar det emot, jag har galet ont i lederna, ryggen känns som.. ja iallafall inte min rygg..Ja sa till mig själv, jaha..är det en sån dag när jag bara kommer ha ont.Händerna, obeskrivliga..jag vet inte hur många gånger jag har funderat på reumatism.

    Nu så satte jag mig och slösurfade lite, läste Ingelas reklam för LCHF-butiken, tänkte va gulligt att göra så.. så ser jag ordet värk markerat.. och eftersom det är en sån dag så klickade jag mig vidare.. och läste detta.

    Jag har aldrig ens funderat på att det kan vara grisen.. Jag grillade en stor hög med tunna revebensspjäll i söndags, och har gladeligen ätit dessa. Och nu har jag bedrövligt ont.

    Gissa vem som ska ta en grisfri matperiod. 🙂

    Tack.

    1. Ingela Jönsson

      Inläggsförfattare

      Hej Jane!
      Jag vet hur jobbigt det är när det värker i kroppen, jag tycker absolut att du ska testa "grisfritt" och samtidigt sätta in en rejäl dos med ett bra Omega3 tillskott.
      Min kropp påverkas av arakidonsyran o den höga omega6 halten i "vanligt" griskött, om man kan få tag på kött från utegrisar är det bättre fettsyrasammansättning på köttet och då kan man äta ibland.

  6. Jane

    Hej!

    Ledsen att jag förväxlade era namn i inlägget igår. Klart jag kan höra av mig om hur det går. 🙂

    Det blev att tänka om direkt igår när jag kom hem och maken hade lagat korvstroganöff 😉 Ska jag testa så ska jag testa hela vägen, så jag åt en grisfri kycklingfilé. Jag bestämde mig snabbt för 14dagars testperiod, jag inhandlade Omega3,tar dubbel dos jag vet inte om man behöver det varje dag, men just nu äter jag det. Tack för tipset, och era snabba svar/support.

  7. Anna

    Hej och tack för en intressant sida!

    Jag har provat LCHF ett tag (följt Anna Halléns kokböcker), men känner att jag behöver lite mer kolhydrater för att må bra.

    Eftersom jag äter LCHF pga smärta, inte för viktnedgång, blev jag intresserad av dina råd, och undrar om du kan hjälpa mig lite här? Vilka livsmedel är bäst ur värksynpunkt om jag vill öka kolhydratintaget?

    - frukt och bär
    - råris/quinoa/bulgur
    - rotfrukter
    - potatis
    - fullkornsbröd
    - majs

    eller helt andra saker som du kommer på?

    Jag är också nyfiken på oliv- och rapsolja - du skriver i dina råd att man ska undvika alla oljor, men är det ok med dessa ibland?

    Ha det gott!
    //Anna

    1. Hej Anna!
      Jag skulle rekommendera dig att i såfall först o främst öka med rotfrukter, frukt o bär. Fröer, säd och majs har mer negativa egenskaper. Tänk på att kompensera med livsmedel eller kapslar med extra Omega3 om du äter något med lite mera Omega6 som fröer o nötter etc. Lycka till!
      Visst är det OK med lite oliv/rapsolja ibland, lite nötter eller linfrön - det är balansen i kosten som är det viktiga - öka det som är bra om du fått i dig något som är sämre 🙂

      1. Anna

        Tack! Skulle du vilja skriva lite om varför säd och majs är dåliga när man vill komma tillrätta med värk? (att fröer är det pga av högt omega-6-innehåll läste jag tidigare i dina inlägg).

        Går det att säga något om vilket som skulle vara minst dåligt av potatis/råris/quinoa/bulgur och liknande? - jag tror att jag för att orka med vardagen måste höja kolhydratintaget till ca 100g/dag, och det blir svårt med bara frukt, bär och rotfrukter.

        Allt gott,
        //Anna

    1. Anna

      Ja, jag såg det, jätteintressant! Hoppas på lite mer info om sädesslagen också, för jag skulle verkligen behöva höja kolhydratintaget en del, men vet inte hur.

    1. Anna

      Hej och tack för ditt intressanta inlägg om majs!

      Skulle du vilja förklara varför t.ex. råris och quinoa (och annat sädesslag) är dåligt vid värk?
      Jag har jämfört omega 3 och omega 6-innehåll, och funnit att de innehåller relativt lite omega 6.
      Kokt råris: 0.4g omega 6 /100 g
      Kokt quinoa: 0.9 g omega 6 och 0.1 omega 3/ 100 g

      Är det det höga kolhydratinnehållet som är dåligt, och i så fall varför?
      Eller handlar det om lektiner även här? Jag har läst det jag har funnit om lektiner, och det verkar ju finnas både bra och dåliga sådana.

