Våra näringsämnen och deras uppgift

”Men barn behöver kolhydrater, de växer ju!” Ja, barn behöver lite kolhydrater, men inte för att de växer. Du växer inte på kolhydrater, du växer på proteiner och fett. Kolhydrater är barnets lek- och rörelseenergi.

”Man ska inte experimentera med barn, barn ska äta lite av allt” Ja, man ska absolut inte experimentera med barn. Men visst är det intressant att många anser det att experimentera när vi tar bort mjöl och bröd, som bara funnit i vår kost i 4000 år. Men att ge barn Coca Cola, tillsatser, gluten, chips, solrosolja och tillsatta sockerarter som fruktos i stora mängder – det är inte att experimentera?

Det finns tre näringsämnen som ger energi. Det är fett, kolhydrater och proteiner. Men det finns fler näringsämnen som kroppen behöver och det är vitaminer, mineraler och vatten. Drömmen är att vi äter detta i den mängd som kroppen är skapt för och efter det behov just din kropp behöver. Alla behöver och använder inte precis samma fördelning.

Vi tar dem en och en.

Fett
Barn som växer behöver fett. Kroppen använder fett som skydd och stötdämpning, som byggstenar till hjärnan, fett isolerar nerver och är en byggsten i alla våra celler. Fett är också en förutsättning för upptaget av våra viktiga fettlösliga vitaminer – ADE och K.

För lite fett försämrar vårt immunförsvar.

Onaturliga fetter lurar kroppen att bygga in fel byggnadsstenar i vår kropp.

Lättprodukterna i mejerihyllan är därför en sorglig samling felaktig omtanke eftersom de har minskat på det nyttiga fettet och nu innehåller en större andel mjölksocker. Välj vanlig naturlig standardmjölk, riktig vispgrädde och god crème fraiche istället för dessa lättprodukter.
Balansen mellan omega 3 och omega 6 är oerhört viktig för alla men speciellt för barn. Välj därför smör och Bregott i stället för dessa hemska margariner. Smör innehåller inget omega 3 men är samtidigt fritt från omega 6, något det finns för mycket av i just margariner.

Vilka fetter ska vi äta? Jo, naturliga fetter. De som vi alltid har ätit, i alla årtusenden! De naturliga fetter som vår mormors mamma höll sig frisk på.

Mättat fett som fettet i köttfärsen eller skinnet på kycklingen. Vi ska äta naturliga mättade fetter från grädde, ost och kokosnöten. Största delen av vår hjärna är byggt av detta nyttiga mättade fettet.

Vi ska också välja det enkelomättade hälsofettet från nötter, avokado och oliver. Oljor innehåller också detta nyttiga fett men samtidigt innehåller de lite för mycket omega 6. Välj därför gärna smör framför oljor.

Det räcker inte att bara minska intaget av omega 6 vi måste även öka det fleromättade fettet omega 3. Det är nämligen inte bara balansen mellan omega 3 och omega 6 som är viktig utan också den totala mängden omega 3 som finns i din kropp.. Du hittar omega 3 i fet fisk som lax, makrill och sill. Skulle ditt energibarn hata fisk och vägra att smaka så går det som tur är precis lika bra med omega 3 kapslar från fisk och krill.

Fett fastnar bara i fettvalken om kroppen har tillgång till det fettinlagrande hormonet insulin. När du äter fett frisläpps inget insulin. När du äter kolhydrater som smörgåsar, riskakor, popcorn, pasta och potatismos släpps det ut enorma mängder insulin. Och äter du mer kolhydrater än du tränar bort så kan kroppen med hjälp av insulinet bygga om kolhydraterna till fett och sätta fast i fettvalken.

Fett ger en skön mättnad och långvarig pigghet och koncentration.
Hippokrates sa en gång ”Låt din mat vara lite oljig, på detta vis förlorar du lättast i vikt”. Redan för 2400 år sen var detta en själklarhet. Så var inte orolig att ditt energibarn ska bli tjockt. Av fett blir du mätt.

Kolhydrater
Kolhydrater ger oss turboenergi och är hjärnans näring samt påverkar våra signalsubstanser. Många typer av kolhydrater skapar ofta en rastlös och okoncentrerad energi.

