Den bortglömda naturliga sötman

Jag läser just nu boken Sötsug av Johan Frisk. Den handlar om sockrets historia från upptäckten fram till idag. Socker är en av människans allra starkaste drifter enligt Johan. Konsumtionen har ökat lavinartat de senaste åren och det är inte det vanliga sockret utan sötningsmedel och varianter av socker som maltodextrin, fruktos, druvsocker mm. Varianter av socker som har högre GI än vad vanligt socker har och som skickar ut mer insulin än vad socker gör och som ni vet så är ju insulin fettinlagrande och vi blir alltså fetare, hungrigare och sjukare av det. Detta finns i färdigmat, drickor, charkuterier, bröd och all möjlig mat man kan tänka sig. Så för det första så har socker bytts ut mot andra farligare former av sött och för det andra har vissa former av sött bytts ut mot sötningsmedel som inte höjer blodsockret.

Sötningsmedlen kan låta bra eftersom de inte höjer blodsockret, inte ger någon insulinutsöndring men de upprätthåller vårt begär efter det söta. Det finns ett aber här och det är att hjärnan har ett minne som kan spela kroppen ett spratt. Den kan säga till bukspottkörteln att skicka ut insulin när man känner en söt smak. Det här är förmodligen individuellt men har man ätit mycket sötsaker så kan kroppen ha lärt sig att förbereda sig på detta sätt. Då får man samma negativa effekt av insulinet som om om skulle ha ätit riktigt socker. Man blir alltså hungrigare, går inte ner i vikt, man upprätthåller ett sötsug och man ger inte den naturliga sötman en chans. Detta skriver Martin Ingvar och Gunilla Eldh mer om i boken Hjärnkoll på vikten.

Innebär LCHF bara naturlig sötma eller är det även en artificiell sådan? Alla skapar sin egna version av LCHF men jag tycker att det är viktigt att fundera på socker ur ett samhällsperspektiv.

Tänker man på socker i ett historiskt perspektiv och på det faktum att sockerproduktionen var en av inkörsportarna till slaveriet som Johan skriver om i boken så får socker en väldigt fadd eftersmak. Det är inte bara det att sockret är farligt i för stora mängder utan det har en historia av slaveri i bagaget samt en förljugenhet där företag mutat, undanhållit och förvrängt sanningen för att sälja sitt socker. Socker är och har varit big business och jag vet inte om jag vill stödja den industrin. Det gäller även lightprodukter där företag vill tjäna pengar på att sötsuget är en av människans starkaste drifter. Jag gillar det inte alls. Även om jag förstår de som brukar det.

Jag har själv varit en Cola Light-drickare av stora mått. Jag drack det till frukost, lunch och middag samt däremellan till frukter. Det var gott, jag upprätthöll mitt sötsug och jag blev inte tjock eftersom det inte innehöll några kalorier. Perfekt tyckte jag då. Men det gjorde att jag blev ännu mer hungrig, sugen och att jag hade utvecklat en smak för det söta som var konstgjord. Ett äpple smakade surt, paprika ingenting och inte heller hallon eller jordgubbar. Nu på LCHF när jag är helt socker- och sötningsmedelsfri så har jag fått tillbaka mina smaker och även det minst söta smakar sött. Vitkål, bär, grönsaker smakar sött och den sötman räcker för mig idag. Jag smakade på Pepsi Max för ett år sedan och jag höll på att spy. Det smakade hostmedicin. Så från att ha druckit det till frukost, lunch, middag och mellanmål så kan jag verkligen inte dricka det idag när jag är avgiftad. Underbart!

Internet svämmar över av bakböcker, sockerersättningar, lightprodukter som inte höjer blodsockret. Mycket av detta hos de som säger sig äta LCHF. Mer sockersmak hos de som äter LCHF. Va!? Skulle inte LCHF vara sockerfritt? Det är här man ser hur stark sockerdriften är och sockerberoendet. Vi kan inte släppa det söta trots att vi äter LCHF. Bara för att vi släpper det som höjer blodsockret betyder inte att vi skall ersätta det med något annat artificiellt som smakar sött men inte höjer blodsockret. Jag tycker att det blir helt fel här.

