LCHF på Madeira

LCHF på Madeira
LCHF på Madeira

 

Naturlig mat när den är som bäst

Nu har jag utvilad kommit åter till den snöiga vardagen efter två härliga veckor på Madeira. Jag och Särbo L njöt av en riktig hälsoresa, med god mat och mycket motion. I det här inlägget beskriver jag hur en matdag kan se ut för oss, det är många som undrat hur jag äter för att må så bra som möjligt.

Två helt stressfria veckor på den vackra och dramatiska ön ute i Atlanten fick oss båda att tappa någon centimeter runt magen och samtidigt bygga på lite nya muskler.

Det blev många stärkande promenader i backarna runt hotellet, längs levador och på de branta gatorna nere i Funchal. En sak som är minst lika viktig för välmåendet som mat och motion är sömnen. Jag lyckades koppla av riktigt ordentligt de här veckorna, inte minst från allt skrivande och läsande på datorn. Har inte sovit så här bra och länge på många år.

Vår spis på Lido Monumental
Vår spis på Lido Monumental

Eftersom vi båda numer lever ett glutenfritt och i stort sett sockerfritt liv, så lagar vi den allra mesta maten själva i det lilla köket på hotellet. Vi bodde mitt i Lidoområdet på Four Views Monumental Lido, de hade ett riktigt bra kök i de större lägenheterna med balkong mot havet.

Ute på restaurang kan man också äta bra på Madeira som LCHF-are. Kött, fisk, kokta grönsaker, sallad och vitlökssmör serveras överallt. Här en bild på grillad bacalao, saltad torsk, som jag åt på en bussresa till Porto Moniz. Blev rejält mätt på den stora fiskbiten, smöret och lite av den enorma portionen kokta morötter.

Grillad bacalao
Grillad bacalao

Madeira erbjuder ett överflöd av fina råvaror på fisk, kött och grönsaksfronten så jag som matnörd tycker ju att det är roligare att laga själv än att gå ut och äta. Billigt blir det och bra för hälsan eftersom man inte riskerar att få i sig det som fungerar mindre bra i kroppen.

Fisk och skaldjur köpte vi många gånger både i saluhallen i Funchal, men även i de manuella fiskdiskar som finns i många butiker, de bästa i kedjan Pingo Doce's butiker. Favoriten är Espada, en djuphavsfisk som fångas med lina och krok ner till 800 meters djup. Den svarta och mycket fula fisken med det fantastiskt goda köttet fiskas bara utanför Madeira och Japan. Den serveras på de flesta restauranger på traditionellt vis med smörstekt banan, så det testades ju även hemma. Mycket gott.

Espada med smörstekt banan
Espada med smörstekt banan
Espada
Espada
Tropiska frukter i saluhallen
Tropiska frukter i saluhallen

Smör används mycket traditionellt i kosten på Madeira, så det fanns många goda sorter att välja på i butikerna. Många paket kommer från grannön Azorerna där det bedrivs mycket kött- och mjölkproduktion. Gräsbeteskött köpte vi i en lokal slakteributik bredvid saluhallen, både gris och nöt har mycket god smak. Det blev även en del kalkonkött, som på portugisiska heter Peru. Tropiska frukter växer sig otroligt goda på den varma och fuktiga ön, så det blev lite av den varan blandat i maten också.

Nötfrukost

Vi började dagen som vanligt med min nötfrukost som består av 1 dl blandade nötter. Jag brukar köpa paranötter, valnötter, hasselnötter, mandel och cashewnötter och äta dem i en liten skål med ca 20-30 gr smör i små tärningar över.

Jag hade med rätt mycket nötter som jag köpt från LCHFbutiken men hittade också ekologiska i en hälsokostbutik inne i Funchal.
Vi har båda ätit den här frukosten ända sen förra våren, den mättar mycket gott och ger väldigt bra energi inför en träningsfylld dag. Det var efter en föreläsning med Anna Hallén i fjol vår som jag började äta den här enkla typen av frukost, som smakar fantastiskt gott.

Nötfrukost med kaffe

Anna berättade att en deciliter av blandade nötter ger dagsbehovet av många livsnödvändiga mineraler och spårämnen som vi kan ha svårt att få i oss annars. Jag som bara äter 3 mål mat om dagen och nästan aldrig nåt emellan, kunde inte se hur jag skulle få i mig så mycket nötter annat än att äta dem som ett enskilt mål. Valet föll då på att börja med dem till frukost, nu kan jag inte tänka mig att äta något annat på morgonen. Med smöret till blir det både mättande och lätt att få ner de annars torra nötterna.

Nötter ger ett mycket gott tuggmotstånd och tillsammans med normalsaltat Valio eller ett annat smakrikt smör blir känslan lite som att tugga på en riktigt grov smörgås till morgonkaffet. Jag som tycker om smaken av smör vill ju hellre äta det naturellt än som många gör idag, smälta ner det i kaffet.
Att tugga maten ger dessutom en bättre mättnadskänsla, man kan ju jämföra det lite med hur torftigt det kändes förr när man försökte banta sig ner i vikt genom fasta eller pulverdieter.
Vi står oss på den här nötfrukosten fram till lunch, som består av ca 200 gr kött, fisk, skaldjur eller fågel tillsammans med stekt svamp, lök, ägg, paprika, spetskål, pumpa, blomkål eller liknande grönsaker med lite kolhydrater.
Middagen ser i stort sett ut på samma sätt, med ca 200 gr av något proteinrikt med grönsaker och smör till. Ca 25-50 gram smör äter vi tillsammans med maten, utöver det som maten steks i. Mer smör om det är magert kött, mindre om det ar hög fetthalt.

