Lite sömn, dålig mat och nedbrytande träning

Dagen efter Vasaloppet dyker den förkylning, som jag hela vintern lyckats förhindra, upp.

Då släpper allt. Pressen på fler skidmil och pressen på att hålla mig frisk. De tre viktiga delarna för att hålla sig frisk försakas totalt. Det handlar om sömn, kost och träning.

Vasaloppet innebär alltid två nätter med minimal sömn. Åtminstone för mig. Lördag kväll lägger vi oss i och för sig väldigt tidigt - men mycket sömn blir det inte innan klockan ringer 03.00. Efter timmar av nervositet. Jag hinner liksom aldrig somna. Söndag natt är inte bättre den. Först efter att klubbens siste man gått i mål, startar hemresan. En hemresa i buss, med öm kropp efter många timmars hård skidåkning, är inte bästa oddsen för sömn. Krampen någonstans i kroppen är nära hur man än sitter eller halvligger i sätet.

Många anser - kanske med rätt - att jag är petig (själv skulle jag säga noga) med maten. Jag äter till övervägande del lågkolhydratkost, bara undantagsfall socker och gluten. Men. På lördag morgon, dagen före Vasaloppet, då jag efter första natten på hårt underlag i omklädningsrummet till Lima skolas gymnastiksal, intar skolans frukostmatsal -  bryter jag fullständigt den linje jag annars går efter. Jag äter "som vanligt", det vill säga det som serveras och det som alla andra oftast äter. Jag håller inte på och joxar med egen mat. Det är nog utmärkande att jag som enda person i bussen inte kladdar med Vitargo eller liknande kolhydratdryck. Dessutom har jag till fredagkvällen med mig egen ekologisk och näringsrik mat 🙂 Till skillnad mot Eldoradoköttbullar och snabbmakaroner. Söndag morgon klockan 03.30 äter jag dagens första mål. Sen blir det vatten varvat med sportdryck samt några tuggor av den bulle som serveras. Efter målgång är jag inte hungrig. Det är svårt att äta när man tagit ut sig fullständigt. För mig blir det en fika i Mora innan den sena hemfärden. Vi stannar sedan i Borlänge - på McDonalds (!!) för ett nattmål.

Lägg så till sex timmars skidåkning med många timmar på en hög puls - det är allt annat än uppbyggande för immunförsvaret.

Kan alltså sammanfatta Vasaloppshelgen med lite sömn, dålig mat och nedbrytande träning. En förkylning är i detta läge inte helt oväntad. Men vad gör det? En förkylning innebär vilodagar och de är behövliga. Sen är det bara att köra i gång igen.

Det är ju ett Vasalopp 2014 också.

blogger-image-472914106

 

Print Friendly

Kommentera