När kroppen ska göra en snabb rush eller träna mycket hårt och intensivt så föredrar den kolhydrater som bränsle. Men när kroppen ska arbeta under lång tid och i ett tempo där du inte blir allt för andfådd så är fettet en mycket bättre energikälla.

Hjärnan vill ha glukos som den får av kolhydraterna. Men kroppen är en sådan fantastisk överlevnadsmaskin att den har skapat en massa system för att hålla hjärnan nöjd så vi behöver faktiskt inte äta ett enda gram kolhydrater.

Däremot kan du äta dig trött och okoncentrerad på för mycket kolhydrater, något som många barn i allmänhet gör.
Äter du mer kolhydrater än du behöver kommer det att snabbt bli för mycket socker i blodet. Du får en kortvarig men behaglig kick som följs av en betydande dipp. Detta innebär minskad koncentration och ökad aggressivitet samt att kroppen kräver att du äter nya snabba kolhydrater för att komma i balans igen.

Kolhydrater hittar du i överdos i all mjölmat som smörgåsar och pasta. Det finns i potatis och ris. Du hittar även mycket kolhydrater i alla våra flingor och müsli samt i popcorn och riskakor. Naturligtvis är alla kakor, kex och allt godis fullt av kolhydrater.

Det finns kolhydrater i en mer balanserad mängd i mjölk, naturell yoghurt och fil samt i grönsaker, bär och nötter.

Proteiner
Sist men inte minst, barn behöver proteiner. Det är ju byggnadsstenarna när barnen ska växa. Du hittar bra proteiner i kött, fågel, fisk och ägg. De flesta barnkorvar är tyvärr förklädda mackor i korvfodral. Lite kött och lite fett och en massa potatismjöl, stärkelse, potatisflingor, druvsocker mm.

Proteinerna bygger även våra hormoner och enzymer. Serotonin och dopamin är två mycket viktiga delar som byggs och påverkas av de proteiner som vi äter. Enkelt förklarat kan man säga att hormonerna berättar vad som ska göras i kroppen och enzymerna bygger ihop och tar isär. Proteiner är livsnödvändigt och vi måste äta dem för att överleva.

Du blir vad du äter. Låt Ditt barn få bli sitt allra bästa!

Nyfiken på bra mat för barn? Låna gärna ”LCHF för familjen” som jag har skrivit. Ja, jag vet att den innehåller de fyra bokstäverna, men bläddra iden. Du kommer att se att det är helt vanlig mat, men helt fri från socker, tillsatser och konstigheter. Jag har även skrivit kapitel om barn och ont i magen, barn som pillar i maten, mulliga barn, hyperaktiva barn och mat för aktiva tränande barn.

anna_namnteckning_blogg

 

Print Friendly

3 thoughts on “Våra näringsämnen och deras uppgift

  1. Hej!
    Varför skulle någon vilja undvika det mättade fettet?

    Det finns ju inget vetenskpligt underlag som visar på att mättat fett är farligt för kroppen. Se gärna: http://www.dagensmedicin.se/debatt/livsmedelsverket-bor-omedelbart-sluta-med-kostrad-till-allmanheten/

    Livsmedelsverket tvingades ta tillbaka sin 72:8 lista för att den var felaktig. De lovade 2009!!!! att återkomma med svar på hur de kunde ange 72 undersökningar som ALLA saknade den fakta de hävdade. De har nu haft tre år på sig och fortfarande inte kunnat svara. De har inte heller på alla denna tid hittat någon forskning som visar på det som de säger.

    Skrämmande! Men inte förvånande. Hur ska de hitta vetenskapliga bevis på att någon naturligt och ofarligt är farligt?

    Förr skrev de att de hade 100 000 studeier på att mättat fett är farligt. Sen tvingades de plocka fram i alla fall EN namngiven forskning på detta. De lyckades inte. Så nu hävdar de i stället att det finns 200 000 studier....

    Men EN studie kan de inte plocka fram.

    Hur blev det så fel? Ja, Ancel Keys och George Mc Govern är nog två stora orsaker. Och nu har vi tjatat felaktigheterna i så många år att de flesta upplever detta som "sant".

Kommentera