      Stort tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor. Det är väldigt svårt att hitta djupare information kring LCHF och värk, så det är verkligen uppskattat!

      //Anna

  8. Lågkolhydratkost går ju ut på att äta just mindre antal kolhydrater och de kolhydrater man äter skall komma från bra källor med bra näringsinnehåll och det ska vara lätt för tarmen att ta upp näringen som finns i grödan, det skall också vara arteget vilket varken fröer eller nutidens ris är.
    Ris o quinoa innehåller på tok för mycket snabba kolhydrater, hårda fiber som irriterar tarmslemhinnan. En skadad tarm får sämre näringsupptag.
    Möjligen kan en frisk kropp äta en MINDRE mängd råris/quinoa IBLAND, men en kropp med värk är inte en frisk kropp:)

  9. Anna

    Hej igen och tack för svar! Jag förstår om du tycker jag ställer konstiga frågor : ).

    Visst vet jag att låghydratkost går ut på att äta mindre kolhydrater, men efter några månader med ca 40g kolhydrater om dagen mådde jag väldigt dåligt. Matt, yr och med ett stämningsläge som var farligt nära depression (vilket jag inte känt av innan kostomställningen).
    När jag ökade kolydratintaget (åt mer bär, rotfrukter och lite frukt)steg humöret och kraften kom tillbaka en aning, men inte tillräckligt - jag mådde fortfarande dåligt större delen av dagen.

    Jag provade då att till det andra äta råris, quinoa och bulgur i liten mängd, och mådde bättre. Mitt problem, som jag ser det, är att jag tydligen behöver en hel del kolhydrater för att må bra (nu ca 90g/dag), och enligt mina beräkningar är det inte möjligt att komma upp i detta på bara grönsaker och övrigt som är "tillåtet" enligt LCHF - det skulle i princip krävas att jag inte gjorde något annat än satt och åt ovanjordsgrönsaker hela dagen. : )

    Eftersom jag hemskt gärna vill komma till rätta med min värk vill jag så klart helst av allt "leva enligt boken", dvs med mycket lågt kolhydratintag, men samtidigt måste jag ju orka med livet, annars tjänar det inte mycket till - och det är därför jag ställer alla dessa frågor. Jag vill göra det bästa av situationen och komma så nära en smärtfri kost som möjligt, men på min kropps egna villkor.
    Jag försöker helt enkelt komma på hur jag kan få i mig en mängd kolhydrater som gör att jag mår bra, på bästa möjliga sätt. Har du eller någon annan här mer tankar kring detta - ni borde väl ha stött på fler som jag som inte klarar sig på så få kolhydrater - tar jag tacksamt emot fler tips och idéer.

    Vänliga hälsningar
    //Anna

  10. Hej igen Anna,
    kolhydrater och socker har en ångestdämpande effekt och man kan uppleva att man blir gladare och piggare när man tillfredsställer beroendecenter i hjärnan. Tyvärr är det en mycket dålig lösning som i längden leder till att man hela tiden måste öka sockerintaget (ris, fullkornsprodukter etc omvandlas till socker i kroppen) för att uppnå effekten.
    Prova i stället att äta helt spannmålsfritt och öka mängden ovanjordgrönsaker, lägg till extra kokosfett eller smör i maten. Det blir en omställning i kroppen när den går över från kolhydratsdrift till fettdrift och man kan känna sig lite konstig med huvudvärk, yrsel etc. Detta går över ganska snabbt såvida man inte bryter ketosen med för mycket kolhydrater. Förmodligen har du pendlat ut o in i ketosen eftersom du ligger på ett högre KH intag och pendlar lite upp o ner, då blir det mycket jobbigare och övergångsbesvären blir tuffare. Jag tycker inte att du ska öka till över 40KH, snarare sänka till 25-30 och försöka hålla det där och glöm inte att komplettera med naturliga fetter - ur värksynpunkt är ekologiskt koksfett det bästa. Låt de kolhydrater du äter komma från ovanjordgrönsaker och lite rotfrukter och eventuellt mejeriprodukter om du tål det. Mejeriprodukter innehåller en hel del KH så om du drar ner på dem kan du öka grönsakerna mera.

Kommentera