Jag säger inte att sötningsmedel inte borde finnas och skall bort helt men jag säger att det gäller att vi tänker oss för lite och blir medvetna om vad vi gör och vad det är för industri vi stöttar. Visst är det mysigt att baka, det tycker jag också och jag bakar LCHF-saker när det är kalas osv, äter det inte längre själv dock, med reservation för framtida matorgier som jag kan hamna i, dock alltid på LCHF-vis numera. 😉 Jag använde sötningsmedel jättemycket en period i början av min LCHF-tid, när jag inte riktigt hade kommit ur mitt sockerberoende, så jag vet hur det är att söka ersättare för sin drog.

Jag är lite bedrövad över att vi inte låter den naturliga sötman segra. Varför håller vi på med de artificiella sötningsmedlen?  Stevia är den nya produkten på marknaden som skall vara så bra men den är lika konstgjord om man inte använder själva växten rätt av. Den naturliga sötman är bortglömd. Paprika, vitkål, bär. Jordgubbar smakar himmelskt när man är avgiftad. Vad hände med honung? Hellre det eller frukter i naturlig förpackning om man tål det. I rimliga mängder dock.

Sen har jag en annan aspekt på det här med LCHF-bakning och sötningsmedel. Kanske lite provocerande? Om man tål socker och inte är sockerberoende varför då använda sötningsmedel? Om man bara äter lite och kan äta lite så kan man lika gärna använda den naturliga honungen. Jag tror dock att det lurar ett missbruk/beroende bakom alla dessa bakböcker och Celciusdrycker. Om inte så hade man klarat av att göra en dessert med lite honung, ätit den och varit nöjd. Sötningsmedlen är bara ett sätt för de med sockermissbruk/beroende att upprätthålla sitt ohälsosamma fokus på sötman och det är inte bra.

Vad tänker ni om detta? Använder ni sötningsmedel nu när ni har gått över till LCHF och varför i så fall?

Kul om vi kan diskutera detta på en konstruktiv nivå. 🙂

Ha en underbar fredag!

och

Ät Ultimat!

IMG_4010

 

 

Print Friendly

Postad i Sockerberoende, Sötning den av .
Anna-Maria Johansson

Om Anna-Maria Johansson

Anna-Maria Johansson bor i Kungsbacka och är en före detta elitidrottare/ledare inom konståkning, utbildad pedagog och Lic. Kostrådgivare inom lågkolhydratskost. Hon är tack vare lågkolhydratskosten numera en nykter socker- och brödberoende som brinner för människors rätt till en bättre hälsa som hon är övertygad om finns inom ramen för lågkolhydratskost. Hon driver kostrådgivningsföretaget Ultimat med inrikting mot både privatpersoner och företag genom rådgivning, kurser, föreläsningar och hälsodagar/event. Ät Ultimat!

15 thoughts on “Den bortglömda naturliga sötman

  1. Farmor kaisi

    Precis som du säger så är paprika mitt nya äpple o vitkål godis. Fö är jag ganska liberal vad det gäller LCHF- bakning med ersättningssocker, för det är ju ändå bättre än det värre alternativet. Håller med dock att för vissa upprätthåller det just sockersuget.Det är var o ens eget medvetet val. Målet är förståss att komma över det beteendet nån gång så att det blir mer sporadiskt njutande.

    1. Anna-Maria

      Det är ju bra att du inte känner sug och överäter eller triggas igång som en sockerberoende. Grattis till det. Men varför måste du söta ditt te med sötningsmedel? Ingen kritik alltså utan bara en reflektion över hur sötman som smak tar över andra smaker och vi känner att vi måste ha det.

  2. Jag håller med dig i nästan allt. Jag är själv en som gått från att använda sötningsmedel till allt till att hellre äta lite av naturligt sötade saker. Jag sötar oftast med frukt eller honung. Generellt äter jag sötsmakande saker 2-3 ggr i månaden kanske. Det är många som upprätthåller ett beroende med LCHF ersättare. Vi gör oss själva en tjänst genom att begränsa sötade (med eller utan äkta sötning) smaker sparsamt. Jag är också den som upprätthöll ett sockersug med konstlat socker.
    Att människan gillar sött och vill ha sött är en överlevnadsinstinkt så det är inget konstigt, men vi hade ju inte det överflödet vi har idag. Så personligen tycker jag att man inte ska skämmas för att man tycker om söta smaker och ser det som livets lyx att njuta av då och då (om man klarar av det) men man ska vara ärlig mot sig själv och kanske reflektera om man är en sötjagare.

    1. Anna-Maria

      Jag håller med. Det är absolut inget fel i att tycka om sött för det är en mänsklig instinkt. Men det är viktigt att reflektera över sitt bruk av det för hälsans skull och om man tål den naturliga sötman så tycker jag att det är bättre att välja det än sötningsmedel.

