Fällor vid drömmen om viktminskning

KolhydraterFör de flesta finns ingen plats för yoghurtfrukost med nötmüsli. Är nu detta fel eller onyttigt? Nej, men de flesta kvinnor har svårt att gå ner på dessa frukostar.

Det finns vanligtvis inte heller utrymme för mellanmål med grädde och bär. Är det då onyttigt? Nix, men allt du äter utöver maten minskar din möjlighet till viktminskning. Maten du äter är till för att du ska må ditt allra bästa. Kroppen behöver näringsämnen för alla sina uppgifter. När de uppgifterna är klara så lagrar kroppen resten som fett…. Det finns ingen mörk choklad. Men det är väl nyttigt? Japp, faktiskt jättenyttigt. Men nyttigt och viktminskning är inte samma sak. Allt du äter utöver maten minskar din viktminskning. För några betyder det att de kan äta lite utöver och ändå gå ner. För andra betyder detta att det minsta lilla som det äter utöver maten stoppar viktminskningen. (Min kropp är sådan!) Men nu när jag är klar kan jag äta mörk choklad. Jag går inte upp av det och vanligtvis triggas jag inte heller till mer ätande. Hur fungerar DU? Det finns fler saker att ta hänsyn till.

Är du sockerberoende kommer tyvärr nyttigheter som nötter troligtvis att trigga dig. Då får du ta bort dem. Tänk på att den nöten som brukar innebära störst problem är cashewnöten. Nej, den är inte dålig. Men för sockerberoende brukar det vara den som skapar mest problem.

För några är även röd paprika, körsbärstomat och vitkål en trigger. Ta inte automatiskt bort allt. Känn efter, hur fungerar du?

Ost och mejeriprodukter är också något att fundera över. En bra regel kan vara att är bara ost i matlagningen och aldrig mer än 3 del vita rinnande mejeriprodukter per dag. Om de inte är triggers förståss, för då ska de bort.

Tar du bort mer än du behöver kommer du troligtvis uppleva att din uppoffring är för stor. Tar du bort mindre än du behöver kommer du troligtvis upptäcka att du hela tiden tappar den menyn du har bestämt dig för.

Vinsten måste alltså vara större än uppoffringen.

Ät inte livet. Lev det!

Print Friendly

3 thoughts on “Fällor vid drömmen om viktminskning

  1. Kicki

    Tack, som vanligt nyttig info
    En undran angående denna text : En bra regel kan vara att är bara ost i matlagningen och aldrig mer än 3 del vita rinnande mejeriprodukter per dag
    Hur mycket ost är det som menas med i matlagning ?
    Är mozzarella, 125 gram, ok ?

    Och sen står det 3 del vita rinnande mejerier, menar du 3 dl ?

    Tack på förhand 🙂

  2. Eve

    Hej!

    Du skriver att det kanske inte finns plats för mellanmål om man som kvinna vill gå ned i vikt. Hur ser det ut om man är sockerberoende och vill gå ned i vikt? Borde vi äta mer regelbundet med mellanmål, eller kan vi äta 3 mål om dagen med?

    Mvh
    Evelina

Kommentera