Annas lilla hormon och signalsubstansskola del 4

I mitt förra inlägg beskrev jag på ett mycket förenklat sett hur dopamin påverkar oss.  Idag är det dags för att, på ett lika förenklat sett beskriva signalsubstansen serotonin. Jag är speciellt intresserad av hur våra egna hormon- och signalsubstans system påverkas av socker som i sin tur påverkar vår unika biokemi och våra känsliga hjärnor. Den kost vi stoppar i oss och den livsstil vi har, påverkar oss mer än vad många har en Hamburgare flickaaning om. Och det är inte lätt att veta vad som är rätt och fel i dagens informationssamhälle där vi överröses av olika artiklar om vad som är rätt och fel för oss både vad det gäller kost, träning och livsstil. Ena dagen är det en löpsedel om hur farligt fett är och nästa dag om hur frisk en annan har blivit av lågkolhydratkost med naturliga fetter.  Är du inte påläst inom området är det lätt att tappa sugen och bli invaggad i felaktig fakta. Utöver detta överröses vi av reklam som utlovar mirakel i form av sänkt kolesterolvärde (i tron att kolesterol är något farligt) och välfungerande magar. När det gäller socker har fler och fler vaknat till om hur obeskrivligt mycket socker det finns i den kost vi idag äter dagligen. Fetman ökar, fler och fler barn får diagnosen ADHD, depressionerna ökar, fler får autoimmuna sjukdomar och metabola syndrom. Kan det finnas någon koppling till det vi stoppar i oss?

Jag är helt övertygad om att vi hittar ett samband i hur kosten sett ut de senaste 50 åren och hur vi mår idag.

Inom livsmedelsindustrin har de under lång tid haft kunskap om att rätt kombination av fett, salt och olika smakämnen, gärna i kombination med sött och salt. Det ger en fullkomlig explosion i belöningscentrat och det innebär att vi vill ha mer av produkten, vilket genererar klirr i kassan för industrin. Belöningscentrat är i full aktivitet. Ja så syniskt är det.

Varje individ har sin egen specifika uppsättning av opiat, dopamin, och serotoninnivåer. Och det är variationen mellan dem som styr hur vi mår och när balansen mellan dem rubbas får beroendesjukdomar en möjlighet att slå sig till ro. Socker är både uppiggande, dämpande och smärtstillande vilket gör att du vill fortsätta ditt sockerdrogande för att döva dina verkliga känslor. Hjärnan behöver vissa näringsämnen som byggstenar för att kunna producera signalsubstanser och den tillgången på ett speciellt näringsämne avgör signalsubstansens nivå. Det du stoppar i dig i form av mat påverkar med andra ord om du är pigg och glad eller deppig och trött, lugn och nöjd eller irriterad och lättretlig.
Synaps

Serotonin är en signalsubstans som reglerar hur bra vi mår alltså en slags antidepressiv substans. Även om du har rätt mängd signalsubstanser krävs det att dina receptorerna mottagliga för den information som signalsubstanserna förmedlar för att sen kunna skicka den informationen vidare. För att allt ska fungera optimalt måste du äta rättsorts naturligt fett (omega 3, kokosfett, smör etc) annars fungerar inte kopplingarna mellan receptorerna. Hjärnans belöningssysten fungerar i princip likadant hos alla, men vissa har ett känsligare system helt enkelt.

Det finns miljarder hjärnceller som kommunicerar med varandra i varje sekund genom ett mellanrum mellan alla celler som heter synaps och det är där signalsubstanserna kommer in. Signalsubstanserna fungerar som en sorts kemiska budbärare för att skicka informationen vidare. En serotoninmolekyl kan bara överföra sitt budskap till en serotoninreceptor. När allt fungerar som det ska skickas budskapet vidare till nästa cell inom loppet hundradels sekunder. När du har låga nivåer av serotonin är flödet mellan hjärncellerna lågt och meddelandena skickas inte vidare som de ska.

