Backträning

blogger-image-1935410466

Den ser ganska lätt ut, backen jag springer i. Men det är den inte. Den är brantare än man kan tro – och längre.

Backträning är hård träning. Men det kan det vara värt. Om det är så att man siktar på att bli starkare och snabbare. Och på att få ännu bättre kondis.

För mig passar backträning ypperligt. Trots ansträngningen uppför, ibland nära spygränsen, tycker jag om denna träningsform. Snart nog är man uppe på toppen och kan pusta ut för att sedan i lugnt tempo ta sig ner igen. Antalet upprepningar går av bara farten och sedan är det bara att ta sig hem igen. På mindre än en timma har man gjort ett riktigt bra pass.

Är du sugen på backträning? Oavsett om du är nybörjare eller inte så starta med cirka 20 minuters uppvärmning och därefter lite smidighet. Välj ut en backe som tar ca en halv till en minut att springa uppför. Spring så fort att du orkar hålla samma fart första som sista gången. Är det en brant backe så tänk på att korta steget något. Försök också att hålla tempot i hela backen.

Antal repetitioner beror på hur ofta du gjort detta och hur tränad du är. Men börja med ett par upprepningar. Gå en liten bit och jogga sedan sakta nerför resten av backen. Nästa gång kan du öka antal gånger.

Det är underbart när våren väl kommer och man kan ge sig ut. Ett backpass i veckan är inte alls dumt. Och lite styrka på det, kryddat med smidighet och stretching.

Print Friendly

Kommentera