Smör från Madeira och Azorerna
Smör från Madeira och Azorerna

Vi testade många av de olika sorters smör som fanns att köpa i affärerna, alla väldigt goda med bra syra och sälta. Med en nötfrukost i soluppgången vid 8-tiden, lunch vid 13 och middag vid 18 mådde vi gott och var mätta och nöjda hela tiden emellan målen.

Det känns väldigt bra att man på bara 2 veckor kan känna skillnad både på konditionen och på måtten, då märks det att vi ätit på ett för oss riktigt bra sätt.

Fläsk med champinjoner och lök
Fläsk med champinjoner, paprika, lök och timjan
Stekt kalvlever med lök och ägg
Stekt kalvlever med lök och ägg
Saluhallen i Funchal
Saluhallen i Funchal

På bilderna i inlägget kan du se lite av det vi ätit under veckorna, lättlagad mat som går snabbt att få till även när man bara har två små kokplattor. Vi köpte en liten teflonstekpanna som komplement till den större, rostfria. På det klarade vi oss riktigt bra, använde annars bara en av kastrullerna några gånger till fiskgryta och för att koka grönsaker. Det fanns även micro men den använde vi inte alls.

Tillbehöret till maten bestod varje dag av en blandsallad på frisée-, rosé- och machésallad som fanns att köpa färdig påse på Pingo Doce. På salladen smulade jag ädelost eller getost och gjorde en dressing på färdigköpt majonnäs med extra olivolja för en större dos av nyttigare fett. Färska örter som timjan och bladpersilja ingår dagligen i maten, det ger både massor av smak och näring. Lite mango, kiwi, jordgubbar eller ananas får också slinka med i salladen ibland, det förhöjer smaken enormt men ger inte stor blodsockerhöjning i samband med maten.

Räksallad med ägg, mango och färskost
Räksallad med ägg, mango och färskost
Sallad med valnötter, grillad paprika och jordgubbar
Sallad med valnötter, grillad paprika och jordgubbar

Vin till maten förekommer mycket sparsamt i mitt kök även när det är semester. 1 flaska rosé och en halvflaska halvtorr madeira blev det under de här veckorna. Två gånger lyxade vi till det med dessert, en kula hemgjord italiensk gräddglass från en närbelägen glassbutik. Sällsynt njutning för oss numer, men är det semester så...

Det här var den bästa glass jag smakat på mycket länge, men efter två gånger bestämde vi att det fick räcka. Särbo L som är sockerberoende får ökat sug så fort han äter nåt med socker i, så då är det lika bra att undvika det helt. Även sötningsmedel ökar sockersuget för honom, så vi använder inte stevia eller sukrin i bakverk eller desserter.

Efter den här resan är nu batterierna laddade för fullt så nu blir det kul att sätta igång med de sista förberedelserna inför fotograferingen av min nya kokbok. Den kommer att heta Långkok för GI, Paleo och LCHF och kommer ut i augusti. Här kan du läsa mer om den hos Adlibris.

Det här blev ett långt inlägg om allt gott man kan njuta av på en semester. Den här gången får du ett enkelt recept på min goda dressing som gör salladstallriken riktigt njutbar.

Majonnäsdressing

  • 1 dl majonnäs, här recept på min hemgjorda
  • 2 msk kallpressad olivolja
  • 2 msk vatten
  • 1-2 tsk äppelcidervinäger
  • Havssalt
  • Nymald vitpeppar

Vispa ihop majonnäsen med oljan så det blir slätt. Tillsätt vatten och vinäger efter smak. Salta och peppra. Förvara i kylen och ringla över salladen.

 Birgitta Höglund på Madeira

Print Friendly

8 thoughts on “LCHF på Madeira

  1. Inläggsförfattare

    Tack, Ti. Ja, det var alldeles underbart 🙂 Min gamla blogg kommer att finnas kvar för alla att använda som ett öppet receptarkiv.
    Bloggen är fortfarande lika välbesökt trots att jag inte uppdaterat på precis 9 månader. Ca 12-1800 visningar per dag 🙂

  2. Inger

    Hej Birgitta!
    Så roligt att höra om din resa och all god mat ni åt. Jag tycker som du att det är så roligt att leta efter och fixa den mesta maten själv när vi är ute och reser (vilket vi gör en hel del) Härligt att det fungerar att äta LCHF även när man reser och att det går bra att ha med Wraps på flyget så att man klarar den biten också. 🙂

    1. Inläggsförfattare

      Visst är det härligt att botanisera bland all ny mat när man är på resa 🙂 Just att ta med egen mat gör även resan till en mycket trevligare upplevelse. Just det flygbolag (Sata från Azorerna) vi åkte med serverade den i särklass sämsta flygmat jag sett. Pasta, vitt bröd och muffins...
      Vi hade beställt glutenfritt, det var kycklingsallad och stek med spenat, morötter och bönor på nervägen. På vägen hem rökt laxsallad och varmrätten kycklingbröst med samma grönsaker som på nedresan. Medhavda ägg och smör gjorde vår måltid till en njutning 🙂

Kommentera