De som är sockerberoende och personer med andra beroenden har låga nivåer av serotonin och det innebär att impulskontrollen inte fungerar. Vilket resulterar i att de inte kan motstå frestelsen av att äta upp hela chokladkakan eller vräka i sig hela chipspåsen trots att de har bestämt sig för att låta bli hundratals gånger förut. Meddelandet fastnar i systemet eftersom serotoninnivåerna är så låga, vilket gör att hjärnan inte uppfattar att detta är en impuls inte äkta hunger. Hade serotoninnivåerna varit tillräckligt höga hade du kunnat motstå impulsen att äta upp hela chokladkakan. Du hade då även sluppit ångesten och depressionen som drabbar dig efter att du har överätit.

När du har bra balans på serotoninnivåerna känner du dig harmonisk och avslappnad och känner dig lugn och tillfreds. Serotonin ökar förmågan att motstå frestelser och impulser. Låga nivåer av serotonin kan få dig att känna dig deprimerad och håglös. Då är det lätt att du får sug efter sådant som kan öka nivån tillfälligt nämligen snabba kolhydrater. Serotonin påverkar humöret och beteendet. Det hejdar och reglerar bland annat ett impulsivt beteende. Om du har för lite av serotonin känner du dig ångestladdad, du kan ej styra impulser, tankar och handlingar. Om du däremot har för mycket känner du dig rastlös, okoncentrerad, du har svårigheter att sova, du går upp i varv och så vidare.

Hjärncellerna behöver tryptofan för att tillverka serotonin. Tryptofan är en slags aminosyra som finns i protein. Du får i dig sertotonin genom att äta protein och tryptofanet bildar sen serotonin i hjärnan, men för att komma till hjärnan behöver tryptofanet hjälp av kolhydrater. Kolhydrater ökar alltså serotoninnivån i hjärnan om du har ätit tillräckligt med protein. Choklad innehåller tryptofan och kan öka serotoninnivån och fungera som antidepressivt, men det kan vara ödesdigert för den som är sockerberoende. Mjölk, nötkött, kyckling, ägg, ärtor, nötter och potatis är annan föda som innehåller tryptofan som i sin tur bildar serotonin.  Tryptofan omvandlas till Serotonin om det finns tillräckligt med Magnesium och vitamin B6 i kroppen, och om man inte är insulinresistent eller stressar för mycket. ChokladStress leder nämligen till att mer kortisol utsöndras i kroppen och det i sin tur hämmar omvandlingen av tryptofan till serotonin. Den största produktionen av serotonin görs i mag- och tarmkanalen. Visst är våra kroppar fantastiska?

Vill du veta mer om hur våra hjärnor och våra unika biokemier fungerar så rekommenderar jag att läsa Bitten Jonssons, Sockerbomben i din hjärna. Den boken fungerar som ett ständigt uppslagsverk för mig och mycket av den informationen jag delat med mig idag kommer ifrån Bitten. Hennes unika kunskap kring addictin har hjälpt tusentals vilsna beroendepersoner. Hon är en genuin guru.

Ja med denna mycket förenklade bild av hur serotonin fungerar i våra kroppar och knoppar hoppas jag att Du har kunnat få en insikt i hur viktig den kost vi äter är för vårt välbefinnande. Även en hint om hur illa det kan bli om hjärnan inte får rätt näringsämne och naturliga fetter. Vi har alla en unik biokemi och det gäller att ta vara på och sköta om den på ett unikt sätt som bara passar just din kropp.

Ödmjuk & Tacksam

Anna Hoffert

Print Friendly

Postad i BEROENDE, Hormoner, Reflektioner, Sockerberoende den av .
Anna Hoffert

Om Anna Hoffert

Anna Hoffert är kostrådgivare och hälsopedagog och hennes specialitet förutom naturlig mat är kost och hälsa för sockerberoende. Alla har en unik biokemi och behöver därför en unik kost anpassad efter just dina specifika behov. Anna strävar efter ett liv i balans där kost, träning och livsstil harmonierar och är grunden för ett hälsosamt liv. Annas mantra i livet är Ödmjuk & Tacksam.

2 thoughts on “Annas lilla hormon och signalsubstansskola del 4

    1. Anna Hoffert

      Inläggsförfattare

      Tack Kikki!
      Ja det där med sockerberoende är en större problematik än vad de flesta förstår.
      Bara att få kunskapen om att det sitter i hjärnan är stort och att det inte handlar
      om karaktär är stort. Fler och fler blir medvetna men det tar tid.
      Varma hälsningar
      Anna Hoffert

Kommentera