  3. dufva

    Vad gäller honung håller jag inte med dig!

    Honung är tom värre än vanligt socker för oss eftersom det är högre andel fruktos i den än i sockret

    Att den får passera under flagg som "nyttig" har mera med smart marknadsföring att göra än att det skulle vara bättre för oss metabolt sett

    Den anses som naturlig men är egentligen processad och koncentrerad likafullt, förstås inte av nån multinationell firma men väl av de små surrande individerna som samlat in den 🙂

    Nej, jag äter hellre strösocker än honung och faktiskt hellre sirap än socker av samma anledning

    Andelen fruktos är lägre i de flesta sirapssorter än i strösocker

    1. Fast honung känner kroppen igen och kan hantera misstänker att vi inte åt strösocker på stenåldern. Även om honung är naturligt processad och innehåller en del fruktos så kommer det "motgift" med honungen som inte kommer med strösocker i form av antioxidanter. Honung är inte speciellt nyttigt men betydligt bättre än strösocker som inte innehåller något bra alls.

  4. Yvonne

    Jag använder inte sötningsmedel. Har man en gång blivit av med sötsuget så varför ska man då äta något som är sött oavsett om det triggar sug eller inte. Det sötaste jag äter är en och annan tomat eller en bit mörk choklad.

  5. Astrid

    Jag lider utav ulcerös kolit och när jag äter Stevia märker jag genast hur min mage blir värre.. 🙁 antar att det är en indikation på att det inte är så bra för en trots allt?

  6. HelenaB

    Jag kan inte med smaken av varken Stevia eller sockeralkoholerna som i LCHF-sammanhang brukar användas som sockerersättningar. Tyvärr reagerar inte varken sockertroll eller aptit på Cola Zero så det brukar jag dricka ibland när andan faller på. Jag vet att det inte är en hälsodryck och lägger därför av med det periodvis. Jag räknar dock med att summan av lasterna är konstant. Jag tränar lagom mycket och regelbundet. Stressar sällan längre. Jag har inte någon övervikt längre. Jag röker inte, dricker vin och alkohol ytterst sällan. Jag pratar vita halvår.
    Riktigt socker törs jag inte använda till något eftersom jag vet att det triggar sockertrollet även i hyfsat små mängder. Så trots att jag också vet detta med fruktoshalten i honung så är det det som triggar minst. Jag använder dock inte flytande honung längre eftersom fruktoshalten blir högre ju högre viskositeten är. Nu är det dock väldigt sällan jag har behov av sötning, det är endast om jag bakar någon efterrätt typ muffins, kladdkaka eller något sånt och då endast i mycket liten mängd. Jag har det aldrig i mat eller kaffe/the.

    Visst vore det skönt om fler kunde upptäcka glädjen med naturlig sötma och så men viktigast är det nog för oss som är sockerberoende med vårt speciella förhållande till sött. För mig är sockersuget väldigt kopplat till stress och trötthet så för mig har stressterapi varit till stor hjälp och jag känner mig otroligt mycket tryggare nu med mina matvanor.

  7. Jag äter inte lchf men tänkte ändå dela med mig lite... för några år sen kraschade min mage i magkatarr och eftersom min magkatarr blir sämre med vetemjöl och socker (allra helst i kombination) körde jag flera veckor utan det. Resultatet blev att min "slisk-tröskel" sänktes drastiskt efter det, det var gott med godis, men efter några bitar kändes det övermäktigt sött. Skitbra :-). Tyvärr jobbade jag upp tröskeln igen så småningom, för hjärnan "vet" ju att godis är gott oavsett vad munnen säger ;-). Men jag försöker fortfarande sikta ditåt, att sänka tröskeln för hur mycket sött som är lagom för mig. Det går ganska bra.

  8. Denna frågan är något även vi funderat mycket på. Precis som många andra här använder vi hellre honung i köket än ersättare, men ibland slinker det ner lite stevia eller annat. Vi kommer dock framåt fokusera mer och mer på naturlig mat. Det smakar ju så mycket bättre, och att äta naturligt har ju sällan fått någon att må dåligt!

  9. Lena

    Det vi inte tänker på här är att ingen vet vad dessa sötningsmedel gör i våra kroppar på långsikt, de är inte med i gruppen artegen föda. De är framställda på kemisk väg. Men var och en avgör ju själv som vanligt.

Kommentera