Lite fler tips för en värkfri framtid

Efter att ha fått stor respons på mitt förra inlägg som handlade om värk och hur jag själv ändrat mina kostval för att läka ut inflammationerna som skapar värk fortsätter jag lite i detta tema, jag vet att många med samma eller liknande värkproblematik vill få lite mer tips och råd mot en framtid med högre livskvalitet.
Som jag betonade i förra inlägget handlar det mycket om att se till att balansera intaget av fettsyror, speciellt förhållandet mellan omega3 och omega6. Det är inte så att man ska ta bort ALL omega6 - det är en fettsyra som kroppen måste ha, men absolut inga stora mängder. Omega3 kan man däremot ösa på bra med, ät mycket fet  fisk & skaldjur och komplettera med omega3 tillskott av hög kvalitet. Här hittar du bra information om lite olika omega3 tillskott.
Ibland blir vardagen inte som man har planerat, plötsligt slår stressen till, oförutsedda saker inträffar och det man planerade att äta blir inte av - man gör sämre val av olika anledningar. När detta har hänt kan kroppen svara ganska snabbt med akut värk, speciellt om det upprepas flera dagar i rad - försök därför att kompensera med extra näringstät mat eller kosttillskott vid dessa tillfällen. Om du exempelvis ätit något med mycket nötter/fröer i eller en stor mängd charkprodukter kompletterar du med en extra dos av omega3/gurkmeja och ingefära.

kal

Att försöka äta ekologiskt/närodlat, gräsbeteskött, lamm och dessutom köpa kosttillskott blir ganska dyrt, mitt råd är att i allafall försöka köpa ekologiska ägg och utesluta allt griskött/charkprodukter . Ofta kan man köpa kyckling till bra pris, sill är billigare än lax och den ekologiska vitkålen är både dryg, supernyttig och human i priset. Försök att äta omega3 tillskott åtminstone de dagar du inte ätit någon fet fisk.

 

Här är några fler bra tips som har hjälpt mig:

  • Byt ut majonnäs mot cremefraiche sås smaksatt med vitvinsvinäger o fransk senap
  • Fest & kalas? I stället för LCHF bakverk med nötmjöler kan du göra kesokaka, Huskplättar/våfflor m grädde & bär eller Pannacotta
  • Byt ut rökt skinka/kassler/chark mot hemgjord lågtempad stek/rostbiff/tjälknöl som du gör själv eller skiva kall stekt kycklingfilé i tunna skivor som pålägg.

 

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .
Ingela Jönsson

Om Ingela Jönsson

Jag började äta lågkolhydratkost i hopp om viktras efter många års rörelsehinder som jag fått efter en ryggolycka som gjort mig förlamad i benen. Trots 6 års rehabilitering med sjukgymnastik, styrketräning, vattengympa och flera operationer kunde jag inte gå utan kryckor. Jag kunde inte cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid eller ha en aktiv fritid. Jag plågades av ständig värk och trots att jag åt kalorisnålt med minimalt med fett & mycket fullkorn gick jag upp i vikt. Efter omläggning till lågkolhydratkost gick jag ner 10-15 kg väldigt snabbt, sedan tog det stopp. Eftersom jag hela tiden kunde äta gott utan att vara hungrig beslöt jag mig för att fortsätta äta enligt kostplanen. Efter ca 6 månader kunde jag börja röra på mina förlamade tår, balansen kom tillbaka, jag kunde successivt släppa mina kryckor och trots att läkarna sagt till mig att "du blir inte bättre" kan jag idag: cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid och ha en aktiv fritid. Min kroniska värk har försvunnit och jag har återfått min livskvalitet. Idag driver jag en Handelsbod med café och hälsomottagning i Arlöv mellan Malmö och Lund tillsammans med Kicki Käller som är specialiserad på Biokemisk reparation och sockerberoende. Hela vårt sortiment är naturligt glutenfritt och lågkolhydrat, vi är båda utbildade kostrådgivare. Lågkolhydratkost är anti-inflammatorisk och med rätt matplan kan man äta bort många krämpor. Vi hjälper gärna dig som har en besvärlig kropp, du som har provat allt och inte fått den hjälp du behövt av vanliga sjukvården, läs mer om oss på: http://www.arteget.se

4 thoughts on “Lite fler tips för en värkfri framtid

  1. Monica Löfsved Pettersson

    Tack Ingela för Ditt härliga inlägg och presentation! Det är så inspirerande att läsa om hur Du kämpat-kämpar i motvind /Vårdapparaten/ och vinner, vinner ,vinner!!! Önskar Dej lycka till i fortsättningen!
    Är LCHF-are med övertygelse sen 6 år tillbaka! Härligt!
    Må väl och glad vår! // Monica

  2. CamillaD

    Tack Ingela för dina inlägg om värk,dom är verkligen super! En sak som jag funderar mycket på är vilket som är sämst för en inflammerad kropp,kasein eller den omega 6 som finns i oljor/majonäs (äter nästan ingen omega 6 förutom det). Jag tycker att man hör så olika hela tiden och blir inte riktigt klok på hur jag ska göra.Har hört flera reumatiker som blivit bättre utan kasein samtidigt vill jag inte äta massa omega 6 och då blir det ju inte så mycket kvar att välja på..Tack för all hjälp och ha en fin dag!Mvh Camilla

Kommentera