Se på socker som på alkohol

Den här veckan är det sockervecka här på Kostrådgivarna.se. Märkligt med sockervecka på ett forum som förepråkar lågkolhydratkost. 🙂

Så vad ansar jag om det här med socker och sötningsmedel. I liten dos är det ingen fara men i stor dos en katastrof. Jag tror inte på att förbjuda mat utan tänker att man kan äta allt men väljer det som man mår bra av att äta. Jag var innan LCHF en sockertorsk av rang men idag vill jag inte ens ha det. Jag tillåter mig att  äta allt, men jag vill inte, för jag vet vad det gör för skada i min kropp.

Många äter alldeles för mycket socker och det är det som gör att många mår dåligt i dagens samhälle för att vi äter fel och rör oss för lite i kombination.

Det skrämmande med för mycket socker är inte att man blir sjuk utan det är att man blir fast vid det psykiskt och det är det som gör att vi blir sjuka. Hade inte hjärnan ropat efter mer socker så hade det inte varit något problem. Man behöver  inte vara sockerberoende för att bli fast i sockrets makt. Jag om någon vet hur dåligt man mår av en överkonsumtion men jag vet också att det går att bryta. Många av oss har ett skadligt bruk av socker som kan vara lika farligt för hälsan som ett sockerberoende och det skadliga bruket kan brytas av LCHF. Men alla vill så klart inte och man kan inte tvinga någon till att ändra sin kost.

Det jag kan göra för att folk skall få upp ögonen för att det finns en väg ur en ohållbar kosthållning är att berätta vad jag har upplevt för hälsofördelar med att sluta äta för mycket socker och här har ni listan:

Bättre hy

Bättre syn

Lugn mage

Mindre ångest

Bättre sömn

Gladare

Piggare

Mindre hypokondrisk

Viktstabil

Mer koncentrerad

Inga hål i tänderna

Stabilt blodsocker och ingen risk för diabetes 2

Lägre blodtryck

Bättre fungerande mättnad

 

Ja det var några av de hälsofördelar som jag har uppnått genom att lägga om min kost till lågkolhydratkost. Sen om jag äter socker någon gång när jag känner för det (vilket nästan aldrig händer) så gör det ingenting. Se på socker som alkohol. Ett berusningsmedel som det kan vara värt att bruka ibland om man klarar av det om det inte får för stora konsekvenser för ens hälsa. Det viktiga är faktiskt vad vi äter den största delen av tiden.

Sen får vi inte glömma att livet är väldigt kort och varför plåga sig igenom det. Vem tackar dig för att du led under tiden. 😉 Så ät inte för mycket socker men förbjud dig inte heller från att njuta av det som du mår bra av bara för att någon annan säger att man inte får och strunta för din egen skull i den där förbannade vågen.

Ta hand om dig och ät Ultimat!

IMG_4571

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .
Anna-Maria Johansson

Om Anna-Maria Johansson

Anna-Maria Johansson bor i Kungsbacka och är en före detta elitidrottare/ledare inom konståkning, utbildad pedagog och Lic. Kostrådgivare inom lågkolhydratskost. Hon är tack vare lågkolhydratskosten numera en nykter socker- och brödberoende som brinner för människors rätt till en bättre hälsa som hon är övertygad om finns inom ramen för lågkolhydratskost. Hon driver kostrådgivningsföretaget Ultimat med inrikting mot både privatpersoner och företag genom rådgivning, kurser, föreläsningar och hälsodagar/event. Ät Ultimat!

6 thoughts on “Se på socker som på alkohol

  1. Jag har nog skrivit kommentar på ett annat sockerinlägg. Jag tycker att vi ska undvika socker helt om det bara går. Det finns ett utomordentligt sötningsmedel i Stevia och då menar jag RIKTIG Stevia, inte det där utblandade som finns i livsmedelsbutikerna. Vi kan också vänja oss vid att inte allt ska vara sött för att vara gott plus vara återhållsamma med frukt och bär som också innehåller socker.

  2. ?

