LCHF för nybörjare 3….mål+du+motivation= det finns många sätt att äta LCHF rätt…

I dagens kvalificerade lektion ska vi på ett enkelt och kanske på ett briljant vis försöka kartlägga och förstå att  det finns flera sätt att äta rätt på. Vi råkar visst vara lite olika... och det om något är väl det härligt det?

Ja du, LCHF kan rymma rätt mycket allt från galna fettfanatiker till snasksugna bakälskare. Det sköna är att du kan välja vem du vill vara utifrån ditt mål, din kropp och din motivation.

I de ena lägret har vi dem som käkar ister, pratar om inuiter och som funderar på att börja äta köttet rått, klä sig i höftskynke och jaga kaniner på grönområdet utanför villan och i andra änden har vi dem som äter en kaka istället för mat, visserligen en LCHF kaka men dock en då en liten kakelilkaka och sen får vi inte glömma dem som älskar att mäta, forska och sticka. Olikheterna finns men vi guppar alla runt i en härlig LCHFocean tillsammans.

Mål
Beroende av vad det är du vill uppnå kan din tallrik se lite annorlunda ut. Är du under viktminskning kanske det ser ut på ett vis. Vill du vara viktstabil kanske du kan du kan dricka vin och käka choklad, vill du låta bli att trigga ett sockerberoende ser det ut på ytterligare ett sätt. Kanske har du mål som även innefattar att minimera din miljöpåverkan eller andra etiska aspekter. Målet kan vara föränderligt över tid. Just nu kanske du inte orkar ta tag i tex vikten. Håll då upp, ät för hälsa och ta ett ryck med viktminskningen när du laddat upp motivation. Gör inte halvhjärtade evighetslånga försök  för då går du runt med en ständig känsla av misslyckande.

Frågan att ställa sig: Vad har jag för mål just nu?

Blir du fin av vin?
Blir du fin av vin?

 

Du
Våra kroppar gillar alla naturlig mat, det är det de är designade för att äta men vi har ändå olika förutsättningar och olika biokemi. Kanske kan du äta lite så där hipp som happ utan att det händer något revolutionerande, kanske får minsta lilla avsteg från planen  förödande konsekvenser. Här kommer den spännande delen: att lära känna sig själv och vara ärlig. Kan jag dricka vin utan att vikten står still? Klarar jag av att äta en kanelbulle eller slår det ut min mage? Klarar jag av sluta äta nötter, eller knaprar jag till skålen är tom? Slutar jag äta när jag är mätt? Mår jag bra på turkisk yoghurt till frukost eller skapar det onödigt sug? Händer det något när jag äter bär och grädde?

Frågan att ställa sig: Hur fungerar min kropp?

 

Motivation
Att bara lägga om sin kost till LCHF är ett enormt jättekliv i rätt riktning. Du är motiverad om du gör det. Motivation är dock ständigt föränderligt. Tydlig målbild, delmål och belöningar är viktigt. Det krävs motivation för att styra förändringen dit du vill. Fråga dig varför du har du det mål du har och vad det innebär när du når dit. Glöm inte bort att njuta av resan och älska varje cell i din kropp.

Frågan att ställa sig: Hur mycket vill jag det jag vill?

Superenkelt eller hur?  Bara att addera ihop mål+du+motivation så vet du vart just du ska styra skutan på vår gemensamma ocean.

 

Lev väl, var snäll och älska dig själv!

Print Friendly

Postad i Motivation, Reflektioner den av .
Johanna Lanner

Om Johanna Lanner

Johanna är kostrådgivaren med författartalang och fyller sina inlägg med finurligheter, ironi och allvar. Johanna är utbildad massör, hudterapeut och kostrådgivare samt har läst ledarskap, humanekologi, filosofi, idrottspsykologi och friskvård. Målet för Johanna är att ingen tjockis någonsin ska behöva känna sig lika misslyckad som hon gjorde. Blogg.

One thought on “LCHF för nybörjare 3….mål+du+motivation= det finns många sätt att äta LCHF rätt…

Kommentera