Socker och sötning

Socker eller?Hur ska man tänka kring socker och hur ska man tänka kring den uppsjö av sötningsmedel som kommer ut på marknaden?  Den här veckan har vi försökt belysa socker och sötning lite grand och menyn ovan är lite  omgjord  och "Sött" har fått en egen flik. Där hittar du information om socker och sötning men också om sockerberoende.

Kostrådgivarna som grupp förespråkar inget särskilt sötningsmedel så du måste själv läsa och ta ställning. Fundera om sötning är ditt bästa val - eller om du ska ha något alls? Kanske är honung eller vitt raffinerat socker ditt val?

Från och med nu så kommer vi att skriva följande där sött förekommer i recepten

”x mängd motsvarande x mängd socker”

Det betyder inte att vi rekommenderar socker, det betyder att OM du väljer ett recept med sött, så väljer du själv det socker eller den sötning som passar din kropp och knopp bäst. Varför vi använder ordet socker är för att det är vad som står på sötningsmedel som jämförelse.

Här nedan hittar du några inlägg med reflektioner från kostrådgivare. Kanske hjälper de dig att ta ställning till om du ska äta socker, sötning eller inte alls.

 

Inlägg om socker och sötning

Kan man säga att fruktos är bättre sockerart än andra för att det finns i frukt? Cecilia Hedkvist reder ut frågan.

Hur påverkar sötning vikten? Anna Hallén berättar.

Finns det något sötningsmedel för känslig mage? Ingela Jönsson tipsar.

Alkohol och socker av Pia Nyberg

Jag föredrar vanligt socker av Pia Nyberg

På lördag kommer Anna Hallén berätta om Aspartam, Stevia och Sukrin (Erythritol).

Print Friendly

6 thoughts on “Socker och sötning

  1. Ethel Loberg

    Jag måste nog medge att LCHF tog fullständigt bort sötbehovet, precis som i "beskrivningen"

    Kan berätta att det misslyckades för mig att köpa irish-muggar fån Dublin på nätet, det fanns ingen "mot faktura" bara kortbetalning och det finns inte på kartan för mig. Men Irish-coffee kan få fortsätta att avnjutas från blomigaste muggen. Men tack för länken, det var kul att få kika in.

    1. Inläggsförfattare

      Jag har själv slutat kolla och räkna på "hög-kolhydrats"-produkter och tänker "för mycket" som mängd 🙂 De få gånger jag gör avsteg så väljer jag det jag tycker mest om.

      Bitten har mycket bra information och ska snart gästblogga hos oss igen!

Kommentera