    Jag förstår inte riktigt hur man kan rekommendera sockerbruk på en lågkolhydrats-site. Om man absolut behöver sötningsmedel finns ju det naturliga alternativet Stevia t.ex. Och jag tycker inte riktigt det går att jämföra med ett torrt vin heller, som ju framställts naturligt på druvor. På vilket sätt är vitt socker artgen föda, och vilka fördelar för det med sig att stoppa i munnen?

    Sen vet vi ju också att det inte fungerar att blanda hög andel kolhydrater (som socker är) med högfett-kost. Det är ju som bekant ett säkert recept för viktuppgång. Hur kan man rekommendera detta på en site som vänder sig till så många människor som lider av fetma, diabetes-2 etc?

    Förvirrad!

    1. Jena

      Vitt torrt vin är inte heller artegen föda, och man kan framställa många saker naturligt utan att det är hälsosamt för det. Flugsvamp kunde vara ett exempel. Så vad som är naturligt tycker jag är en farlig väg att gå när man ska motivera sina matval. Huruvida stevia är bra eller inte är ganska osäkert. Det är en sak ifall du blandar ner Stevia-bladen i din kaka men normalt handlar det om Stevia-droppar eller socker-substitut och då är det fråga om en rätt hög-processerad produkt, naturligt ursprung eller ej.

      Dessutom är inte att blanda hög andel kolhydrater och högfett-kost något säkert recept för viktuppgång. För många fungerar det på det här sättet, för andra inte. Väldigt stor procent av speciellt icke-diabetiker klarar nog en och annan chokladkaka, som undantag, utan att gå upp i vikt, när man äter högfettkost till vardags.

      Anna-Marias poäng, som jag förstod den, var väl främst att socker är något man kan njuta av i moderation nu och då (t.ex. någon gång i året), förutsatt att man inte är sockerberoende eller har andra orsaker att undvika det (t.ex. diabetes, övervikt eller att man helt enkelt inte tycker det är så gott att det är värt hälsoriskerna).

    2. Precis som Jenna skriver så ska man nog vara försiktig och tro att allt som är från naturen är bra. Torrt vitt vin framställs av druvor (eller druvkoncentrat, eller druvjuice med tillsatta aromer) men det blir en kolhydratsmängd som man kan jämföra med socker. Det gör ju inte att vin blir nyttigt ur kolhydratssynpunkt. Då skulle vi inom low carb även kunna äta vindruvorna 🙂

      Min poäng är att vi inte ska gå från fettskrämd, till kolhydratsskrämd. Om man någon gång väljer sött, låt var och en välja sin favorit. Må det vara vin, choklad, kaviar eller honung. Och, för den som tål fler kolhydrater, njut av rotfrukter och någon frukt och vi som inte fixar det får lära oss leva med det.

  3. Jag förstår faktiskt din förvirring! Jag tycker själv det är förvirrande att läsa alla kakrecept på lågkolhydratsbloggarna och förstår inte varför vi ofta får frågan om vilken sötning som är bäst.

    Men därför har vi också lyft socker och sötning denna vecka. Vitt socker är absolut inte artgen föda och det finns inga fördelar med att stoppa det i munnen. Om du läst mina inlägg så skriver jag också att jag INTE på något vis rekommenderar socker i en hälsosam diet, jag berättar att jag väljer socker framför sötning, de FÅ FÅ FÅ tillfällena som jag väljer sötning. Om du tar Stevia från den gröna plantan så är det ju naturligt, men de flesta inom lågkolhydratsvärlden använder sig ju av det vita pulvret och det är inte alls naturligt. Mer om det imorgon.

    Sajten vänder sig till ALLA som önskar äta en glutenfri lågkolhydratskost. Några av er har diabetes och ni mår bäst av få kolhydrater. Några av er är friska, normalviktiga och sportande och ni tål en hel del fler kolhydrater. Vilken nivå man tål måste man själv ta reda på, förslagsvis med hjälp av en kostrådgivare.

    Jag tycker att konsumtionen av sötning har blivit hysterisk och en del tror till och med att det är nyttigt. Men om någon sätter in 1 msk honung i ett lchf-recept för 10 personer så går en del i taket – samtidigt som man kan dricka vin och äta mörk choklad samma dag. Den biten har jag också försökt belysa genom att jämföra olika livsmedel med varandra.

    Blev det tydligare nu? Annars, fråga gärna på!

Kommentera